تسنیم: دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه استقبال مردم از وام 25 میلیونی خودروسازان را غافلگیر کرد گفت: به دولت پیشنهاد شده است که 100 هزار خودرو دیگر نیز با شرایط قبل به فروش برسد.

محمدرضا نجفی منش درباره بسته دولت برای رونق کسب‌و‌کار؛ اظهار کرد: بسته‌ای که دولت برای خروج از رکود آغاز کرده است خوب بوده، اما حقیقتا انتظار چنین استقبالی را نداشتیم؛ به‌طوری‌که استقبالی که از فاز اول آن در بخش خودرو به عمل آمد، خود خودروسازان را نیز غافلگیر کرد. وی افزود: مسوولان و خودروسازان این برآورد را داشتند که تقاضای دریافت خودرو ظرف چند ماه اتفاق می‌افتد اما مردم فهیم ما تشخیص دادند که که این راه، راه خوبی است. رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌و‌کار اتاق تهران با بیان اینکه در سال‌های قبل حداقل 25 درصد فروش خودرو ما از طریق تسهیلات بانکی بود، اما این طرح دو سال متوقف شد، ادامه داد: با برقراری دوباره تسهیلات این امرمانند فنر فشرده‌ای عمل کرد که یک دفعه باز و منجر به هجوم مردم به نمایندگی‌های فروش شد. دبیر انجمن قطعه‌سازان با اشاره به اینکه رشد اقتصادی کشور منفی است و ما نیازمند رشد اقتصادی مثبت هستیم، خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی که در گذشته داشته‌ایم مرهون صنعت خودرو بوده است، بنابر این برای رونق دوباره تولید طرح‌هایی به این شکل مناسب است، زیرا هم دولت، مردم و تولیدکننده راضی هستند.


نجفی منش گفت: به دولت پیشنهاد شده است که ۱۰۰ هزار خودرو دیگر نیز با شرایط قبل به فروش برسد با این تفاوت که برای تحویل خودرو‌ها در زمانی حداکثر یک ماه، در هر مرحله تنها ۳۰ هزار خودرو تحویل شود. وی با بیان اینکه بر خلاف مواردی که مطرح می‌شود، خودروسازان ما ذخیره خودرو نداشته و به روز تولید می‌کنند، اظهار کرد: در مقطعی که فروش خودرو در کشور کاهش یافت خودروسازان نیز تولید خود را از ۱۰۰ هزار به ۵۰ هزار خودرو کاهش دادند، به همین دلیل قطعه‌سازان ۴۰ هزار کارگر خود را تعدیل و از کار بیکار کردند. دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه مردم نیز باید به بیکاری نیرو‌های کار حساس باشند، گفت: در صوت افزایش توان خرید مردم از طریق وام، می‌توان دوباره قدرت خرید مردم را افزایش داد و صنایع را از رکود خارج کرد. وی افزود: عکس‌هایی که از انبار خودروسازی‌های ما در فضای مجازی منتشر شده مربوط به یک خودروسازی بود که ۶ هزار خودرو در انتظار تحویل داشت و در خودروسازی دیگر نیز خودرو‌هایی بودند که به‌دلیل نرسیدن قطعه، منتظر تکمیل بودند. نجفی منش در پاسخ به این سوال که آیا اجرای طرح فروش اقساطی خودرو و فروش خوب خودروسازان، منجر به افزایش کیفیت خواهد شد یا خیر؟ گفت: کیفیت خودرو‌های ما خوب اما قدیمی است، زیرا ۵۵ استاندارد برای تولید آنها رعایت می‌شود، اما مردم ما طالب خودرو‌های جدیدتر هستند.