تسلا آماده جنگ سایبری

گروه ترجمه: به تازگی هک شدن خودروها به نگرانی بزرگ خودروسازان تبدیل شده است. اخیرا هکر‌ها توانایی خود را در به دست گرفتن کنترل یک جیپ ساخته شده توسط فیات‌کرایسلر به نمایش گذاشته‌اند و یک هکر دیگر هم نشان داد چطور می‌تواند به خودروی مدلSتسلا دسترسی پیدا کند. هکرها همچنین آسیب‌پذیری سیستم آن‌استار جنرال موتورز را آشکار کرده‌اند، اما این مساله در کجا به پایان خواهد رسید؟


در پاسخ باید گفت این موضوع هرگز پایان نخواهد یافت و مسابقه تازه شروع شده است. هک‌هایی که اخیرا انجام شده، توسط هکرهای خیرخواه صورت گرفته است. در برخی موارد این هکرها با خودروسازان همکاری داشته‌اند تا سیستم‌های ایمنی را پالایش و نواقص آن را آشکار کنند.


اما این امکان وجود دارد که هکرهای بدخواه نیز وارد بازی شوند. درحقیقت، این هکرها ممکن است به صنعت خودرو به عنوان یک منبع درآمد نگاه کنند. این در شرایطی است که درجه آسیب‌پذیری خودروسازان در برابر هک شدن متفاوت است و به نظر می‌رسد شرکت تسلا از همه آنها آسیب‌پذیرتر باشد. شرکت تسلا که متعلق به الون ماسک است، زمانی که تکنولوژی و صنعت خودرو را درهم آمیخت، شکل جدیدی از هنر را تعریف کرد. به همان شیوه‌ای که شرکت اپل سیستم عامل ios گوشی‌های هوشمند آی‌فون را ارتقا می‌دهد، تسلا هم سیستم‌های خودروهای خود را ارتقا می‌بخشد و سپس این امکان را برای مالکان خودروهای ساخت این شرکت فراهم می‌کند که سیستم عامل خودروهایشان را به صورت وایرلس تقویت کنند.


خودروسازان سنتی درمورد نرم‌افزارهایی که خودرو را هدایت می‌کنند و همچنین سیستم‌های اطلاعاتی خودروها به شدت مخفی‌کاری را در نظر می‌گیرند و این مخفی‌کاری به این دلیل صورت می‌گیرد که هکرها نتوانند به این سیستم‌ها دسترسی پیدا و آنها را هک کنند. خودروسازان می‌خواهند بر زمان چگونگی ارتقای نرم‌افزار خودروها کنترل داشته باشند و این کار برای آنها ارزش مادی نیز دارد؛ زیرا مالکان خودروها را ترغیب می‌کند خودروهای دارای تکنولوژی ارتقا یافته را بخرند.


اما درعوض، تسلا پیشتاز آینده وایرلس است. براساس گزارش مجله وایرد، تسلا سیستم‌های نرم‌افزاری خود را با این ایده توسعه داده که ممکن است در معرض خطر قرار بگیرند. درواقع، وجود تهدید سایبری در تفکر تسلا جای گرفته است.


این در شرایطی است که تسلا حدود 10 سال است خودرو تولید می‌کند، اما کرایسلر مالک برند جیپ از زمانی که اتومبیل با اسب رقابت می‌کرد، در صنعت خودرو فعال بود. از این منظر، تسلا شبیه به فرد جوانی است که با اینترنت و موبایل بزرگ شده است؛ بنابراین مانند افراد مسن زمانی که مساله امنیت خودرو مطرح می‌شود به بالاکشیدن پنجره‌ها و قفل کردن درها بسنده نمی‌کند.


تسلا اما در برابر رقبای سنتی خود از یک مزیت عمده برخوردار است، چه آنکه پشت این شرکت، دنیای تکنولوژی قرار دارد. بسیاری از شرکت‌های موفق سیلیکون ولی(منطقه‌ای در آمریکا که شرکت‌های مطرح تکنولوژی جهان در آن قرار دارند) مشتریان تسلا هستند. مدیران و مهندسان تسلا، هم در زمینه نرم‌افزار و هم در زمینه سخت‌افزار، درک بهتری از تهدیدات سایبری دارند؛ زیرا به دنیای تکنولوژی نزدیک‌تر هستند، این در حالی است که مدیران خودروسازان دیترویت از دنیای تکنولوژی فاصله زیادی دارند. با این حال، شرکت‌هایی مانند فورد تلاش می‌کنند این نقص را با تاسیس مراکز تحقیق و توسعه در سیلیکون ولی جبران کنند.


با این وجود، اعتبار تسلا در زمینه تکنولوژی نمی‌تواند این شرکت را در برابر مجرمان سایبری مصون نگه‌دارد و همان‌طور که شرکت تسلا بالغ می‌شود، وجه تکنولوژیکی این شرکت باید راه را برای وجه خودروساز آن هموار کند. این مساله چندان مهم نیست که مالکان خودروی تسلا می‌توانند بدون تحویل خودروی‌شان به شرکت سازنده، سیستم نرم‌افزار را ارتقا دهند؛ بلکه آنچه اهمیت دارد این است که تنها تسلا می‌تواند یک قدم از تهدیدات سایبری جلوتر باشد و به سرعت به آنها پاسخ دهد. خودروسازان سنتی در واکنش به مساله هک شدن خودروها واقعیت را پنهان می‌کنند و خود را برای دنیای جدید آماده نکرده‌اند. شرکت فیات‌کرایسلر حدود یک سال و نیم قبل از آنکه موضوع هک شدن جیپ این شرکت رسانه‌ای شود، از نقص سیستم نرم‌افزاری این خودرو مطلع بود، اما تسلا نسبت به خودروسازان سنتی بسیار شفاف‌تر عمل می‌کند؛ زیرا نرم‌افزار بخش مهمی از هویت این شرکت است. تسلا به طور معمول مشتریان، رسانه‌ها و جامعه سرمایه‌گذاری را از ویژگی‌های جدیدی که ارائه می‌دهد و همچنین ارتقای سیستم‌ها آگاه می‌کند و زمانی که نقصی به‌وجود می‌آید به‌سرعت درصدد رفع آن برمی‌آید و روند پیشرفت را رسانه‌ای می‌کند.


خودروسازان سنتی گرچه در عصر دیجیتال به طور چشمگیری تغییر کرده‌اند، اما در زمینه تکنولوژی‌هایشان همچنان به شیوه«متن بسته» عمل می‌کنند(متن بسته به شیوه‌های تولید و توسعه گفته می‌شود که امکان دسترسی به مواد منبع محصول نهایی وجود ندارد). اما عملکرد شرکت تسلا کاملا متفاوت است. این شرکت می‌خواهد که هکرها در معرض رخنه‌های نرم‌افزاری قرار بگیرند. تسلا مزیت بزرگی را در رویکرد «متن باز» می‌بیند و به نظر نمی‌رسد چندان نگران مساله مالکیت معنوی باشد. این شرکت همچنین در سال ۲۰۱۴ حق ثبت اختراع خود را لغو کرد تا از این طریق شرکت‌های نوآور در زمینه ساخت خودروهای برقی را تشویق به فعالیت کند.


با توجه به اینکه جنگ هک کردن طی 10 سال آینده صنعت خودرو را احاطه خواهد کرد، تسلا هم-اینک برای این جنگ آماده شده است و قصد دارد پیروز آن باشد. در این جنگ نمی‌توان به هکرها پیوست و به آنها ضربه زد، بلکه باید دوستان را نزدیک به خود نگه داشت و دشمنان را نزدیک‌تر، اما هیچ‌گاه نباید با دشمن طوری رفتار کرد که گویی هرگز نمی‌تواند یک متحد باشد.