گروه جهان: نیروهای امنیتی مصر با حمله به مقر سندیکای روزنامه‌نگاران در قاهره دو تن از روزنامه‌نگاران منتقد دولت را به اتهام «تحریک برای برگزاری تظاهرات» بازداشت کردند.

به گزارش الجزیره، به گفته مقام‌های این سندیکا چنین یورشی بی‌سابقه بود. این گزارش می‌افزاید: حدود ۵۰ تن از نیروهای امنیتی مصر، عصر یکشنبه به ساختمان سندیکای روزنامه‌نگاران در مرکز قاهره حمله کرده و «عمرو بدر» و «محمود السقا»، دو روزنامه‌نگار مصری را بازداشت کردند. این حمله بدون هیچ‌گونه اخطار قانونی صورت گرفت و دو روزنامه‌نگار مذکور به اتهام تحریک برای تظاهرات علیه دولت بازداشت شدند. با این حال، وزارت کشور مصر هر گونه یورش به دفتر این سندیکا در قاهره را رد کرده اما تایید کرد که برخی از اعضای آن را دستگیر کرده است. نیروهای امنیتی مصر تلاش دارند تا اعتراضات مردمی را مهار کنند. مردم مصر از ۱۵ آوریل در خیابان‌ها هستند تا علیه واگذاری دو جزیره مصری به عربستان اعتراض خود را به گوش مقام‌های این کشور برسانند. رئیس سندیکای روزنامه‌نگاران مصر در گفت‌وگویی مطبوعاتی اعلام کرد: دو روزنامه‌نگار بازداشت شده در پی تظاهرات اعتراضی اخیر به امضای توافق ترسیم مرزهای دریایی با عربستان و واگذاری مالکیت دو جزیره تیران و صنافیر به ریاض دستگیر شده‌اند. سندیکای روزنامه‌نگاران مصر از ریاست‌جمهوری این کشور خواست تا با دخالت در این مساله، عملکرد نیروهای امنیتی را اصلاح کند.الجزیره می‌نویسد: روز یکشنبه روزنامه‌نگاران نشستی در این اتحادیه داشتند که با حمله نیروهای امنیتی مواجه شده و دو تن از آنها دستگیر شدند. عمرو بدر سردبیر روزنامه الکترونیکی «بوابه ینایر» و محمود السقا از روزنامه‌نگاران این روزنامه بودند. عمرو بدر پسر محمود بدر موسس «جنبش تمرد» و عضو پارلمان کنونی این کشور است؛ جنبشی که با جمع‌آوری امضا برای براندازی محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر نقش زیادی در سرنگونی وی داشت. محمود کامل، یکی دیگر از اعضای این سندیکا، اعلام کرد که بیش از ۴۰ پلیس به ساختمان یورش آورده اما وزارت کشور معتقد است فقط ۸ پلیس وارد ساختمان شد. وزارت کشور در بیانیه‌ای می‌گوید: «این وزارتخانه هیچ حمله‌ای انجام نداده و از زور هم علیه آن دو روزنامه‌نگار استفاده نکرده است. به محض اینکه اعلام شد حکم دستگیری داریم آنها خودشان را تسلیم کردند.» کامل می‌گوید بر‌اساس قانون، تنها دادستان می‌تواند این اتحادیه را در حضور رئیس یا معاون مورد بازرسی قرار دهد. او می‌گوید: «این اقدام بی‌سابقه است. تاکنون هیچ رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیری جرأت اقدامی از این دست را نداشته است.»

محمود کامل عضو شورای اتحادیه نیز اظهار کرد که بیش از ۴۰ نفر از نیروهای امنیتی و افسران پلیس سعی داشتند در اتحادیه را بشکنند و به محض اینکه نگهبانان در را باز کردند به سمت آنها حمله کرده و حرمت اتحادیه را شکستند و دو نفر از روزنامه‌نگاران را بازداشت کردند. وی افزود که یکی از نگهبانان از ناحیه چشم هدف ضربه با مشت یکی از نیروهای امنیتی قرار گرفت. به مناسبت روز جهانی کارگر مقر اتحادیه روزنامه‌نگاران تعطیل و در آن نیز بسته بود. شورای این سندیکا خواستار تظاهرات قاطع روزنامه‌نگاران مصری شده تا زمانی که وزیر کشور استعفا دهد. «یحیی قلاش» رئیس اتحادیه روزنامه‌نگاران از برگزاری نشست مجمع عمومی این اتحادیه در روز چهارشنبه آینده خبر داد. وی که در یک کنفرانس خبری در مقابل اتحادیه روزنامه‌نگاران سخن می‌گفت، افزود: «ننگ تجاوز به مقر اتحادیه تنها با برکناری فوری وزیر کشور شسته می‌شود.»

اعتراض‌ها و تظاهرات مردمی در استان‌های مختلف مصر در اعتراض به اقدام حکومت در واگذاری جزایر این کشور به عربستان آغاز شد و معترضان لغو قرارداد واگذاری جزایر «تیران» و «صنافیر» به رژیم سعودی را خواستار هستند. از زمان عزل مرسی از قدرت در سال ۲۰۱۳ میلادی، نیروهای پلیس و ارتش این کشور دست‌کم ۱۴۰۰ تظاهرات‌کننده طرفدار مرسی را کشته و بیش از ۱۵ هزار اسلامگرا را سرکوب و زندانی کرده‌اند. تا کنون صدها نفر از هواداران مرسی در پرونده‌های گروهی به اعدام محکوم شده‌اند و سازمان ملل متحد نیز این احکام را «بی‌سابقه در تاریخ معاصر» توصیف کرده است. سازمان‌‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر دولت السیسی را سرکوبگر‌تر از رژیم مبارک دانسته‌اند.