گروه جهان: گرم شدن زمین در سال چند بار مقامات جهان را گرد هم می‌آورد تا راهکاری برای آن پیدا کنند. حالا در آخرین روز اجلاس سازمان ملل برای مقابله با تغییرات آب و هوایی گرد هم آمدند و سند همکاری خود را برای مقابله با این پدیده امضا کردند. در این راستا مقام‌های 171 کشور جهان در یک مراسم رسمی در مقر سازمان ملل متحد توافق‌نامه تغییرات اقلیمی را امضا کردند. به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، سران کشورها برای امضای توافق‌نامه «پیمان پاریس» در مقر سازمان ملل در نیویورک صفی طولانی تشکیل دادند.

به هر یک از آنان حدود ۴۰ ثانیه وقت داده شد تا پیمان پاریس را امضا کنند. از ایران محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران این تعهدنامه را امضا کرد و از سوی آمریکا نیز جان کری که نوه خود را در آغوش داشت، اقدام به امضای برگه کرد. همچنین فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه نیز پای این سند را امضا کرد. فرانسه چهار ماه پیش میزبان کنفرانس تغییرات اقلیمی بود. سند امضا شده فعلی زمانی اجرا خواهد شد که حداقل ۵۵ کشور از میان ۱۷۱ کشور که مسبب اصلی انتشار ۵۵ درصد از گازهای گلخانه‌ای هستند، توافق‌نامه را تایید کنند. برای این منظور این سند باید در پارلمان‌های این کشورها تصویب شود. بر اساس توافق‌نامه امضا شده ظرف ۱۵ سال آینده باید از افزایش بیش از ۲ درجه سانتی‌گراد دمای زمین، یا یک و نیم سانتی‌گراد نسبت به دوران انقلاب صنعتی پیشگیری شود. آمریکا و چین به‌عنوان مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای وعده دادند امسال توافق‌نامه را تصویب کنند. تایید «پیمان پاریس» از طرف آمریکا حائز اهمیت است. زیرا کنگره آمریکا مخالف این توافق‌نامه است و آن را رد می‌کند.

در ایالات‌متحده جمهوری‌خواهان اساسا با طرح‌های مربوط به تغییرات اقلیمی رفتار دوستانه‌ای ندارند. در حال حاضر نیز در میان سه نامزد جمهوری‌خواهان بیشترین انتقاد به باراک اوباما وارد می‌شود که آمریکا را به سمت پذیرش این تعهد پیش برده است. در مقابل دموکرات‌ها با پذیرش این تعهد موافق هستند. به گفته منابع خبری چین و ایالات‌متحده قول داده‌اند تا آخر سال جاری میلادی لایحه مربوط به تغییرت اقلیمی را در داخل کشورهایشان تصویب کنند. هنوز معلوم نیست که باراک اوباما با وجود مخالفت جمهوری‌خواهان چگونه قصد دارد این طرح را به تصویب کنگره برساند. اکثریت کنگره ایالات‌متحده در حال حاضر در دستان جمهوری‌خواهان است و غالب این نمایندگان با تعهد آمریکا مبنی بر مبارزه با تغییرات اقلیمی مخالفند. با این حال بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل در آخرین روز این جلسه با ابراز خشنودی از تعهد کشورها به این پدیده گفت: ما امروز در سازمان ملل رکورد شکن شدیم و این خبر خوبی است.

جان کری وزیر امور خارجه ایالات‌متحده نیز پس از امضای این تعهد از سوی کشورش گفت که همگان باید برای مبارزه با این پدیده دست به دست هم بدهند و آن چیزی را که می‌خواهیم به‌دست بیاوریم نباید فراتر از توانایی‌های فنی ما باشد. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز با امضای این تعهدنامه گفت: «کانادا، ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا باید برای مبارزه با پدیده تغییرات آب و هوایی مقابله به مثل کنند. این کشورها باید به کشورهایی که کمتر توسعه‌یافته‌ هم کمک کنند تا ضمن مبارزه با این پدیده، تاثیرات تغییرات آب و هوایی را کم کنند.»

«باربارا هندریکس» وزیر محیط‌زیست آلمان نیز توافق‌نامه تغییرات اقلیمی را در مقر سازمان ملل متحد امضا کرد. به نظر این مقام آلمانی کثرت امضاکنندگان توافق‌نامه نشان می‌دهد که جهان دفاع از تغییرات اقلیمی را درک کرده است. وزیر محیط زیست آلمان همچنین تاکید کرد که اکنون همه چیز به این بستگی دارد که توافق‌نامه تغییرات اقلیمی هر چه زودتر عملی شود. این در حالی است که برخی از کشورها متهم به کم تعهدی نسبت به این پدیده هستند. آمریکا همواره چین را متهم می‌کند که تعهدی به طرح‌های جهانی مقابله با پدیده تغییرات آب و هوایی ندارد. روسای جمهور چین و آمریکا تاکنون چند بار درخصوص این موضوع با یکدیگر دیدار کرده‌اند اما هنوز دو طرف تعهدی را به انجام این طرح‌ها نشان نداده‌اند.