روز پیرمرد
گروه جهان: هیلاری کلینتون و برنی سندرز روز پنج‌شنبه در مناظره تلویزیونی‌شان چهره دیگری از خود به نمایش گذاشتند و این مناظره تبدیل به یک جنگ شخصی و تن به تن شد. به گزارش سی‌ان‌ان، در حالی که رقابت بین دو نامزد دموکرات در انتخابات درون حزبی داغ‌تر شده است، مناظره بین این دو شکل خصومت شخصی به خود گرفته است.

در جایی که سه‌شنبه هفته جاری انتخابات مهم نیویورک در پیش است و این دو نامزد باید به تشریح برنامه‌های خود بپردازند، هر دو نامزد در مناظره تلویزیونی خود در سی‌ان‌ان به جدال شخصی با یکدیگر پرداختند و هر کدام از دو نامزد سعی داشتند صلاحیت یکدیگر را برای ریاست‌جمهوری زیر سوال ببرند. این دو، روز پنج‌شنبه حوزه جدال لفظی خود را به موضوعاتی همچون قوانین کنترل اسلحه، اسرائیل و اصلاحات در وال استریت بسط دادند. سندرز در این مناظره سعی می‌کرد تا در مورد اعتبار هیلاری کلینتون و نوع قضاوت وی در مورد موضوعات مذکور ایجاد شک و شبهه کند، در مقابل هیلاری کلینتون سناتور ورمونت را فاقد تجربه دانست و وی را متهم به پراگماتیست نبودن کرد. در شرایطی که این دو با حملات لفظی همدیگر را مورد حمله قرار می‌دادند، مردم داخل سالن نیز با سروصدا سعی می‌کردند که از نامزد مورد علاقه خود حمایت کنند. سندرز در این مناظره درخصوص هیلاری کلینتون گفت: او صلاحیت قضاوت را ندارد و ما باید رئیس‌جمهوری باشیم که مردم نیاز دارند.

هیلاری کلینتون در این مناظره تلاش می‌کرد، در مقابل حملات سندرز که وی را متهم به دریافت پول از بانک‌های بزرگ می‌کرد، دفاع کند و برای حمله به سندرز نیز به مصاحبه چند روز پیش سناتور ورمونت با نیویورک دیلی اشاره می‌کرد که چندان براساس واقعیت‌ها سخن نمی‌گوید. سناتور ورمونت می‌گوید: هیلاری کلینتون از بانک‌های بزرگ پول گرفته و به سود آنها سخنرانی کرده است. او می‌گوید رابطه هیلاری کلینتون با وال‌استریتی‌ها بسیار گرم است و وی در دوران ریاست‌جمهوری برنامه‌های این گروه را پیاده خواهد کرد. در این راستا زمانی که از سندرز پرسیده شده تا یک نمونه از قوانینی را که هیلاری کلینتون در زمان سناتوری خود به سود وال‌استریتی‌ها تصویب کرده نام ببرد، گفت: حرص و طمع و بی‌مبالاتی و رفتار غیرقانونی وال‌استریتی‌‌ها منجر به پدید آمدن بحران بزرگ شد، این در حالی است که در آن زمان هیلاری کلینتون برای گلدمن ساکس در حال سخنرانی بوده است. در مقابل، کلینتون گفت: او هیچ موردی ندارد که به آن اشاره کند، زیرا اصلا موردی نبوده است که من به سود وال‌استریتی‌ها قانونی تصویب کرده باشم. بسیار مهم است که حقایق را ببینیم و بی‌پرده بگوییم. زمانی که هیلاری کلینتون گفت: من سخنرانی‌های زیادی علیه بانک‌های بزرگ داشتم، برنی سندرز خنده‌ای از سر استهزا تحویل وی داد. او گفت:‌ ای خدای من حتما با این سخنرانی‌هایت آنها باید تاکنون از بین رفته باشند.

زمانی که «دینا باش» از هیلاری کلینتون پرسید: «اما شما در آن مقطع به سود گلدمن ساکس صحبت کردید و حرف و حدیث در این مورد بسیار است»، وزیر سابق امور خارجه آمریکا گفت: «حرف و حدیثی نیست، زمانی که من سناتور بودم، بر حسب وظیفه باید از بانک‌ها در آن برهه زمانی دفاع و از آنها حمایت می‌کردم.» هیلاری کلینتون اما برای اینکه به‌عنوان یک دفاع‌کننده صرف نباشد، در این لحظه رو به سندرز کرد و از او خواست تا در مورد پرداخت‌های مالیاتی خود صحبت کند. او گفت: با استانداردهای موجود در مورد پرداخت‌های مالیاتی خود صحبت کنید، زیرا هرکسی چنین کاری کرده است، اگر پاسخ دادید می‌توانیم به مسائل بعدی هم بپردازیم. سندرز که با پرسش هیلاری کلینتون تحت فشار قرار گرفته بود، قول داد تا همین جمعه (روز گذشته) اسناد پرداخت مالیات خود را منتشر کند.


شلیک با قانون کنترل اسلحه

دومین موردی که دوطرف بر سر آن دوئل داشتند قانون بحث‌برانگیز کنترل اسلحه است. این موضوع موجب شد تا دو طرف بیشتر به خصومت‌های شخصی علیه هم ادامه دهند و ماشه را از تک تیر به رگبار تغییر دهند. در این مبحث جای مدافع و مهاجم عوض شده بود و این هیلاری کلینتون بود که حمله به سندرز را آغاز کرد. بانوی سابق اول آمریکا در مناظره روز پنج‌شنبه با سندرز به خاطر دفاع از قوانین اسلحه در کنگره وی را مورد انتقاد قرار داد و سندرز را متهم کرد که به «انجمن ملی اسلحه‌داران» وفادار است و از اینکه به سود موسسات و کمپانی‌های اسلحه رای داده است، به وی حمله کرد. کلینتون گفت: اخیرا دختر فردی به نام سندی هوک که در فاجعه نیوتاون کشته شد از سندرز خواست تا از قربانیان و خانواده‌های آنها عذرخواهی کند، زیرا به اعتقاد وی سندرز کسی است که اسلحه را بر بالای سر خانواده‌ها قرار داده است.در این لحظه سندرز عصبانی شد و گفت که او به هیچ کس معذرت‌خواهی بدهکار نیست و گفت او از کسانی که از اسلحه‌سازان شکایت دارند، حمایت خواهد کرد. در این لحظه سندرز که از سخنان هیلاری کلینتون عصبانی بود وی را به قانون جنایی ارجاع داد که در زمان ریاست‌جمهوری همسر وی تصویب و به امضای بیل کلینتون رسیده بود. سندرز گفت: این قانون سراسر نژادپرستانه بود. هیلاری کلینتون در این لحظه از اینکه چنین قانونی در زمان همسر وی در دهه 90 تصویب شده بود از مردم عذرخواهی کرد.


نگاه‌های متفاوت به اسرائیل

ساعت دوم از مناظره روز پنج‌شنبه به موضوع اسرائیل باز می‌گشت. اسرائیل، یکی از مهم‌ترین قوانین سیاست خارجی نامزدهای روسای جمهوری آمریکا است. در این مورد نیز همچون دو مورد پیشین بین دو نامزد اختلاف نظر فراوان وجود داشت. این اختلاف نظر به‌ویژه زمانی که به موضوع اختلافات فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌رسید، بیشتر هم می‌شد. اخیرا سندرز در یک سخنرانی اسرائیل را مسوول فاجعه غزه در سال ۲۰۱۴ معرفی کرده بود. او جنگ اسرائیل علیه غزه را «بی‌تناسب» خوانده بود. با این حال او در روز مناظره سعی می‌کرد خود را کاملا مدافع اسرائیل نشان دهد و حتی به زبان هم آورد که صد درصد طرفدار اسرائیل است. او گفت: زمانی که من گفتم باید با فلسطینی‌ها با احترام و مناسب رفتار شود، این سخن از من یک چهره ضداسرائیلی نمی‌سازد. کلینتون که در زمان وزارت امور خارجه‌اش در مباحث زیادی شرکت کرده بود تا موضوع صلح بین دو طرف را سر و سامان دهد، مدعی شد: اسرائیل همواره با یک خطر دائمی روبه‌رو است.

او در این‌باره با طرح برخی ادعاها افزود: من نمی‌دانم شما چگونه باید به اداره جایی بپردازید که هر آن ممکن است با حملات راکتی مواجه شوید. اسرائیلی‌ها باید حق دفاع از خود را داشته باشند. سندرز اما با طرح این سوال گفت که خانم هیلاری کلینتون از پاسخ به سوال بنده فرار کرد. او افزود: من از خانم وزیر امور خارجه (سابق) پرسیدم که آیا آن حمله علیه مردم غزه بی‌تناسب بوده است یا نه؟ او تاکید کرد: شما از پاسخ به این سوال طفره می‌روید. بیشتر نامزدها در سخنرانی‌های خود در جلسه آیپک (لابی طرفدار رژیم اسرائیل در آمریکا) از اشاره به نام فلسطین طفره رفتند. سندرز درخصوص موضوع اسرائیل بر این باور است که نباید در این اختلافات ما یکطرفه عمل کنیم. کلینتون نیز مدعی شد که سندرز طرح مساله می‌کند اما هیچ راه‌حلی ندارد. او افزود: تشریح مساله آسان‌تر از حل مساله است.


دستمزدها، میدان‌ جنگ آخر

موضوع دستمزدها آخرین میدانی بود که روز پنج‌شنبه دو نامزد دموکرات به یکدیگر حمله کردند. از هیلاری کلینتون پرسیده شد که آیا وی با دستمزد «دست‌کم 15 دلار» در ساعت موافق است و وی بی‌درنگ گفت: اگر رئیس‌جمهور شود حتما با آن موافقت خواهد کرد. سندرز اما گفت: من مطمئنم بسیاری از مردم از اینکه شما با دستمزد 15 دلاری در ساعت موافق هستید، شگفت‌زده شده‌اند. این درست نیست.

در این لحظه دو نامزد بی‌توجه به حضور مجریان برنامه رو در رو به جدال لفظی با یکدیگر پرداختند تا اینکه با مداخله «بلیتزر» یکی از مجریان برنامه دو طرف وادار به سکوت شدند. بلیتزر با انتقاد از هر دو طرف گفت: اگر شما دو تا با همدیگر این‌گونه سخن بگویید، بینندگان متوجه نمی‌شوند شما چه می‌گویید. بنا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در حالی که کسی برای سندرز شانسی قائل نمی‌شد تا این مرحله پیش برود اما با مناظره روز پنج‌شنبه مشخص شد وی یک هماورد سرسخت برای هیلاری کلینتون است. به گفته این دسته از کارشناسان، انتخابات روز 19 آوریل در نیویورک موجب شد، تا مناظره روز پنج‌شنبه این‌گونه داغ و بی‌پرده شود. هیلاری کلینتون که یک‌بار از این ایالت به‌عنوان سناتور وارد سنا شده است، بر این باور است که پیروزی روز سه‌شنبه هفته جاری کاری آسان است. در مقابل طرفداران سندرز می‌گویند: وی توانسته در یک روند رو به رشد، حمایت بسیاری از جوانان و لیبرال‌ها را جلب کند.

در این رابطه طرفداران سندرز می‌گویند: وی توانسته از 9 ایالت، پیروز 8 ایالت شود. او می‌تواند در ایالت‌های وایومینگ، ویسکانسین، آیداهو و یوتا هم پیروز شود. 7 پیروزی وی پشت سر هم بوده و قطار سندرز به حرکت افتاده است. «ام جی لی» در سی‌ان‌ان نوشت: اگر سندرز بتواند نیویورک را هم از آنِ خود کند، آینده سیاسی هیلاری کلینتون به مخاطره خواهد افتاد. در صورت وقوع چنین داستانی خواب آشفته هیلاری کلینتون در سال 2008 تکرار خواهد شد و وی این‌بار میدان را به یک پیرمرد 74 ساله واگذار خواهد کرد. برنی سندرز معتقد است هیلاری کلینتون به‌طور بالقوه برای انتخابات نیویورک آسیب‌پذیر شده است. به اعتقاد برنی سندرز برخی گاف‌های هیلاری کلینتون در دوران تصدی‌اش در سنا و وزارت امور خارجه این کشور، بانوی نخست سابق ایالات متحده را آسیب‌پذیر کرده است. دریافت 675 هزار دلار از سوی گلدمن ساکس یکی از مواردی است که جایگاه هیلاری کلینتون را در نیویورک ‌تضعیف کرده است.

او برای مناظره روز پنج‌شنبه سعی می‌کرد با ارائه دلایلی شایستگی هیلاری کلینتون را برای مبارزات انتخاباتی زیر سوال ببرد، در حالی که در چند روز گذشته مدام در رسانه‌ها تاکید می‌کرد کلینتون فاقد صلاحیت برای ریاست‌جمهوری است. او در روز مناظره با اتخاذ تاکتیک نو بدون آنکه به‌طور مستقیم صلاحیت وی را زیر سوال ببرد،گفت: آیا ما می‌توانیم به رئیس‌جمهوری تکیه کنیم که مدعی است می‌خواهد تغییراتی را در آمریکا ایجاد کند اما خود به پولدارها و بانک‌های بزرگ وابسته است؟ به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز مهم‌ترین حربه سندرز در روز مناظره، وابستگی‌های هیلاری کلینتون به وال استریتی‌ها بوده است. وی از روزهای نخستین کمپین انتخاباتی خود روی این موضوع مانور فراوانی داده است.


هیلاری سوار بر نظرسنجی‌ها

براساس جدولی که سایت «Real clear politics» تهیه کرده، هیلاری کینتون در بیشتر نظرسنجی‌ها از برنی سندرز پیش است. اما در سطح ملی برنی سندرز با اختلاف اندکی به دنبال هیلاری کلینتون است. در این راستا هیلاری کلینتون در نظرسنجی‌های سطح ملی توانسته با رای ۲/ ۴۷ درصدی از برنی سندرز ۴۶ درصدی پیش بیفتد. همچنین کلینتون در نیویورک اختلاف خود را با برنی سندرز افزایش داده است. او در این ایالت با رای ۱/ ۵۳ درصدی از سندرز ۳/ ۳۹ درصدی پیش است. در کالیفرنیا، مریلند و پنسیلوانیا نیز اوضاع از این قرار است و هیلاری کلینتون از برنی سندرز پیش است. در کالیفرنیا، هیلاری کلینتون رای ۸/ ۴۸ درصدی دارد، در حالی که سندرز از رای ۳/ ۳۹ درصدی برخوردار است. در مریلند فاصله بیشتر است و رای هیلاری ۵۸ درصد و رای سندرز ۷/ ۳۴ درصد است. در پنسیلوانیا نیز هیلاری کلینتون توانسته رای ۸/ ۵۱ درصد مردم این ایالت را با خود داشته باشد. در مقابل سندرز تنها رای ۸/ ۲۵ درصد از مردم را دارد.


برنده مناظره که بود؟

در مناظره روز پنج‌شنبه که تندترین مناظره دموکرات‌ها در این دوره بود، نظرسنجی سایت آنلاین تایم، برنی سندرز را برنده این دوئل خشن اعلام کرد. به استناد این سایت در یک نظرسنجی آنلاین که در آن 26 هزار نفر شرکت کرده بودند، برنی سندرز با رای 85 درصدی پیروز این میدان معرفی شده است. این در حالی است که هیلاری کلینتون با رای 15 درصدی بازنده بزرگ این مناظره لقب گرفته است. در حالی که تنها 3 روز تا انتخابات بزرگ نیویورک باقی مانده است، هیلاری کلینتون نتوانسته است شکاف به وجود آمده بین خود، جوانان و سفیدپوستان طبقه متوسط را پر کند.