گروه خودرو: اعضای شورای سیاست‌گذاری خودرو با توجه به رشد تولیدات خودروسازان؛ در جدیدترین جلسه خود بر سر «تنظیم ضربتی بازار» به‌نتیجه رسیده‌اند. این در شرایطی است که بازار خودرو کشور از ابتدای امسال با مسائلی مانند توقف شماره‌گذاری از سوی پلیس، ناقص بودن تولیدات خودروسازان و تجاری نشدن آنها و همچنین مشخص شدن دیرهنگام نرخ بیمه شخص ثالث مواجه بود و این مشکلات، تاخیر در عرضه خودروها و رشد قیمت آنها را به‌دنبال داشت.

در این شرایط، سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو با اشاره به افزایش ۷۵ درصدی تولید خودرو در فروردین ماه امسال، از برنامه ضربتی خودروسازان برای تنظیم بازار خبر داده و گفته که این شورا مقرر کرد حداقل ۲۰ درصد تولید شرکت‌های خودروساز به صورت تحویل فوری عرضه شود.

ساسان قربانی در حاشیه جلسه شورای سیاستگذاری خودرو که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد، به خبرگزاری مهر گفته که طبق آمار موجود، برنامه‌ریزی‌ها در ماه‌های گذشته نتیجه داده و مقرر شده است افزایش تولید با برنامه‌های ضربتی خودروسازان، در ماه‌های بعد نیز تداوم یابد.

برنامه جدید شورای سیاست‌گذاری خودرو این است که برای تنظیم بازار و پاسخ به نیازهای مشتریان؛ حداقل ۲۰ درصد تولید خودروسازان به صورت تحویل فوری عرضه شود.

هر چند تصمیم اخیر شورای سیاست‌گذاری خودرو برای تنظیم بازاری که این روزها به دلیل کمبود خودرو با قیمت‌هایی کاذب همراه شده است، مناسب به‌نظر می‌رسد، اما اجرای این تصمیم به عملکرد خودروسازان در عرضه به موقع خودروها بستگی زیادی خواهد داشت.

این در حالی است که تولیدات خودروسازان در فروردین امسال رشدی ۷۳ درصدی داشته، اما تاکنون آثار این رشد در بازار نمود پیدا نکرده است. با این حساب و با توجه به عملکرد پیشین خودروسازان، مشخص نیست که آیا تضمینی برای اجرای تصمیم اخیر شورای رقابت وجود دارد یا اینکه شرکت‌های خودروساز همچنان به روش خود با مشتریان رفتار خواهند کرد؟