گروه جهان: در یک نظرسنجی جدید هیلاری کلینتون با ۱۱ امتیاز از دونالد ترامپ پیش افتاده است. این در حالی است که او به نامزد «تقریبا قطعی» دموکرات‌ها تبدیل شده است. براساس نظرسنجی آنلاین رویترز/ ایپسوس، این نظرسنجی که از روز دوشنبه تا جمعه گذشته انجام گرفت، نشان داد که ۴۶ درصد از رای‌دهندگان احتمالی از کلینتون حمایت می‌کنند، در حالی که ۸/ ۳۴ درصد حامی ترامپ هستند.

یک آمار ۲/ ۱۹ درصدی هم هست که حامی هیچ‌یک از نامزدها نیست. احزاب متبوع آنها پیش از انتخابات ۸ نوامبر در ماه جولای کنوانسیون‌های خود را برگزار کردند. پیشگامی کلینتون همچون هفته قبل بود یعنی پیش از اینکه او بتواند آرای کافی کنوانسیون‌ها را برای پیروزی به‌دست آورد. این پیشگامی همچنین پیش از آن است که ترامپ به دلیل زیر سوال بردن بی‌طرفی قاضی مکزیکی- آمریکایی انتقادهای هر دو حزب را برانگیخت. ترامپ ۶۹ ساله، پس از اینکه در ماه مه ‌نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان شد آرای بیشتری به‌دست آورد. او که طی سال جاری دوش به دوش هیلاری ۶۸ ساله، پیش می‌رفت در دوره کوتاهی فاصله دو رقمی خود با هیلاری را کم کرد اما در نظرسنجی اخیر باز ۱۱ امتیاز از او عقب افتاد و این شکاف بار دیگر دورقمی شد. در هفته‌ای که گذشت کلینتون رقیب ۷۴ ساله دموکرات خود «برنی سندرز» را در ۴ ایالت از ۶ ایالت شکست داد. این در حالی است که اوباما روز پنج‌شنبه با دعوت وی به کاخ سفید قصد داشت سندرز را از ادامه رقابت‌ها منصرف سازد تا به این وسیله دموکرات‌ها حول کلینتون جمع شوند. اوباما نیز حمایت خود را از کلینتون اعلام کرد.

حامیان سوسیالیست پیر چه می‌گویند؟

پایگاه خبری راشا تودی اعلام کرد نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که ۴۸درصد از آمریکایی‌ها می‌خواهند سندرز به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادامه دهد. این در حالی است که مشخص شده وی در مقابل هیلاری کلینتون، نامزد پیشتاز دموکرات‌ها شکست خورده است. نظرسنجی موسسه «مورنینگ کانسالت» نشان می‌دهد که ۴۸درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند سناتور سندرز باید به کارزارهای انتخاباتی خود ادامه دهد و ۳۶ درصد معتقدند که وی باید کناره‌گیری کند و کلینتون و دونالد ترامپ را در انتخابات تنها بگذارد. برخی دیگر از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۵۵ درصد از مردم کلینتون و ۵۶ درصد ترامپ را سیاستمدارانی «نه‌چندان محبوب» می‌دانند.

رامنی: ترامپ آمریکا را کشور فاشیستی می‌کند

میت رامنی روز جمعه اعلام کرد که انتخاب دونالد ترامپ فاشیسم و نفرت از زنان را در آمریکا مشروعیت می‌بخشد. این نامزد ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۲ از انتقادهای قبلی خود و سایر همقطاران و همکاران خود فراتر رفته و اعلام کرد که او فاشیست است و نمی‌تواند با اظهارات آتشین خود کشور را اداره کند. به گزارش سی‌ان‌ان او گفت: «نمی‌خواهم ببینم رئیس‌جمهوری آمریکا چیزهایی می‌گوید که هدفش تغییر آن چیزی است که نسل‌های آمریکایی آن را دنبال کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری بر ماهیت کشور تاثیرگذار است و فاشیسم پوپولیستی، فاشیسم تعصب‌آمیز و فاشیسم نفرت از زنگ خطرهایی فوق‌العاده برای ماهیت و شخصیت آمریکایی‌ها است.» با این حال، ترامپ هم که روز جمعه در یک گردهمایی در ریچموند ویرجینیا سخن می‌گفت، بدون اشاره به رامنی گفت‌: «من تنها فردی هستم که کمترین میزان فاشیسم در او وجود دارد.» رامنی که همواره سعی کرده چالشگری مستقل برای ترامپ باشد اعلام کرد که با وجود افر ادی مانند ترامپ، نامزدهای برجسته و موثق ظاهر نمی‌شوند. رامنی اظهار امیدواری کرده بود که تمام جمهوری‌خواهان به گزینه‌ای غیر از ترامپ رای دهند. او در مورد حمایت رایان از ترامپ اظهارنظری نکرد و گفت: «انتخاب من متفاوت از دیگران است و نمی‌خواهم با کسی در این مورد دچار چالش شوم.»

رامنی همچنین از آن دسته از جمهوری‌خواهان که به حمایت از ترامپ پرداخته‌اند. انتقاد کرد و گفت آنها در مبارزات مقدماتی از اینکه با ترامپ سر شاخ شوند یا «واهمه» داشتند یا «شرم» می‌کردند. او گفت این وضعیت تا جایی پیش رفت که او خود را به جمهوری‌خواهان تحمیل کرد.