جهــان علیه تصمیمات ترامپ بخشی از معترضان در فرودگاه‌های مهم آمریکا از جمله جان.اف کندی تجمع کردند / عکس: AFP

دنیای اقتصاد: فرمان‌های ترامپ از بدو ورود به کاخ سفید نه تنها جنجال برانگیز بوده بلکه امواج شوکه‌کننده‌ای را به جهان مخابره کرده است. جدیدترین فرمان او که ممنوعیت ورود شهروندان ۷ کشور را شامل می‌شود به این معنا است که ۱۳۰ میلیون نفر از ورود به آمریکا منع شده‌اند. این فرمان اعتراض‌هایی را در جامعه آمریکا برانگیخته است به‌گونه‌ای که رویترز آن فرمان را موجب «هرج و مرج و خشم در جامعه مسلمانان» و سی‌ان‌ان آن را «هرج و مرج و سردرگمی در آمریکا و جهان» دانسته است. در هر حال، فرمان اجرایی ترامپ از همان روز جمعه باعث شد تا بسیاری از شهروندان این ۷ کشور یا در فرودگاه‌های آمریکا بازداشت شوند یا در کشورهایشان برای ورود به آمریکا برایشان محدودیت به‌وجود آوردند. به گزارش رویترز، گروه‌های حقوق مدنی، کنشگران آمریکایی و سیاستمداران دموکرات از این اقدامات خشمگین بوده و وعده مبارزه با این فرمان را داده‌اند.

براساس همین سردرگمی‌ها و هرج و مرج‌ها و بازداشت‌ها در چند فرودگاه در سراسر آمریکا بود که یک قاضی فدرال در بروکلین، نیویورک، اجرای این حکم را به‌صورت موقت به تعویق انداخت. اتحادیه آزادی مدنی آمریکا از این اقدام استقبال و اظهار امیدواری کرده که این حکم تداوم یابد تا به بازداشت شدگان در فرودگاه‌های آمریکا اجازه اقامت در این کشور را بدهد. رویترز می‌افزاید: معترضان در فرودگاه‌های دالاس، شیکاگو، نیویورک و جاهای دیگر تصمیم این قاضی فدرال را تحسین کردند. معترضان می‌گویند مبارزه‌ای بزرگتر در پیش رو است. اقدام دادگاه البته دستور رئیس‌جمهور آمریکا را نقض نمی‌کند، اما آن را برای مدتی متوقف کرده و اجرای آن را به تعویق می‌اندازد. این تصمیم مورد انتقاد نزدیک ترین متحدان آمریکا نیز قرار گرفته است.

ترامپ در واکنش به اجرایی شدن فرمان خود و بازداشت‌ها در فرودگاه‌های آمریکا گفت: «این تصمیم خیلی خوب کار کرده است. اجرایی شدن آن را در فرودگاه‌ها و جاهای دیگر می‌بینید.» وزارت امنیت داخلی آمریکا می‌گوید حدود ۳۷۵ نفر از این فرمان متاثر شدند که ۱۰۹ نفر از آنها در حال ترانزیت بودند و از ورود به آمریکا منع شدند. ۱۷۳ نفر دیگر هم پیش از پرواز از سوی ایرلاین‌ها متوقف شده و اجازه سوار شدن به هواپیما به آنها داده نشد. این اقدام باعث شده خانواده‌ها هم از این فرمان متاثر شوند. کسانی که بده بستان تجاری با کشورهای دیگر داشته و در حال سفر بودند یا دانشگاهیانی که به دلیل شغل خود مجبور به سفر بودند بعضا خودشان یا اعضای خانواده‌هایشان از ورود به آمریکا منع شدند و این موجب تشویش در جوامع اقلیت در آمریکا شده است.

بسیاری از فرمانداران دموکرات گفته‌اند که درصدد هستند تا چالش‌های قانونی در برابر این فرمان را به اجرا بگذارند و گروه‌های دیگر هم دست به کار شده‌اند. دیوید لئوپولد، وکیل مهاجران در کلیولند می‌گوید: «اعتراض‌ها شروع شده است. شما نوک کوه یخ را می‌بینید و اعتراض‌های حقوقی دیگری هم در راه است.» در همین زمینه بحث‌های زیادی در ارتباط با بندهای قانون اساسی آمریکا، اختیارات رئیس‌جمهور در مورد دیپورت کردن و ... مطرح شده است. بسیاری از گروه‌های حقوقی و صنعتی این فرمان را غیراخلاقی و ضدآمریکایی نامیده‌اند. برای مثال، مدیر اجرایی شرکت فناوری‌های اوبر می‌گوید: «این ممنوعیت انسان‌های بی‌گناه زیادی را متاثر می‌سازد.» او گفت در دیدار با ترامپ در روز جمعه این بحث را با او در میان خواهد گذاشت. بسیاری از کشورهای عربی این اقدام را توهین‌آمیز و تحقیر‌کننده نامیده‌اند.

رویترز می‌افزاید: مقام‌های گمرکی در آمریکا تلاش دارند تا قوانین و قواعد جدید را تفسیر کنند. سی‌ان‌ان در گزارشی می‌نویسد تعدادی از وکلای آمریکایی شکایت‌هایی حقوقی علیه ترامپ و فرمان‌های او در محاکم قضایی آمریکا مطرح کرده‌اند.

این گزارش به نقل از برخی وکلای آمریکایی می‌نویسد که برخی قضات نسبت به تبعات چنین فرامینی آگاه شده‌اند. با این حال، گزارش‌ها حاکی است که برخی وکلا و قضات آمریکایی در کنار بسیاری از تظاهرات‌کنندگان در شهرهای مختلف آمریکایی دست به کار شده‌اند تا ضمن طرح شکایت از اقدام ترامپ با مانع‌تراشی‌های قانونی بتوانند جلوی اجرایی شدن این فرمان را بگیرند. در عین حال، بحث‌های دیگری هم در جامعه حقوقی آمریکا در مورد بندهای قانون اساسی آمریکا و برخی وظایف رئیس‌جمهور در جریان است. این در حالی است که ترامپ در واکنش به اعتراض‌ها در توئیتی نوشت: ما به مرزهای قوی نیاز داریم، به اروپا نگاه کنید، به دنیا نگاه کنید، یک آشفتگی محض است. اما رهبران دنیا از تصمیم ترامپ به شدت انتقاد کردند. از جمله آنگلا مرکل گفت: محدود کردن ورود پناهجویان یک اشتباه محض است.

هدیه بزرگ ترامپ به افراطیون