دوئل جدید روسیه و ترکیه

گروه جهان: ترکیه مدعی است که یک جت جنگنده روسی وارد حریم هوایی این کشور شده است. هر چند این‌بار درگیری مستقیم صورت نگرفته، اما اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفته که کار روسیه تحریک‌آمیز بوده است. به نوشته روزنامه گاردین رجب طیب اردوغان، در پی ورود یک جنگنده روسی به حریم هوایی کشورش از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور خواستار توضیح شده، در عین حال گفته می‌خواهد با وی در این خصوص گفت‌وگو کند.

مقامات ترک مدعی‌اند یک فروند سوخوی ۳۴ چند‌بار وارد حریم هوایی کشور ترکیه شده و نیروی هوایی ترکیه هم به این جنگنده هشدار داده که هر چه زودتر حریم هوایی ترکیه را ترک کند. این مقامات می‌گویند به زبان انگلیسی چند بار به وی هشدار داده‌اند اما پس از چند بار ورود و خروج این جنگنده به حریم هوایی ترکیه، این جنگنده به سمت سوریه پرواز می‌کند. چند ماه پیش ورود یک جنگنده روسی به حریم هوایی ترکیه، با واکنش سخت این کشور مواجه شد و جنگنده‌های اف-۱۶ این کشور، سوخوی روسی را ساقط کردند. از آن زمان روابط بین دو کشور تیره شده است. روسیه بارها از ترکیه خواسته است تا به خاطر این اتفاق از مسکو عذرخواهی کند، اما ترکیه می‌گوید کارش قانونی بوده و از حریم هوایی کشورش دفاع کرده است. با این حال درگیری اخیر موجب شده است تا تنش‌ها بین دو کشور افزایش پیدا کند. وزیر امور خارجه ترکیه مدعی است: «به‌رغم هشدارهای ما و ناتو، نقض حریم هوایی صورت گرفته نشان می‌دهد روسیه در پی افزایش تنش در منطقه است.» وی افزود: «ما به‌طور مشخص و آشکار می‌گوییم روسیه به حریم هوایی ترکیه احترام قائل شود، زیرا این حریم هوایی، حریم هوایی ناتو هم محسوب می‌شود. ما از حالا هشدار می‌دهیم، مسوولیت عواقب ناخوشایند حرکت این‌چنینی در آینده، بر‌عهده فدراسیون روسیه است.» این در حالی است که مقامات روسیه می‌گویند جنگنده روسی وارد حریم هوایی این کشور نشده و ادعاهای مقامات ترکیه از اساس بی‌پایه است. مقامات روسی تاکید دارند ترکیه‌ای‌ها به‌دنبال بازی رسانه‌ای و پروپاگاندا هستند. با این حال دبیر کل ناتو مدعی است نقض حریم هوایی متحدشان از سوی روسیه «عملی غیرمسوولانه» بوده است. در این راستا «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو با صدور بیانیه‌ای گفت: از روسیه می‌خواهم که مسوولانه عمل کند و به‌صورت کامل به حریم هوایی کشور عضو ائتلاف ناتو احترام بگذارد. روسیه باید تمام تدابیر لازم را اتخاذ کند تا مطمئن شود چنین نقض‌هایی دوباره رخ نمی‌دهد. حوادث قبلی نشان داد که این‌گونه رفتارها تا چه حد می‌تواند خطرناک باشد.» در همین حال گفته می‌شود ترکیه سفیر روسیه در این کشور را در مورد آنچه نقض حریم هوایی کشورش می‌داند احضار کرده است. به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، به نقل از «ایگور میتیاکوف»، سخنگوی سفارت ترکیه گفت: ما این مساله را تایید می‌کنیم که آندری کارلوف، سفیر روسیه برای ملاقاتی به وزارت امور خارجه ترکیه فراخوانده شده است. وی ادامه داد:‌ ما درباره محتوای صحبت‌های او با همکارانش در دستگاه دیپلماسی ترکیه اظهارنظری نداریم.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که پیش از این وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که یک جنگنده سوخو ۳۴ روسی به حریم هوایی این کشور تعرض کرده و واحدهای راداری ترکیه نیز به این جنگنده هشدار داده‌اند. وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد: در ملاقات با سفیر روسیه ما به شدت نسبت به تعرض اخیر اعتراض کرده و آن را محکوم کردیم. در ادامه بیانیه دستگاه دیپلماسی ترکیه آمده است: ما بار دیگر تاکید کردیم که اقدامات این چنینی نگرانی‌های بسیاری را به وجود می‌آورد. ترکیه اعلام کرد: به طرف روسی این پیام را دادیم که نباید به حریم هوایی ترکیه که حریم هوایی ناتو نیز محسوب می‌شود، تعرض کند. اردوغان اما به نظر می‌رسد در بحران به‌وجود آمده خواستار گفت‌وگوی مستقیم با پوتین شده است. موضوعی که از ۲۴ نوامبر به این سو، به‌رغم درخواست‌های مکرر وی میسر نشده است. او پیش از اینکه تور آمریکای لاتین خود را شروع کند به خبرنگاران گفت: «من از معاون وزیر خارجه خواسته‌ام تا با طرف روسی تماس بگیرد و به آنها بگوید که خواستار مکالمه شخصی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هستم. سفیر ما این مساله را به طرف روسی انتقال داده اما تاکنون هیچ پاسخی به این خواسته دریافت نکرده‌ایم.»