گروه جهان: یکی از مخالفان برجسته دولت مادورو دستگیر شد. به نوشته روزنامه ایندیپندنت، روز یکشنبه عده‌ای از ماموران امنیتی ونزوئلا وارد خانه دانیل سبایوس می‌شوند و وی را دستگیر و راهی زندان می‌کنند. روزنامه گاردین هم به نقل از یکی از اعضای خانواده سبایوس می‌نویسد: ساعت ۳ صبح بود که ماموران به خانه ریختند و سبایوس را با آمبولانس راهی زندان کردند. پاتریشیا گوتیرز، همسر سبایوس می‌گوید: ماموران زمانی که به خانه آمدند، اعلام کردند همسرم را برای تست پزشکی می‌برند اما با آمبولانس وی را راهی زندان کرده‌اند. سبایوس در حالی بازداشت می‌شود که وی در حصر خانگی به سر می‌برده است.

دستگیری سبایوس در حالی رخ می‌دهد که اپوزیسیون دولت مادورو اعلام کرده است که روز پنج‌شنبه در جهت برگزاری رفراندوم برای برکناری مادورو به خیابان‌ها خواهند آمد. گروه‌های اپوزیسیون این کشور طی یک فراخوان از مردم معترض خواسته‌اند روز پنج‌شنبه در خیابان‌ها حضور پیدا کنند. اگر مردم در همه‌پرسی رای به برکناری مادورو بدهند وی مجبور به کناره‌گیری از قدرت است و باید یک انتخابات جدید برگزار شود.

دولت البته پس از دستگیری سبایوس طی یک بیانیه اعلام کرد که براساس رهگیری‌های اطلاعاتی، وی قصد داشته تا پیش از برگزاری تظاهرات در اول سپتامبر (روز پنج‌شنبه) از کشور فرار کند. وزیر کشور ونزوئلا هم درخصوص بازداشت سبایوس گفت: مدارکی که به دست ما رسید این اجازه را داد تا از وی بازجویی و تحقیق داشته باشیم. ما هر حرکتی که به دموکراسی‌مان آسیب برساند، خنثی می‌کنیم. در این میان اما همسر سبایوس فیلمی منتشر کرد که دختر کوچکشان بلند بلند به پدرش می‌گفت که «دوستت دارم» و ماموران نیز در حال انتقال وی به آمبولانس بودند.

«اریکا گوآورا روساس»، مدیر آمریکا در گروه حقوق سازمان عفو بین‌الملل به گاردین می‌گوید: مقامات ونزوئلا در پی آن هستند تا هر کسی در مقام انتقاد برآمد مانعش شوند، به‌ویژه کسانی که در حوزه حقوق بشری و سیاسی منتقد دولت مادورو هستند. سبایوس ۳۲ ساله رهبر معترضان شهر غربی سان کریستوبال بود. اعتراضاتی که ۴۰ کشته هم به همراه داشته است. او آن زمان به دلیل همین اعتراضات دستگیر شد و به حبس خانگی محکوم شد.

برخی ناظران می‌گویند ترس از یک تظاهرات فراگیر دیگر موجب شده است تا دولت مخالفان خود را دستگیر کند. ونزوئلا در دوران مادورو از شرایط بد اقتصادی رنج می‌برد. تورم کمرشکن، نبود آب و برق کافی، کالاهای اساسی و کمبود مواد غذایی این کشور را در آستانه یک انفجار قرار داده است. مخالفان معتقدند سیاست‌های غلط مادورو موجب شده است تا تورم به بالای ۷۰۰ درصد برسد. در این شرایط ناظران سیاسی می‌گویند که صدای مخالفان بلندتر از پیش شده است و حتی جمعیت فقیر نیز به جمع مخالفان وی پیوسته‌اند.

مقامات انتخابی که حتی در صف طرفداران مادورو حضور دارند، می‌گویند: بعید است که همه‌پرسی برگزار شود. این همه‌پرسی احتمالا در سال ۲۰۱۷ برگزار خواهد شد و در صورت برکناری مادورو معاون وی تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری اداره دولت را به دست خواهد گرفت. سبایوس تا حالا چند بار از سوی دولت مادورو دستگیر شده است. او هم در زمره مخالفان معروفی همچون لیوپولدو لوپز قرار دارد. او بار نخست به دلیل اینکه خیابان‌ را بند آورده و مانع در خیابان چیده به مدت ۱۲ ماه بازداشت شد.

او سال گذشته از پشت میله‌های زندان در انتخابات کنگره شرکت کرد و توانست رای هم بیاورد اما بعدها دولت وی را از حضور در محیط‌های عمومی منع کرد و وی نتوانست در کنگره حضور پیدا کند. این در حالی است که همسر وی توانست در انتخابات مجددا شرکت کند و جای همسر خود را بگیرد. گفته می‌شود که لوپز، سبایوس و ده‌ها معترض دیگر از حمایت آمریکا برخوردار هستند، برای همین مادورو به مردم این کشور هشدار داده است که از کودتای ترکیه درس بگیرند، زیرا این افراد قصد دارند به پشتیبانی آمریکا دست به کودتا بزنند.

ادامه خبر ...