افت قیمت در سایه رکود

گروه خودرو: رکود در بازار خودرو حالا بیش از یک ماه است که ادامه دارد. رکودی که بعد از اعلام فرمول تعیین قیمت خودرو از سوی شورای رقابت تشدید شد. حالا با اضافه شدن رویدادهایی چون جام جهانی فوتبال و آغاز ماه رمضان و به دنبال آن کاهش مسافرت‌های تابستانی به جریان فرمول تعیین قیمت خودرو، بر رکود بازار خودرو بیش از پیش اضافه شده است. ادامه پیدا کردن رکود در بازار خودرو طی هفته‌های گذشته، افت قیمت برخی خودروها را نیز در پی داشت تا آنجا که خودرویی مانند تندر دنده اتومات کاهش ۲ میلیون تومانی قیمت را به خود دید و به ۴۸ میلیون تومان رسید.

اما فرمول شورای رقابت به‌عنوان تشدید‌کننده رکود فعلی بازار، از آنجایی این بازار را به کما برد که قیمت‌هایی که از سوی شورای رقابت برای خودروهای داخلی اعلام شد، در مورد برخی محصولات پایین‌تر از قیمت‌هایی بود که در حال حاضر روی این محصولات قرار دارد. به عقیده فعالان بازار همین موضوع نیز باعث شد تا مشتریان به امید خرید خودرو با قیمت‌های جدید دست از خرید بکشند. یک فعال بازار عقیده دارد بعد از توضیحاتی که رئیس شورای رقابت در رابطه با قیمت‌های اعلام شده مطرح کرد، نگاه مشتری‌ها نیز به قیمت‌های فعلی تغییر پیدا کرده است. پیش‌بینی این فعال بازار این است که با وارد شدن به نیمه دوم ماه رمضان و همچنین اعلام قیمت‌های جدید از سوی شورای رقابت، بازار از حالت رکود خارج خواهد شد. شنبه آینده قرار است قیمت‌های کارخانه‌ای با اضافه شدن هزینه‌های شماره‌گذاری، بیمه، مالیات و همچنین آپشن‌های کیسه هوا و استاندارد یورو۴ از سوی شورای رقابت اعلام شود. فعالان بازار عقیده دارند با روشن شدن ماهیت اصلی فرمول شورای رقابت، که فرمولی افزایشی است، مشتریان به تدریج به بازار باز خواهند گشت؛ زیرا با اجرای فرمول شورای رقابت توسط خودروسازان، قیمت‌های فعلی بازار با افزایش همراه خواهند بود. بنابراین از نگاه فعالان بازار طبیعی است که مشتریان ترجیح دهند در شرایط فعلی بازار، خرید خود را انجام دهند؛ زیرا بازار آینده را بازاری گران‌تر پیش‌بینی می‌کنند. از نگاه فعالان بازار، خرید در بازار فعلی از آنجایی به سود خریداران خواهد بود که قیمت‌ها به دلیل رکود بازار، به‌صورت میانگین با یک میلیون تومان کاهش همراه بوده‌اند. افت قیمت خودروهای داخلی در حالی تا کنون ادامه داشته که تولیدات خودروسازان در سه ماه ابتدایی امسال با رشد ۸۰ درصدی همراه بوده است. رشد تولید و افزایش عرضه به بازار، خود می‌تواند عاملی دیگر برای تعدیل قیمت‌ها در بازار خودرو باشد. در کنار افت قیمت داخلی‌ها، وارداتی‌ها نیز در نتیجه افت نرخ ارز با کاهشی نسبی همراه بوده‌اند.

ادامه افت قیمت داخلی‌ها

رکود بازار خودرو طی هفته‌های جاری باعث شد تا پژو ۲۰۶ تیپ ۵ که از اواسط خردادماه گذشته روی قیمت ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود، به ۳۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برسد. افت قیمت دیگر ۲۰۶ بازار یعنی V۸ نیز طی یک ماه گذشته به یک و نیم میلیون تومان رسید. به این ترتیب این خودرو که تا ماه قبل در بازار قیمتی برابر با ۴۰ میلیون تومان داشت، حالا با ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قابل معامله است. تندرها نیز در هفته گذشته با جو بازار پیش رفته‌اند و به‌صورت میانگین افت قیمت یک میلیون تومانی داشته‌اند.

بر همین اساس تندر E۲ ایران‌خودرو طی هفته جاری ۳۸ میلیون تومان ارزش داشته و این مدل تندر در پارس خودرو نیز ۳۹ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. تندر E۱ مدل ساده‌تر تندر است که در بازار قیمتی برابر با ۳۵ میلیون تومان دارد.

پژو ۴۰۵ بنزینی دیگر خودرو بازار است که با قیمت ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تغییری نسبت به هفته گذشته نداشته است. پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز نیز طی هفته گذشته قیمتی برابر با ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داشته است. اما پارس سال که هم‌اکنون در دو مدل ساده و دوگانه‌سوز در بازار موجود است، به ترتیب قیمت‌هایی برابر با ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارند.

سمند ال.ایکس نیز طی هفته گذشته بدون تغییر بوده و روی ۳۲ میلیون تومان باقی مانده است. رانا به‌عنوان دومین خودرو ملی ایران‌خودرو، بعد از آغاز رکود بازار به ۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. اما می‌توان گفت در این میان خانواده پراید خود را از رکود بازار به دور نگه داشته و قیمت‌های پیشین خود را حفظ کرده است. به این ترتیب پراید ۱۱۱ در بازار این روزها همچنان روی ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باقی مانده است. مدل ۱۳۱ خانواده X۱۰۰ نیز در بازار هفته گذشته ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشته است. در این میان، پراید ۱۳۲ تنها خودرویی بوده که با ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت به ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است. تیبا نیز همچنان مانند هفته‌های قبل روی قیمت ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان باقی مانده است. مگان، خودروی پرطرفدار بازار که این روزها تولید آن به‌صورت محدود در پارس‌خودرو جریان دارد، از ۱۰۰ میلیون تومان پایین نیامده است. تیانا نیز همچنان تولیدی در خطوط تولید خود ندارد تا قیمت این مونتاژی ژاپنی همچنان روی ۱۵۰ میلیون تومان باقی بماند.