گروه جهان: راند اول تمام شد. هنوز سه راند دیگر باقی مانده است. در رینگ آیووا، نتایج غیرمنتظره بودند. دونالد ترامپ، بخت نخست این رقابت، برای پیروزی در آیووا، ازسوی یک دو رگه آمریکایی-کوبایی به زیر کشیده شد. تد کروز که در تمامی نظرسنجی‌ها نسبت به دونالد ترامپ عقب بود، توانست در یک روز شگفت‌انگیز، رقیب خود را به زیر بکشد و در انتخابات درون حزبی این گروه بالاتر از مرد 7 میلیارد دلاری قرار بگیرد. به گزارش رویترز، در اولین مورد از سلسله رای‌گیری‌های ایالتی برای تعیین نامزد هر حزب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سناتور تد کروز در میان جمهوری‌خواهان برنده شد. در حزب دموکرات نیز نتیجه رای‌گیری حاکی از آن بود که هیلاری کلینتون با اکثریتی بسیار اندک از برنی سندرز پیشی گرفت و پیروز شد.

شمارش آرا نشان می‌دهد سناتور تد کروز با کسب ۶/ ۲۷ درصد آرا برنده رقابت جمهوری‌خواهان شده است. دونالد ترامپ با ۳/ ۲۴ درصد آرا دوم و سناتور مارکو روبیو با ۱/ ۲۳ درصد سوم شد. در رقابت‌های مقدماتی حزب دموکرات نیز فاصله هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق و سناتور برنی سندرز بسیار اندک است به‌طوری که کلینتون ۸۹/ ۴۹ درصد آرا و سندرز ۵۸/ ۴۹ درصد از آرا را به دست آورده‌اند. کلینتون گفته است که نتیجه به دست آمده باعث شده تا «نفس راحتی» بکشد.

دیگر نامزد دموکرات‌ها مارتین اومالی، فرماندار سابق مریلند کسر بسیار کوچکی از آرا را به دست آورد و او اکنون مبارزات خود را معلق کرده است. در میان جمهوری‌خواهان هم مایک هاکبی پایان مبارزاتش را اعلام کرد. در شمارش آرا اومالی باکمتر از یک درصد آرا سوم شد. مرحله بعدی انتخابات درون حزبی در ایالت نیوهمپشایر است. نظرسنجی‌ها پیش از شروع رای‌گیری نشان می‌داد که دونالد ترامپ به فاصله کمی از سناتور تد کروز پیش است اما هر دو فاصله زیادی از بقیه جمهوری‌خواهان داشتند. با این حال این پیش‌بینی غلط از کار در آمد و ترامپ نتوانست تد کروز را در آیووا جا بگذارد. همچنین در این نظرسنجی‌ها پیش‌بینی شده بود که عملکرد مارکو روبیو در این ایالت ضعیف خواهد بود اما وی با فاصله بسیار اندکی پشت‌سر دونالد ترامپ قرار گرفت. برندگان رقابت‌های مرحله مقدماتی که تا چند ماه دیگر ادامه خواهد داشت، در ماه نوامبر به مصاف هم خواهند رفت تا رئیس‌جمهور بعدی آمریکا مشخص شود. گفته می‌شود میزان مشارکت جمهوری‌خواهان در انتخابات آیووا کم سابقه توصیف شده است. رای‌گیری آیووا در ساعت هفت بعدازظهر دوشنبه به وقت محلی شروع شد و مبارزات تا آخرین لحظات شامگاه ادامه داشت. انتخابات آیووا کلیدی فرض می‌شود چون پیروزی در آن می‌تواند سکوی پرش بلندی برای برندگان شود. در میان روسای جمهوری که توانستند با پیروزی در آیووا به کاخ سفید راه پیدا کنند می‌توان باراک اوباما، رئیس‌جمهوری فعلی را نام برد. در سیستم انتخاباتی غیرمعمول آیووا اعضای حزب در خانه‌های خصوصی، مدارس و ساختمان‌های دولتی جمع می‌شوند و رای‌گیری می‌کنند. در میان جمهوری‌خواهان هم جورج دبلیو بوش، ۱۶ سال قبل، آخرین جمهوری‌خواهی بود که پس از پیروزی در آیووا به ریاست‌جمهوری هم رسید. پس از آیووا ۴۹ ایالت دیگر در مرحله مقدماتی برای تعیین نامزد هر حزب رای خواهند داد اما همه آنها نقش مهمی نخواهند داشت. بر اساس رویه معمول نامزد هر حزب در اواسط تابستان مشخص خواهد شد. انتخابات مقدماتی درون حزبی تا اواخر بهار ادامه خواهد داشت و پس از آن رایزنی‌ها برای معرفی نامزد نهایی آغاز خواهد شد.


حال و روز ترامپ

هر چند نمی‌توان گفت که پیروز نهایی در آیووا، نامزد اصلی حزب خواهد شد اما کارشناسان متفق‌القول می‌گویند ترامپ در این جدال زخمی شده است. تیموتی استنلی، مورخ و ستون‌نویس بریتانیایی‌تبار دیلی‌تلگراف به‌عنوان یاددا‌شت‌نویس میهمان در سی‌ان‌ان می‌نویسد: دونالد ترامپ باید خیلی ناامید شده باشد که کشف کرده است سه چهارم مردم آیووا ضعیف و کم‌انرژی هستند و هیچ علاقه‌ای به «ساختن آمریکای بزرگ» (شعار ترامپ) ندارند. البته هنوز قدم اول برداشته شده و چند ایالت مهم دیگر هم باقی مانده است. اگر قرار باشد حال و روز ترامپ را پس از اعلام نتایج آیووا تشریح کنم، باید بگویم کشتی‌اش غرق نشده اما می‌تواند آرام آرام روی آب حرکت کند.

وی در ادامه رقابت سه نفر نخست جمهوری‌خواهان را این‌گونه توصیف می‌کند: شما شاید بپرسید چرا مردم از این نتایج شگفت‌زده شده‌اند. تد کروز همواره یک رقیب قدرتمند بود و مارکو روبیو نیز با استفاده از تئوری «آهسته و پیوسته» خود را در نظرسنجی‌ها بالا کشاند و توانست در این رقابت نتایج خوبی به دست آورد. گفته بودم که با بررسی رویه تاریخی، متوجه خواهید شد که تاریخ در سمت تد کروز خواهد ایستاد. بسیاری از آیووایی‌ها در لحظات آخر تصمیم نهایی خود را خواهند گرفت. نتیجه این تصمیم نهایی هم چیزی جز تد کروز نبوده است. بسیاری از محافظه‌کاران آمریکایی تد کروز را یک محافظه‌کار اصیل می‌دانند و دونالد ترامپ را یک «محافظه‌کار ساختگی» خطاب می‌کنند. تیموتی استنلی بر این باور است که تد کروز بیشتر به یک مذهبی محافظه‌کار شبیه است تا دونالد ترامپ. از این‌رو مردم آیووا، انتخاب نهایی خود را تد کروز اعلام می‌کنند. برای آیووایی‌ها مهم است کسی نماینده آنها باشد که ویژگی‌های مذهبی خالص‌تری داشته باشد.

ترامپ و تد کروز یک تفاوت اساسی با هم دارند. ترامپ هرگز نامزد جایی نبوده و از دفتر کار تجاری خود به‌طور مستقیم وارد کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری شده است. اما تد کروز سناتور است و نحوه جنگیدن انتخاباتی را به خوبی فرا گرفته است. به‌رغم اینکه وی سارا پیلین را به‌عنوان یک اوانجلیکای معتبر به تیم خود افزود اما مردم مذهبی‌تر در آیووا، تد کروز را گزینه اصلی خود انتخاب کردند. در این مفهوم می‌توان نتیجه شگفت‌انگیزی که مارکو روبیو، دیگر دو رگه کوبایی-آمریکایی به دست آورده را تحلیل و بررسی کرد. او نیز مانند تد کروز سابقه نمایندگی دارد و راه و روش حضور در کمپین‌های تبلیغاتی را می‌داند. وی نشان داد که تجربه خوبی از مبارزات طولانی مدت دارد. استنلی می‌گوید: در نتایجی که از آیووا به‌دست آمد، تنها نباید به باخت ترامپ اشاره کرد. این رقابت یک بازنده بزرگ دیگر هم داشته است. در حالی که بن‌کارسون، جراح مغز و اعصاب جمهوری‌خواهان توانست 9 درصد آرای مردمی را به‌دست آورد و در رده چهارم قرار گیرد، جب بوش، از خاندان بوش عملکرد ضعیفی از خود نشان داد و در رده ششم قرار گرفت.

آیووایی‌ها در تمایل به خاندان بوش حرکتی سینویسی داشته‌‌اند. در حالی که جورج بوش پدر در این ایالت بازنده میدان شده بود اما جورج بوش دوم توانست در این ایالت رای خوبی به‌دست آورد و در نهایت نیز با حضور در انتخابات نهایی به کاخ سفید راه پیدا کند. این‌بار اما بر اساس رویکرد آیووایی‌ها، قرعه بدشانسی به نام جب بوش خورده شد و وی نتوانست در آیووا نتیجه مقبولی به‌دست آورد. استنلی می‌گوید: باخت جب بوش یک آبروریزی بود.


نتیجه عکس شد

دونالد ترامپ برای پیروزی در آیووا یک برنامه دقیق ریخته بود. برنامه وی از این قرار بود که زودتر از تمامی نامزدها در آیووا حضور داشته باشد و با مردم این ایالت ارتباط بیشتری بگیرد. تیم خود را بیشتر سازماندهی کندو از بقیه دورتر بایستد. شاید برای همین بوده که وی در مناظره فاکس‌نیوز به بهانه اختلاف با مدیران این شبکه حضور پیدا نکرد. او پیشتر با یک حمله قصد داشت تا تد کروز را از پا بیندازد. ترامپ گفته بود چون تد کروز در خارج از ایالات‌متحده به‌دنیا آمده است، وی در مرحله نهایی به لحاظ قانونی به مشکل برخواهد خورد. وی با زیر سوال بردن تابعیت آمریکایی تد کروز برنامه را برای پیروزی خود چیده بود اما نتیجه انتخابات عکس کوشش‌های ترامپ در آمد. تد کروز پس از پیروزی در بین هواداران خود حضور پیدا کرد و در واکنش به پیروزی خود گفت: «نتایج آیووا یک پیغام برای ما داشت. نامزد جمهوری‌خواه که رئیس‌جمهور بعدی ایالات‌متحده خواهد بود ازسوی رسانه‌ها انتخاب نخواهد شد، ازسوی تشکیلات واشنگتنی‌ها انتخاب نخواهد شد، با لابی و لابی‌گران انتخاب نخواهد شد، بلکه با اعتباری که نامزد برای خود جمع کرده انتخاب خواهد شد.»

ریک تایلر، سخنگوی کمپین تبلیغاتی تد کروز پس از پیروزی نامزد دلخواهش در آیووا گفت: این پیروزی اعتماد به‌نفس تیم را بالا برد. اعتماد به‌نفس کروز و همراهان وی به این پیروزی بستگی داشت. کروز به‌عنوان یک ایدئولوگ خالص در امور مذهبی شهره است. او در بین مردم مذهبی آیووا مقبولیت فراوانی دارد. هر چند بخشی از اوانجلیکاها آرای خود را به واسطه حضور سارا پیلین به خزانه اعتباری ترامپ ریختند، اما مقبولیت کروز به دلیل دیدگاه‌های «سوپر‌مذهبی‌اش» بیش از سایر نامزدها است.


رقابت نفسگیر در جبهه دموکرات‌ها

در نتایج آیووا، شکست ترامپ موجب شد تا سایر حواشی به‌وجود آمده از انتخابات آیووا تحت‌تاثیر قرار بگیرد. یکی از این حواشی غفلت شده، نتیجه به دست آمده در جبهه دموکرات‌ها بوده است. در این جبهه هیلاری کلینتون در یک رقابت نفسگیر با برنی سندرز 74 ساله توانست پیروزی در این ایالت را از آن خود کند. وی با اختلاف یک درصدی، یعنی 50 به 49 توانست برنی سندرز، رقیب سوسیالیست خود را پشت‌سر بگذارد. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، نامزدهای اصلی دموکرات‌ها یک رقابت نفسگیر داشتند و هیلاری کلینتون با اختلاف اندکی توانست، برنی سندرز را پشت سر بگذارد. نتایج روز گذشته نشان داد که تیم هیلاری کلینتون پس از چند ماه مبارزه اعتماد به‌نفس لازم را برای پیروزی به‌دست آورده بود و نتیجه به دست آمده برای برنی سندز حکایت از این داشت که وی توانسته در نظرسنجی‌ها خود را آرام آرام بالا بکشد. با نتیجه‌ای که روز اول فوریه از آیووا به‌دست آمد، حالا تیم برنی سندرز با اعتماد به‌نفس بیشتری به نیوهمپشایر مسافرت خواهند کرد. در این ایالت در نظرسنجی‌ها اوضاع برنی سندرز را بهتر است و وی بالاتر از هیلاری کلینتون قرار دارد.

بر اسا‌س آخرین نظرسنجی‌های درج شده در سایت «Realclearpolitics» برنی سندرز با 5/ 55 درصد نسبت به هیلاری کلینتون 5/ 37 درصدی در صدر قرار دارد. برخی کارشناسان می‌گویند نتیجه به‌دست آمده از آیووا می‌تواند نشانگر این باشد که آرا در عمل بین دو نامزد اصلی این حزب تقسیم شده است. اختلاف اندک بین این دو، تحلیلگران را مجاب کرده تا به نتیجه انتخابات بعدی که قرار است هفته آینده در نیوهمپشایر برگزار شود، توجه بیشتری کنند. سندرز بعد از نتیجه به‌دست آمده در بین هواداران خود که یکصدا شعار می‌دادند «قدرت برنی را ببینید» حضور پیدا کرد و از اینکه به وی اعتماد کرده و به او رای دادند، تشکر کرد. هیلاری کلینتون هم نتیجه نزدیک به دست آمده را یک پیروزی برای مناظراتی دانست که دو طرف صادقانه در آن پاسخ گفته‌اند.

با برگزاری انتخابات در آیووا، نگاه نامزدهای دو حزب به هفته آینده و انتخابات نیوهمپشایر است. ترامپ زخمی می‌خواهد اعتبار از دست رفته خود را به‌دست آورد و در اردوگاه دموکرات‌ها نیز هیلاری کلینتون قصد دارد تا خود را از سندرز جدا کند. در این راستا مایکل توماسکی در دیلی بیست به نحوه مبارزه برنی سندرز و هیلاری کلینتون پرداخته و بالا آمدن سندرز در نظرسنجی‌ها را نتیجه یک برنامه‌ریزی خوب دانسته است. البته وی بر این باور است وی با شعارهای خود که حاکی از کاهش درآمدها و بالا بردن مالیات‌ طبقه اغنیاست، توانسته دل جوان طبقه متوسط را برباید. وی می‌نویسد: هیلاری کلینتون تاکنون کمپین‌های تبلیغاتی خود را چندان خوب اداره نکرده است. در مقبال برنی سندرز توانسته به خوبی از عهده آن برآید. او بر این باور است که تیم تبلیغاتی‌اش علیه ماشین سیاسی ایالات‌متحده در حال حرکت است.

توماسکی می‌گوید: می‌توان به نتیجه آیووا از دید دیگری هم نگریست. من امشب به رختخواب خود می‌روم و فکر می‌کنم که هر دو پیروز شده‌اند. یا نه می‌توانم بگویم هر دو بازنده شده‌اند. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که برنی سندرز توانست رای خود را‌ آرام آرام بالا بیاورد. پرسشی که اینجا مطرح شده این است که بعد از آیووا چه خواهد شد؟ بعد از آیووا انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در نیوهمپشایر برگزار خواهد شد. اختلاف برنی سندرز از هیلاری کلینتون 18 امتیاز است. پیش‌بینی می‌شود برنی سندرز بتواند قله دوم را زودتر از هیلاری کلینتون فتح کند. البته این را هم به یاد داشته باشید که نیوهمپشایر ایالتی بود که در سال 1992 جان سیاسی بیل کلینتون و حتی در سال 2008 حیات سیاسی هیلاری کلینتون را نجات داد. اما در حال حاضر براساس نظرسنجی‌ها، اوضاع برنی سندرز در نیوهمپشایر بهتر است. در اوایل کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها در 49 ایالت که نظرسنجی‌های متفاوتی انجام شده بود تنها 3 یا 4 ایالت به پیروزی نهایی سندرز رای داده بودند اما حالا به 13 ایالت رسیده است. توماسکی می‌گوید: به نظر می‌‌رسد هر چه بیشتر به زمان انتخاب نهایی نامزدها نزدیک می‌شویم، اوضاع سندرز بهتر می‌شود و هیلاری در جا می‌زند، البته بهتر است گفته شود اوضاع وی بدتر می‌شود.

غافلگیری فیل جمهوریخواه