ایرنا: رئیس شورای رقابت با بیان اینکه، وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی تعیین کیفیت در فرمول قیمت‌گذاری خودرو است، گفت: این وزارتخانه توسط شرکت بازرسی و کنترل کیفیت، کیفیت خودروها را به‌صورت هفتگی و بر اساس ۱۳ شاخص رصد کرده و گزارش آن را در اختیار شورای رقابت قرار می‌دهد. رضا شیوا تصریح کرد: نیمی از این ۱۳ شاخص، شاخص‌های کارکردی و نیمی دیگر شاخص‌های تزئینی هستند و بر اساس تدابیری که از پیش تعیین شده است در فرمول قیمت‌گذاری خودروها قرار می‌گیرند.

وی افزود: فرمول جدید شورای رقابت بر کیفیت تاکید دارد و بر این اساس محدوده‌ای بین منفی ۵/۲ درصد تا مثبت ۵/۲ درصد برای محاسبه پاداش یا جریمه کیفیت و بهره‌وری خودروسازان در فرمول گنجانده شده است.

رئیس شواری رقابت با بیان اینکه در حال حاضر بازرسی کیفیت خودروها بر اساس ۱۳ شاخص مذکور توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران انجام می‌شود، توضیح داد: این سازمان به‌صورت هفتگی تمامی خودروهای تولید داخل را بر اساس ضوابط خاص کیفی، کنترل کرده و اطلاعات به‌دست آمده را در اختیار شورای رقابت قرار می‌دهد.

شیوا تصریح کرد: بنابراین شرکت بازرسی و کنترل کیفیت ایران تنها مرجع رسمی وزارت صنعت، معدن، تجارت و شورای رقابت برای بازرسی کیفیت خودروهای موجود در کشور است.