گروه جهان :اسناد به بیرون درز شده‌ پاناما همچنان قربانی می‌گیرد. به گزارش نیویورک‌تایمز، ولادیمیر پوتین این اسناد را توطئه آمریکا نامید تا سرپوشی بر نقش این کشور در تحولات جهانی بنهد؛ ایسلندی‌ها در پی انتخاب نخست‌وزیر جدید برآمدند و دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا اذعان کرد که از این منابع مالی افشا شده نفع می‌برده است. در مسکو، ولادیمیر پوتین گزارش‌های مربوط به اوراق پاناما را رد کرده و می‌گوید اینها اتهاماتی از سوی آمریکا برای بی‌ثبات کردن روسیه است. پوتین در اولین اظهارنظر عمومی خود در مورد این مساله، خاطرنشان کرد که اتهامات این اوراق مستقیما او را نشانه نرفته اما اخبار و پوشش رسانه‌های بین‌المللی درست روی وی تمرکز یافته‌اند. پوتین در جمع روزنامه‌نگاران افزود: «خادم شما در این اسناد نیست.

چیزی نیست که بتوان در مورد آن صحبت کرد.» با این حال، پوتین از سرگئی رولدوگین، دوست نزدیک و قدیمی خود حمایت کرد. رولدوگین نوازنده‌ای است که نام او در مرکز این اسناد قرار داشت. پوتین در این گفت‌وگوی زنده در حضور روزنامه‌نگاران افزود: رولدوگین در کسب‌وکار و تجارت دست داشته اما این کار فقط به‌خاطر عشقش به موسیقی است. او سهامداری جزء در یکی از شرکت‌های ماست و از آن اندکی پول در می‌آورد نه میلیون‌ها دلار.» پوتین گفت: رولدوگین از این پول برای وارد کردن ابزارآلات موسیقی استفاده می‌کرد. او می‌گوید: «تقریبا تمام پولی که او در می‌آورد خرج ابزارهای موسیقی می‌شد که از خارج می‌خرید.» پوتین افزود: این نوازنده موسیقی به تازگی این ابزارها را به نهادهای دولتی «هبه» کرده است. در فضای مجازی اما داستان دیگری در راه بود. بسیاری از جوانان روسی روایت پوتین از این ماجرا را باور نکرده و سخنان او را محل سوال قرار دادند. سرگئی پارخومنکو، روزنامه‌نگار، در فیس‌بوک خود نوشت که رولدوگین با پول‌هایی که به جیب زده می‌توانست قدیمی‌ترین ویولون‌ها و ابزارآلات موسیقی را که از سوی «آنتونیو استرادیواری» در قرون ۱۷ و ۱۸ ساخته شده بخرد. پوتین همچنین از انتشار این اخبار که در راستای مخدوش کردن کرملین صورت گرفته اظهار تاسف کرد.

او گفت: روسیه به انحصار اقتصادی و نظامی غرب پایان داده و این چیزی است که باعث خشم غرب شده است. به نوشته نیویورک‌تایمز، پوتین توپ را به زمین غرب انداخته و افزود: «در این رابطه، تلاش‌هایی در جریان است تا ما را از داخل تضعیف کند تا گوش به فرمان آنها شویم. آسان‌ترین راه در این مسیر چیست؟ گستراندن بذر بی‌اعتمادی میان مردم و مقام‌ها در درون جامعه و شوراندن مردم علیه یکدیگر.»پوتین افزود: ویکی لیکس اسناد پاناما را توطئه‌ای آمریکا محور نامیده است. او افزود: «از ویکی‌لیکس به این مساله پی برده ایم که مقام‌ها و نهادهای دولتی در آمریکا در پس تمام این توطئه‌ها هستند.» ویکی لیکس اعلام کرده بود که اسناد پاناما برای حمله به پوتین فاش شده است. اگرچه مقام‌های روسی برای بی‌اعتبار ساختن اسناد پاناما به ویکی لیکس توسل جسته‌اند اما حساب توییتری ویکی لیکس اعلام کرد که «ادعاها در مورد اینکه اوراق پاناما توطئه‌ای علیه روسیه است بی‌معنی و کذب است.» در بریتانیا هم موج انتقاد علیه کامرون به راه افتاده است. پس از روزها مشاجره، در نهایت کامرون پذیرفت که از یک «شرکت فراساحلی» که از سوی پدر فقیدش تاسیس شده نفع می‌برده است. گویا پدر کامرون مشتری «موساک فونسکا» بوده است. نخست‌وزیر بریتانیا به «ITV News» گفت: او و همسرش سامانتا، سهامی در شرکت سرمایه‌گذاری Blairmore در سال ۲۰۱۰ داشتند و این پیش از زمانی بود که وی نخست‌وزیر شود.

به نوشته نیویورک‌تایمز، کامرون اعلام کرد که به سود آنها مالیات تعلق می‌گرفت. او می‌گوید هرگز تلاشی در پنهان کردن این حقیقت نداشته که والدینش ثروتمند بوده‌اند. با این حال، از روز دوشنبه وی همواره در موضع دفاعی قرار داشته است و زمانی که دفتر او اعلام کرد مساله سرمایه‌گذاری‌های او «امری خصوصی» بوده کامرون بیشتر در موضع دفاعی قرار گرفته است. اوراق پاناما به دلیلی دیگر هم برای کامرون شرم‌آور بود زیرا او «ویرجین آیلند»- سرزمین فراساحلی بریتانیا- را به‌عنوان مرکز این اقدام فراساحلی قرار داد. این باعث شد اعتبار کامرون زیر سوال برود،زیرا منتقدانش ادعاهای او در مورد رهبری مبارزه بین‌المللی برای فرار از مالیات را «دروغین» و «آبکی» دانسته‌اند. «تام واتسون» معاون حزب اپوزیسیون کارگر می‌گوید: «کامرون که فرار مالیاتی را اخلاقا اشتباه می‌دانست، خودش مجبور به اذعان به این مساله شده که شرکتش از پرداخت مالیات گریزان بوده است.» به گزارش الجزیره، کامرون اعلام کرد: «ما ۵ هزار سهم در بلرمور داشتیم که همه آنها را در سال ۲۰۱۰ به قیمت ۳۰ هزار پوند (۴۲ هزار دلار) فروختم.» اگرچه دفتر وی این مساله را «امری شخصی» نامیده بود اما بعدا کامرون اعلام کرد او و خانواده‌اش هیچ پولی از این شرکت به دست نیاورده‌اند. او افزود هیچ سهمی در این شرکت ندارد. زلزله پاناما به آرژانتین هم رسید. دادستان فدرال آرژانتین خواستار بازگشایی پرونده‌ای کیفری علیه فعالیت‌های اقتصادی رئیس‌جمهور مائوریسیو ماسری شده است. اسناد مذکور نشان می‌دهد که ماسری مدیر یک شرکت فراساحلی به نام «Fleg Trading Ltd» بوده که متعلق به پدرش بوده است. این شرکت در سال ۱۹۹۸ در باهاماس ادغام و در سال ۲۰۰۹ منحل شد. او همچنین مدیر یک شرکت دیگر به نام «Kagemusha S.A» نیز هست که باز هم پدرش در آن مشارکت داشته است. با این حال، دفتر ماسری اعلام کرد که او هرگز سهامدار در شرکت Fleg Trading نبوده و نیازی هم به افشای مشارکت خود نداشته است. به گزارش الجزیره، ماسری اعلام کرد که فقط مدیری ساده بوده آن هم در شرکتی که پدرش برای سرمایه‌گذاری در برزیل تاسیس کرده بود. با این حال او اعلام کرد: «در دادگاه حضور می‌یابم تا تمام اطلاعات مورد نیاز قضات را در اختیارشان بگذارم. آرام هستم و مطیع قانون. چیزی برای پنهان کردن ندارم.»


اوراق پاناما سرزمین اژدهای زرد را هم درنوردید

«شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین از بدو حضور در قدرت اولویت کار خود را مبارزه با فساد قرار داده است. در همین راستا، او اقدام به تسویه با تعدادی از مقام‌های سیاسی و نظامی کرد. اما اوراق پاناما نشان می‌دهد که برنامه مبارزه با فساد آن‌گونه که آقای رئیس‌جمهور انتظار داشت، پیش نرفته است. به گزارش گاردین، 3 نفر از 7 عضو شورای نخبگان حکومتی حزب کمونیست چین- کمیته دائمی پولیتبورو- شرکت‌هایی دارند که مشتری‌های فونسکا بودند. همچنین برخی از خویشاوندان رئیس‌جمهور چین هم در زمره کسانی هستند که اوراق پاناما از آنها نام برده است. یکی از ارگان‌های سانسور‌کننده حزب کمونیست چین به سازمان‌های خبری دستور داد که تمام گزارش‌ها، وبلاگ‌ها و بولتن‌های خبری مربوط به این افشاگری‌ها را کاملا به‌صورت پالایش شده منتشر کنند. سخنگوی وزارت خارجه چین برخی گزارش‌های مربوط به اوراق پاناما را «اتهاماتی بی‌اساس» نامید. وقتی از سخنگوی وزارت خارجه چین پرسیده شد که چرا رسانه‌های چینی از پوشش اوراق پاناما خودداری کرده‌اند او پاسخ داد: «می‌توانید از رسانه‌ها دلیل را بپرسید نه من.» «سارا کوک» متخصص مسائل چین می‌گوید: همین اسناد می‌تواند سبب خشم و نگرانی مردم شده و موضع «شی» در درون حزب را با افول مواجه سازد و در نهایت کمپینی را که او برای مبارزه با فساد به راه انداخته زیر سوال ببرد.