گروه خودرو: کاهش نرخ یورو در بازار جهانی و به تبع آن در بازار ایران و تاثیر آن در صنعت خودرو یکی از موضوعات مهم این روزهاست که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار خودرو به آن توجه ویژه‌ای دارند. به طوری که سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی کاهش نرخ یورو در برابر دلار را موضوع مهم‌تری نسبت به تفاهم هسته‌ای ایران با کشورهای غربی برای بازار خودرو می‌خواند، اما دیگر کارشناسان اقتصادی این موضوع را در کنار توافق هسته‌ای یک افق جدید در بازار ایران می‌دانند و معتقدند که در این شرایط خودروهای اروپایی در برابر خودروهای چینی، کره‌ای و ژاپنی برای بازار ایران اقتصادی‌تر می‌شوند. نرخ یورو در چند ماه اخیراز ۴۵۰۰ به ۳۵۰۰ تومان کاهش یافته است و همین موضوع باعث شده که بسیاری از به صرفه‌تر بودن خودروهای اروپایی نسبت به دیگر خودروها برای ورود به بازار ایران سخن بگویند و از افزایش سهم بازار خودروهای اروپایی اظهار امیدواری کنند.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو نیز در گفت‌و‌گو با «ایسنا» با اشاره به اینکه کاهش نرخ یورو تاثیر بسیاری در افزایش سهم اروپایی‌ها در بازار ایران دارد بازنده این موضوع را خودروسازان چینی می‌داند و معتقد است که پیش از کاهش نرخ یورو، قیمت خودروهای اروپایی در ایران حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از خودروهای هم‌کلاس چینی بود، اما هم‌اکنون این فاصله به شدت کاهش یافته و خودروهای چینی در بهترین حالت ۱۰ درصد ارزان‌تر از خودروهای هم‌کلاس اروپایی هستند.

در این شرایط مشخص است که برنده اصلی خودروسازانی هستند که سبد بیشتری از خودروهای اروپایی را در ایران تولید و مونتاژ می‌کنند.

هر چند ذکر این نکته که شرکت‌هایی چون رنو و پژو به‌عنوان شرکت‌های خودروساز اروپایی در ایران حضور دارند نیز باعث می‌شود که بازار رقابت برای حضور دیگر خودروسازان اروپایی داغ شود. در هر صورت با وقوع چنین اتفاقی شاهد رقابتی‌تر شدن بازار خودرو در ایران خواهیم بود و این موضوع تاثیرات شگرفی در صنعت خودرو کشور خواهد داشت. از سوی دیگر مردم نیز توان استفاده از خودروهای با کیفیت و براساس تکنولوژی روز را خواهند داشت.