گروه جهان: پنج‌شنبه شب مارکو روبیو توانست پس از چند ماه ماشه اسلحه خود را پیدا کند و آن را به طرف دونالد ترامپ نشانه بگیرد. به گزارش سی‌ان‌ان دونالد ترامپ در مناظره روز پنج‌شنبه آتش‌بار خود را به کار گرفت و از سخنان تند و آتشینی علیه ترامپ استفاده کرد.

دونالد ترامپ با یک اختلاف فاحش توانست انتخابات نوادا را از آن خود کند، اما در مناظره اخیر جمهوری‌خواهان همه علیه ترامپ متحد شده بودند. کارشناسان می‌گویند با توجه به اینکه سه‌شنبه بزرگ در راه است و در اول مارس (سه‌شنبه) انتخابات سراسری درون حزبی برگزار می‌شود، تمامی جمهوری‌خواهان دست به دست داده بودند تا آرای ترامپ را کاهش دهند. روبیو به‌عنوان پیشتاز حمله‌کنندگان به تمامی طرح‌های دونالد ترامپ تاخت و پس از آن نیز تد کروز، نفر سوم انتخابات نوادا به حمایت از روبیو برخاست و موارد مشابهی از طرح‌های ترامپ را زیر سوال برد. این در حالی است که روبیو و تد کروز هر زمان که فرصت می‌یافتند از حمله به یکدیگر اجتناب نمی‌کردند. برخی مناظره بین این سه تن را شبیه آتش‌بازی آخر سال توصیف کرده و می‌گویند نبرد اصلی در مناظره روز پنج‌شنبه بین این سه تن بوده است. البته دونالد ترامپ در مناظره جمهوری‌خواهان چندان دست و پابسته نبود و با انگشت اشاره با نشان دادن تد کروز و مارکو روبیو، اولی را استاد خفقان نامید و دیگری را دروغگو.

روبیو در حالی که تا سه‌شنبه بزرگ چند روزی باقی مانده لحن خود را در مناظرات عوض کرده است. روبیو که از موضوع مهاجرت و دیوارکشی مورد نظر ترامپ به شدت انتقاد می‌کرد، با لحن تندی وی را مورد خطاب قرار داد و گفت: شما در این تریبون تنها کسی هستید که از ده‌ها هزار کارگر غیرقانونی برای ساخت پروژه‌های ساختمانی خود استفاده کرده‌اید. تد کروز نیز در ادامه ترامپ را متهم به ریاکاری کرد و گفت: شما کارگران لهستانی را غیرقانونی بر سر کار آورده‌اید. روبیو هم گفت که فکر می‌کنم باید اساس‌نامه‌ای باشد که بر حدود و ثغور دروغگویی نظارت داشته باشد. روبیو به ترامپ گفت: شما در دهه ۸۰ کار «برج ترامپ» را با کارگران لهستانی که عمدتا غیرقانونی بودند، به پیش بردید. این در حالی است که ترامپ در پاسخ به روبیو گفت: حداقل اینکه من ده‌ها هزار نفر را شاغل کردم. توی دروغگو حتی یک نفر را هم به سر کار نبردی. تد کروز که به شکل گزینشی پشت سر مارکو روبیو قرار می‌گرفت به ترامپ گفت: دست کم اینکه من و روبیو در سال ۲۰۱۳ روی قانونی کار می‌کردیم که اجازه اقامت قانونی به کارگران غیرقانونی و مهاجر می‌داد. او سپس سخنان خود را اینگونه ادامه می‌دهد: آن زمان که ما این کار را انجام می‌دادیم، آقای دونالد شما کجا بودید؟ احتمالا در حال استخدام دنیس رادمن برای شوی تلویزیونی خود بودید. شما خود جزو کسانی هستید که برای لوایحی که از مرزهای باز حمایت می‌کرد، کلی حمایت مالی کرده‌اید. زمانی که از این طرح‌ها و لوایح حمایت می‌کنید باید انتظار داشته باشید کسانی سر کار بیایند که از مرزهای باز دفاع می‌کنند.

او سپس به یکی از سخنان ترامپ تاخت و گفت: «شما می‌گویید من وارد کاخ سفید شوم تمامی قراردادهایی را که به کاخ سفید تحمیل شده است، لغو خواهم کرد، اما آقای ترامپ شما خود سلطان قرارداد بستن هستید؛ او تاکنون صدها و هزاران دلار به دموکرات‌ها کمک کرده است. در این میان ترامپ به تد کروز گفت: «شما با هیچ‌کس همراهی نمی‌کنی. شما از هیچ جمهوری‌خواهی تاییدیه‌ای نداری. این شما هستی که باید به‌خاطر کار کردن با دموکرات‌ها خجالت بکشی.» مناظره روز پنج‌شنبه، اولین مناظره‌ای بود که پس از کناره‌گیری جب بوش برگزار شد. از نکات مهم این جلسه شکستن یخ حمله به ترامپ از سوی روبیو بود. آتش‌بازی روبیو در مناظره جمهوری‌خواهان بسیاری را به شگفتی وا داشته است. پیشتر از روبیو و تد کروز انتقاد می‌شد که این دو نفر علیه همدیگر سخن می‌گویند و دونالد ترامپ نیز از این فرصت استفاده کرده و به صدر نظرسنجی‌ها صعود می‌کند.


انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها

به موازات مناظره جمهوری‌خواهان، جبهه دموکرات‌ها هم تا به امروز روزهای جنجالی و چالشی داشته‌اند. برنی سندرز و هیلاری کلینتون به‌طور غیرمستقیم در رسانه‌ها به طرح‌های یکدیگر حمله کرده‌اند. افزایش این حملات به دلیل انتخاباتی است که قرار است امروز در کارولینای جنوبی برگزار شود. کارولینای جنوبی جایی است که درصد قابل‌توجهی از آن را سیاه‌پوستان تشکیل می‌دهند. در واقع وزن سیاه‌پوستان در انتخابات نهایی از انتخابات کارولینای جنوبی سنجیده می‌شود. براساس آخرین نظرسنجی‌ها هیلاری کلینتون به‌طور متوسط با آرای 4/ 57 درصدی پیشتاز است و سندرز نیز به‌طور متوسط در این ایالت از آرای 3/ 33 درصدی برخوردار است.