پژو - سیتروئن در کشاکش دولت فرانسه و طرف چینی

گروه خودرو - درحالی که صبح دیروز پژو- سیتروئن از شراکت بزرگ ۳ میلیارد یورویی با دونگ‌فنگ‌ موتورز چین خبر داد، روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارشی منتشر کرده که در آن به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات بین دو طرف تاکید کرده که دولت فرانسه قصد دارد مانع آن شود که مهار خودروساز فرانسوی به دست چینی‌ها بیفتد. طرف‌های فرانسوی و چینی ماه‌ها درگیر مذاکراتی مفصل و پیچیده بودند که با فراز و نشیب بسیار همراه بود، اما توافق قطعی نهایتا طی روزهای اخیر حاصل شد. پژو- سیتروئن دیروز همزمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که در سال ۲۰۱۳ بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو ضرر کرده است. این رقم اگرچه کمتر از نصف ضرر ۵ میلیارد یورویی در سال ۲۰۱۲ است، اما به وضوح حکایت از آن دارد که پژو- سیتروئن برای طی کردن مسیر بهبود- با سرعت کند فعلی‌اش- به شدت نیازمند سرمایه‌گذاری‌های تازه است و تحلیلگران بازار می‌گویند شراکت تازه با دونگ‌فنگ موتورز برای خودروساز بحران‌زده فرانسوی زمان خواهد خرید.

اما این توافق خودروساز چینی را به یکی از اصلی‌ترین سهامداران بزرگ‌ترین خودروساز فرانسه تبدیل خواهد کرد و از نگاه دولت فرانسه ممکن است عنان و اختیار را به دست چینی‌ها بسپارد یا دست‌کم استراتژی‌ها را به سوی خواسته‌های آنان هدایت کند. روز سه‌شنبه هیات مدیره پژو- سیتروئن با کلیات و جزئیات این توافق موافقت کرد و انتظار می‌رود سند آن در اواخر ماه مارس و در جریان دیدار ژی ژین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین از فرانسه به امضای طرفین برسد.

دولت فرانسه و خودروساز دولتی چینی موافقت کرد‌ه‌اند سهمی مساوی از شراکت ۳ میلیارد یورویی با پژو-سیتروئن را در اختیار داشته‌باشند و در ادامه هر یک ۱۴ درصد از سهام این خودروساز ضررده را صاحب شوند. منابع نزدیک به پژو- سیتروئن گفته‌اند سهم ۴/۲۵ درصدی خانواده پژو هم به همین مقدار کاهش خواهد یافت. این خانواده امروز فاقد توان مالی لازم برای احیای خودروساز تحت تملکش است. پژو، از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین نهادهای صنعتی فرانسه است که سخت در تلاش است تا بدنه مالی خود را که از کاهش تدریجی فروش خودرو در بازار راکد اروپا سخت ضربه خورده، ترمیم کند.

منابع نزدیک فاش کرده‌اند دولت فرانسه برای آنکه مانع تسلط طرف چینی شود، در پی گنجاندن ماده‌ای در این توافق است که بر مبنای آن دونگ‌فنگ‌ موتورز نتواند سهمش را طی چند سال و یا شاید چند دهه آینده افزایش دهد. تلاش برای گنجاندن این ماده به وضوح نشان می‌دهد که نگاه دولتمردان به چنین توافقاتی با بیم و امید آمیخته است. مقامات رسمی فرانسه، از جمله فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور، از سرمایه‌گذاری چینی‌ها در فرانسه استقبال و آن را تشویق می‌کنند، اما در عین حال تلاش می‌کنند پژو و دیگر نهادهای تجاری بزرگ را که ارزش استراتژیک دارند از تاثیر همه‌جانبه سرمایه‌گذاران خارجی حفظ کنند. شاید دونگ‌فنگ موتورز با این ماده چندان مخالفت نکند؛ چرا که در صورت تصویب آن، علاوه‌بر خودروساز چینی خانواده پژو و دولت فرانسه هم از افزایش سهمشان منع خواهند شد. یکی از مقامات ارشد مالی دولت فرانسه وجود چنین ماده‌ای را تکذیب یا تایید نکرد، اما گفت هدف اصلی برقراری موازنه بین خانواده پژو، دونگ‌فنگ موتورز و دولت فرانسه است.

دولت فرانسه همچنین در مذاکرات بر سر تعیین مدیر تازه پژو هم به دنبال آن است تا حرف خود را به کرسی بنشاند؛ درحالی‌که قرار است دو سهامدار تازه هریک در مرحله اول ۸۰۰ میلیون یورو به پژو- سیتروئن تزریق کنند، آنها هنوز مشغول گفت‌وگو هستند تا بر سر مدیر تازه این شرکت به توافق برسند. دولت فرانسه از لویی گالو، مشاور دولت فرانسه و مدیر اجرایی سابق گروه ایرباس حمایت می‌کند که هم‌اکنون عضو هیات مدیره پژو است. برخی اعضای خانواده پژو اما خواستار انتخاب جرارد هاوزر، مدیر سابق کمپانی نکسانز (Nexans)، تولیدکننده بزرگ کابل در فرانسه هستند و در این میان دونگ‌فنگ موتورز خواستار آن است که مدیر آینده فردی مستقل باشد. یکی از افراد نزدیک به طرف چینی در این مورد گفته اگرچه آقای هاوزر هیچ ارتباط آشکاری با دولت فرانسه ندارد، فاقد اما تجربه مدیریت تشکیلاتی چنین عظیم و گسترده است. گالو و هاوزر خود هیچ نظری درباره این گمانه‌زنی‌ها ارائه نکرده‌اند.

منابع نزدیک به خودروساز فرانسوی همچنین خبر داده‌اند اعضای هیات مدیره پژو در پی توافقی با بانک اسپانیایی سانتاندر (Banco Santander) هستند تا بخشی از بار بانک داخلی پژو، معروف به بانک PSA را متقبل شود، اگرچه اینجا هم سخنگوی بانک اسپانیایی از ارائه هر توضیحی طفره رفته است.

پژو سیتروئن در سال ۲۰۱۳ میلادی ۲ میلیون و ۸۱۰ هزار دستگاه از خودروهایش را در سراسر دنیا به فروش رساند که در مقایسه با فروش در سال پیش از آن کاهشی ۹/۴ درصدی را نشان می‌دهد. با این حال تقاضای بالا و فروش خوب برای خودروهای تازه‌ای چون پژو ۲۰۰۸ و ۳۰۸ و سیتروئن C۴ پیکاسو و C۴ گرند پیکاسو در خارج از اروپا و نیز توافقات تازه با شرکای تازه خودروساز فرانسوی را به روزهای آینده کمی بیش از قبل امیدوار کرده است.