دنیای اقتصاد: در میان چشم‌های گرد شده و متعجب همگان ترامپ توانست به کاخ سفید برسد و با مغلوب کردن ۱۵ نفر یک ماراتن نفسگیر را پیروز شود، اما داستان ترامپ، داستان یک قهرمان نیست که یک‌تنه توانسته باشد همه رقبای خود را از میدان به در کند و سپس به کاخ سفید راه پیدا کند. او در این راه مشاورانی در پشت صحنه داشته که کمتر نامی از آنها آورده شده است.

ترامپ یک کارزار خیلی خوب را پشت‌سر گذاشت. او به عکس آنچه دیده و تفسیر می‌شد یک تیم قوی پشت صحنه داشت و مهم‌ترین صحنه‌گردان این کارزار کسی جز کلیان کان‌وی (Kellyanne Conway) استراتژیست وی نبود. کلیان کان‌وی را روزنامه گاردین سلاح مخفی ترامپ برای پیروزی معرفی کرده است. در ماه اوت تصمیم گرفته شد تا کلیان کان‌وی به‌عنوان استراتژیست دونالد ترامپ فعالیت خود را آغاز کند، زیرا این عقیده در کارزار انتخاباتی ترامپ شایع شده بود که وی می‌تواند نقش نابودگر هیلاری کلینتون را در مناظرات داشته باشد.

ترامپ برای اینکه به کلیان کان‌وی برسد مسیر سختی را پشت‌سر گذاشت. نخستین مدیر کارزار وی، یعنی «کوری لواندوفسکی» از تیم کنار گذاشته شده بود و جای وی را پل مانافورت، فردی که به لابی‌گری معروف است، گرفت، اما داستان پل مانافورت به ضد خود تبدیل و مشخص شد وی در کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری اوکراین به نامزد نزدیک به روسیه کمک کرده است. بهانه این‌بار به دستان دموکرات‌ها افتاده بود و دموکرات‌ها تیم ترامپ را متهم به نزدیکی با روسیه می‌کردند. محرز شدن اتهام مانافورت در کنار سخنان ترامپ که هر از گاهی از پوتین تعریف و تمجید می‌کرد موجب شد تا این اتهام متوجه کارزار میلیاردر نیویورکی شود که تیم آنها اساسا طرفدار مسکو است و دموکرات‌ها نیز باد به آتش این اتهام می‌دمیدند تا در رسانه‌های نزدیک به دموکرات‌ها بیش از پیش شعله‌ورتر شود. از این‌رو مانافورت، برای اینکه فشار را بر روی کارزار ترامپ کمتر کند، از تیم وی کناره گرفت تا تیم چند صباحی خلأ وی را احساس کند.

در این بین اما مشکل دیگری هم گریبان غول املاک و مستغلات ایالات‌متحده را گرفته بود. در حالی که تیم ترامپ هرج و مرج را تجربه می‌کرد یک مشکل دیگر در سرزمین جمهوری‌خواهان روییده بود. ترامپ در یک سخنرانی به یکی از سربازان کشورشان که قهرمان ملی به حساب می‌آمد توهین کرد و ناگهان کارزار وی به لب پرتگاه رسید. او به همایون خان، سربازی که در عراق کشته شد، توهین کرده بود و رسانه‌ها نیز هر لحظه بیشتر ترامپ را تحت‌فشار قرار می‌دادند.

ترامپ و تیم وی در آستانه سقوط قرار گرفته بودند. او در نظرسنجی‌ها به‌طور متوسط ۱۰ امتیاز از هیلاری کلینتون عقب افتاده بود. چیزی باید عوض می‌شد. اینجا بود که کلیان کان‌وی وارد کارزار می‌شود. زنی ۴۹ ساله و استراتژیست و متخصص در امور نظرسنجی‌ها. او به سومین مدیر کارزار انتخاباتی ترامپ تبدیل شد. او اولین زنی است که تاکنون توانسته مدیریت یک کارزار انتخاباتی را در جبهه جمهوری‌خواهان به عهده بگیرد. او یک سلاح موثر و البته مخفی بود. زمانی هم که پیروزی ترامپ محرز شد، میلیاردر نیویورکی وی را به آغوش کشید و گفت همه چیز به‌خاطر وی رقم خورده است. ترامپ برای قدردانی از وی یک پست درخور در کاخ سفید در نظر گرفته است. قرار است او مشاور رسانه‌ای ترامپ شود.

اما راز او چیست؟ کان‌وی در قدم اول توانست به کارزار انتخاباتی ترامپ رنگ و بوی زنانه ببخشد. در حالی که ترامپ تا پیش از وی چهره‌ای زن ستیز دیده می‌شد. حضور کان‌وی به قدری در این کارزار موثر بود که حتی انتشار سخنان مستهجن ترامپ درخصوص زنان که مانند بمب در رسانه‌ها ترکید، نتوانست در میان عامه مردم تاثیر زیادی بگذارد. کان‌وی زمانی که در رسانه‌ها ظاهر می‌شد، رسانه‌ها سعی می‌کردند با برجسته کردن اظهارات سخیف ترامپ وی را مغلوب کنند اما وی در پاسخ به این قبیل سوالات لبخندی می‌زد و می‌گفت: آقای ترامپ نگاه مثبتی به آمریکایی‌ها دارد. نزدیکان وی می‌گویند که هیچ چیزی او را به هم نمی‌ریخت، حتی زمانی که نامزد جمهوری‌خواهان از سند پیش‌نوشته شده تبعیت نمی‌کرد، کان‌وی سعی می‌کرد خونسردی خود را حفظ کند.

معمولا در کارزارهای انتخاباتی متنی به‌عنوان سند از سوی مدیر کمپین در اختیار نامزد قرار می‌گیرد تا در رسانه‌ها و مناظره‌ها براساس آن متن سخن بگوید. کان‌وی برای مرتفع کردن مشکلاتی که سخنان سخیف به زبان می‌آورد راه‌های گوناگونی داشت. به‌عنوان مثال زمانی که فیلم ترامپ درخصوص زنان منتشر شد و او گفته بود با زنان هر رفتاری (جنسی) را که بخواهد انجام می‌دهد، وی در یک تغییر تاکتیک سعی کرد برنامه تلویزیونی خود را لغو کند و در آن برنامه حاضر نشود. زیرا وی بر این باور بود که در برنامه حاضر نشدن بهتر از دفاع کردن از ترامپ جواب می‌دهد. خودش بر این باور است که راز موفقیت وی در این است که مادرش و چندین زن دیگر تربیت او را بر عهده داشته است؛ یک تربیت زنانه. مادر او دو رگه آمریکایی-ایتالیایی بوده است. او مادری مجرد بود که در کازینو کار می‌کرد، به همراه او مادربزرگ و دو خاله ازدواج نکرده‌شان هم حضوری موثر در تربیت کلیان کان‌وی داشتند. گاردین می‌گوید که وی یک سلاح مخفی برای ترامپ بود. ترامپ توانست با این سلاح کاخ سفید را فتح کند.