300هزار دستگاه خودروی فرسوده امسال از رده خارج می‌شود

مژگان میرزایی - نشست مطبوعاتی گزارش عملکرد طرح نوسازی خودروهای فرسوده در سال ۸۵ روز گذشته در حالی برگزار شد که عدم حضور سیدرضا فاطمی مجری طرح نوسازی خودروهای فرسوده در این نشست شایعه استعفای وی را قوت بخشید.

این نشست روز گذشته با حضور مهدی داداشی قائم‌مقام طرح نوسازی خودروهای فرسوده که چندی است شایعه جایگزینی وی با فاطمی مطرح است، برگزار شد. براساس طرح نوسازی خودروهای فرسوده که از شهریور‌ماه سال گذشته آغاز شد، مجریان آن ملزم به خروج و جایگزینی ۲۵۰هزار خودروی فرسوده تا پایان سال ۸۵ شده بودند که به دلیل کمبود مخزن و تاخیر در ارائه تسهیلات، این امر به طور کامل محقق نشد.

همچنین طرح نوسازی خودروهای فرسوده در ابتدا قرار بود تا اسفند سال ۸۵ پایان یابد که به دلیل محقق نشدن خروج ۲۵۰هزار خودروی فرسوده به پایان سال مالی ۸۵ که مصادف با تیر ماه ۸۶ است، موکول شد اما با پایان تیر ماه نیز مجریان باز هم نتوانستند به طور کامل به تعهدات خود عمل کنند.

با این حال مجریان این طرح در سال گذشته با اسقاط ۲۳۳هزار خودرو فرسوده در سال گذشته که ۶ برابر عملکرد سال ۸۴ و ۱۳ برابر سال ۸۳ است، توانستند کارنامه قابل قبولی از روند اجرایی طرح، از خود به‌جای بگذارند.

علاوه بر طرح نوسازی خودروهای فرسوده، براساس تبصره ۱۳ در سال ۸۵ حدود ۲۶۰هزار خودروی گازسوز در کشور تولید شد که این رقم حدود ۶۴ برابر عملکرد سال ۸۳ است. همچنین در سال گذشته بیش از ۲۹هزار تاکسی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شد که این رقم نیز ۶ برابر عملکرد سال ۸۴ است.

مهدی داداشی قائم مقام طرح نوسازی خودروهای فرسوده روز گذشته در نشست خبری که به منظور ارائه گزارش عملکرد این طرح برگزار شده بود در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین آمار خروج و جایگزینی خودروهای فرسوده اظهار داشت: از آغاز طرح نوسازی خودروهای فرسوده تاکنون ۲۳۳هزار خودرو از رده خارج و ۱۹۵هزار خودرو نیز جایگزین شده است همچنین به ۱۸۵هزار متقاضی نیز تسهیلات پرداخت شد.

با توجه به آمار ارائه شده از سوی قائم مقام طرح نوسازی خودروهای فرسوده آمار افرادی که خودروی جایگزین دریافت کرده‌اند نسبت به آمار افرادی که تاکنون تسهیلات دریافت کرده‌اند بیشتر است، این امر نشان‌دهنده آن است که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم خودروسازها، خودروی بدون مخزن را به متقاضیان تحویل داده‌‌اند و بانک‌ها نیز به دلیل نداشتن تسهیلات پرداخت تسهیلات را به پس از دریافت خودرو موکول کرده‌اند.

داداشی در ادامه نشست مطبوعاتی روز گذشته در خصوص کمبود مراکز اسقاط که در ابتدا، طرح را با مشکلاتی مواجه کرده بود اظهار داشت: در ابتدا تنها ۳ مرکز اسقاط در نظر گرفته شده بود که این تعداد جوابگوی طرح نبود به همین منظور تعداد مراکز اسقاط گسترش داده شد و هم‌اکنون ۷۸ مرکز اسقاط در کشور فعالیت می‌کنند.

کمبود کیت و مخزن در سال گذشته نیز یکی از مشکلات به وجود آمده بود که به دلیل مراجعه خودروسازان به کشورهای تولیدکننده مخزن در دنیا قیمت کیت و مخزن یکباره افزایش جهانی یافت و این امر به افزایش بی‌رویه قیمت خودروهای گازسوز نیز منجر شد.

قائم‌مقام طرح نوسازی خودروهای فرسوده در خصوص کمبود مخزن در کشور اظهار داشت: تبصره ۱۳، خودروسازان را ملزم به جایگزینی خودروی گازسوز با خودروهای فرسوده کرده بود اما کمبود مخزن موجب به وجود آمدن تاخیر در تحویل خودروی نو به مالکان خودروهای فرسوده شد و این امر تا حدودی طرح را با مشکل مواجه کرد که با توجه به گشایش اعتبار برای واردات مخزن این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

داداشی در رابطه با چگونگی تامین مخزن در کشور تصریح کرد: برخی شرکت‌ها در حال تولید مخزن در کشور هستند و ظرف دو سال آینده میزان تولید مخزن در کشور به دو میلیون دستگاه خواهد رسید. داداشی در حالی خبر از تولید دو میلیون مخزن طی دو سال آینده در کشور داد که در مقابل سوالی مبنی بر تولید فعلی مخزن اظهار داشت که هم‌اکنون این آمار قابل ارائه نیست.

براساس آمار ارائه شده از مجموع ۱۹۵هزار خودروی جایگزین شده بیش از ۱۰۰هزار خودرو بدون مخزن به متقاضیان تحویل داده شد.

جایگزینی تاکسی‌های فرسوده یکی دیگر از بندهای تبصره ۱۳ بود که در سال گذشته مجریان طرح نوسازی خودروهای فرسوده به آن پرداخته بودند. دادادشی در خصوص آمار خروج تاکسی‌های فرسوده افزود: طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده از مهرماه سال ۸۵ آغاز شد و تاکنون ۱۸هزار تاکسی فرسوده جایگزین شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: برخی تاکسیداران به دلیل ناموفق بودن طرح طی سال‌های گذشته اقدامی برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده خود نمی‌کردند اما با موفق بودن طرح در سال گذشته تعداد متقاضیان برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده افزایش یافته و تا پایان سال ۸۶ شاهد تردد تاکسی‌های فرسوده با عمر بالای ۱۵ سال نخواهیم بود.

۳۰۰هزار خودروی فرسوده تا پایان سال از رده خارج می‌شود

قائم مقام طرح نوسازی خودروهای فرسوده در این نشست خبری در خصوص برنامه این ستاد در سال ۸۶ اظهار داشت: برای سال ۸۶ برنامه خروج ۳۰۰هزار خودروی فرسوده را در برنامه کاری قرار داده‌ایم و قرار است قسمتی از خودروها به صورت خرید نقدی و مابقی به صورت جایگزین تحویل متقاضیان شود.

اما طرح خرید نقدی خودروهای فرسوده از ۷ خردادماه سال ۸۶ آغاز و متقاضیان از طریق اینترنت اقدام به ثبت‌نام خودروهای فرسوده خود کردند، در این طرح بیش از ۹۰هزار متقاضی شرکت و اسقاط خودروهای فرسوده آنها از ۲۳ خردادماه آغاز شد. مالکان خودروهای فرسوده در ازای از رده خارج کردن خودروی فرسوده خود مبلغ یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان از خودروسازان دریافت کردند.

داداشی در مورد سن خودروهای فرسوده که در طرح جایگزینی سال ۸۶ می‌توانند شرکت کنند اظهار داشت: شرایط خودروهای فرسوده در سال ۸۶ همانند سال ۸۵ است و در این خصوص تغییری به وجود نیامده است. براساس طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در سال ۸۵ سن فرسودگی خودروهای ۴ سیلندر یا تک دیفرانسیل ۳۰ سال، ۸ سیلندر و دو دیفرانسیل ۲۵ سال، خودرو وانت ۲۰ سال و تاکسی‌ها ۱۵ سال اعلام شده بود.

وی در خصوص اینکه چه خودروهایی در طرح جایگزینی امسال شرکت داده می‌شوند عنوان کرد: علاوه بر خودروهایی که سال گذشته در نظر گرفته شده بود امسال پژو ۲۰۶ صندوق‌دار نیز وارد طرح شده است و متقاضیان می‌توانند در صورت تمایل خودروی پژو ۲۰۶ صندوق‌دار را جایگزین خودروی فرسوده خود کنند.

همچنین براساس طرح خروج خودروهای فرسوده در سال گذشته متقاضیان این طرح از تسهیلات ۱۴درصدی بهره‌مند می‌شدند که هفت‌درصد آن را دولت می‌پرداخت و هفت‌درصد مابقی از سوی متقاضیان پرداخت می‌شد اما در سال‌جاری و با کاهش تسهیلات بانکی تا سقف ۱۲درصد هنوز معلوم نیست که تسهیلات در نظر گرفته شده برای سال ۸۶ به چه میزان خواهد بود.

داداشی در خصوص اعطای تسهیلات در سال ۸۶ عنوان کرد: میزان اعطای تسهیلات مانند سال گذشته ۵میلیون تومان در نظر گرفته شده که این رقم برای سال ۸۶ نیز تکرار خواهد شد در خصوص تسهیلات نیز سال گذشته ۷درصد تسهیلات را دولت می‌پرداخت که احتمالا این رقم برای سال ۸۶ نیز باقی می‌ماند.

قائم‌مقام طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در رابطه با دلایل گازسوز کردن خودروهای فرسوده یادآور شد: مسوولان در حال حاضر سیاست چند سوخته کردن خودروها را در برنامه کاری خود دارند تا به این وسیله خودروها به سیستم «تک‌سوخته» وابسته نباشند.

وی در خصوص نصب موتور پایه‌ گازسوز بر روی خودروهای تولیدی در کشور اظهار داشت: شرکت ایران‌خودرو نصب موتور با پایه گازسوز را از ابتدای مردادماه بر روی سمند و پژو آغاز کرد، شرکت سایپا نیز تا پایان سال نصب این موتور را بر روی پراید آغاز خواهد کرد. با نصب موتورهای پایه گازسوز حدود ۲۰درصد صرفه‌جویی در سوخت را شاهد خواهیم بود.

داداشی در پایان با اشاره به آغاز ثبت‌نام تاکسی‌های فرسوده عنوان کرد: ثبت‌نام تاکسی‌ها از ۳۱ تیرماه آغاز شد و متقاضیان می‌توانند از طریق اینترنت و یا مراجعه به محل واحدهای تاکسیرانی و منظور ثبت‌نام تاکسی فرسوده خود اقدام کنند همچنین خودروهای کرایه بین‌شهری فرسوده نیز می‌توانند از طریق اینترنت و یا مراجعه به اتحادیه کرایه‌ شهری استان‌ها اقدام به ثبت‌نام کنند.