عزل رئیس‌جمهور کره جنوبی

دنیای اقتصاد: به‌دنبال رای مجلس کره‌جنوبی به برکناری پارک گئون ‌های، رئیس‌جمهور این کشور، دادگاه قانون اساسی کره‌جنوبی نیز این حکم را تایید کرد. با رای دادگاه باید ظرف دو ماه انتخابات مجدد برای تعیین رئیس‌جمهور بعدی برگزار شود. پس از اعلام برکناری رئیس‌جمهور کره، هزاران نفر از موافقان و مخالفان وی به خیابان‌ها ریختند که در جریان این اعتراضات خیابانی ۲ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. در واکنش به این خشونت‌ها هوانگ کای آهِن، کفیل ریاست‌جمهوری نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: لازم است همه از قانون اساسی تبعیت کنیم.

پس از ماه‌ها کش و قوس، بالاخره رای نهایی درباره رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی که تایید اخراج وی بود، صادر شد، اما این رای نهایی موجب شد تا در اعتراض‌های مربوط به این رای در سئول دو نفر کشته شوند. به گزارش سی‌ان‌ان در همین راستا نیز هوانگ کای آهن، کفیل ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ده‌ها نفر نیز زخمی شده‌اند. در این بیانیه وی به تعداد کشته‌شدگان هیچ اشاره‌ای نداشته است. او در این زمینه خواستار وحدت مردم کره‌جنوبی شده است. آهن در این بیانیه تاکید می‌کند: لازم است که از قانون اساسی تبعیت کنیم. تعدادی هستند که این رای را قبول ندارند و این کار را برای برگرداندن آرامش سخت‌تر می‌کند، اما الان زمان آن است که همگان به قانون احترام بگذاریم و به مخالفت‌ها پایان دهیم. رویترز نیز در این‌باره گزارش داد که به‌دنبال رای مجلس کره‌جنوبی به برکناری پارک گئون‌ های، رئیس‌جمهوری این کشور، دادگاه قانون اساسی کره‌جنوبی نیز این رای را تایید کرد. با این حکم باید ظرف دو ماه انتخابات مجدد برای تعیین رئیس‌جمهوری بعدی برگزار شود. با رای قضات دادگاه قانون اساسی کره‌جنوبی، پارک گئون‌‌های از سمت خود به‌عنوان رئیس‌جمهوری این کشور برکنار می‌شود. او که به فساد مالی متهم شده است، با این حکم مصونیت قضایی خود را نیز از دست می‌دهد.

لی یونگ هه، یکی از قضات دادگاه قانون اساسی در مورد تایید رای برکناری رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی گفته است که او «روح دموکراسی و قانون را به شدت خدشه‌دار کرده است.»

در مرکز اتهامات رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، نام چون سون سیل، دوست صمیمی او به چشم می‌خورد. رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی به او اجازه داده است که بدون هیچ‌گونه پست رسمی در تصمیم‌گیری‌های دولت مشارکت داشته و همزمان به کلاهبرداری به نفع خود دست بزند. چون سون سیل که مشاور پارک بوده، از جمله مقادیر زیادی پول از شرکت‌های کره‌ای چون سامسونگ دریافت کرده است. سون سیل مدتی است که تحت بازجویی در زندان به‌سر می‌برد.

رسوایی مالی یاد شده همچنین به بازداشت لی جاو یانگ، رئیس شرکت سامسونگ و چهار تن از مدیران ارشد این شرکت منجر شد که اکنون تحت بازجویی قرار دارند. در این زمینه خود گئون‌های همچنین متهم است که از رئیس مجموعه سامسونگ درخواست رشوه کرده تا از وی برای ادغام دو شرکت وابسته به سامسونگ، حمایت کند. در ماه دسامبر و به‌دنبال ماه‌ها تظاهرات علیه پارک گئون‌ های، پارلمان کره‌جنوبی رای به برکناری او داد. گئون‌های با این رای همه اختیارات خود را به‌عنوان رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی از دست داد. با این حال او عنوان رئیس‌جمهوری را حفظ کرد و به زندگی در کاخ ریاست‌جمهوری ادامه داد. حالا او باید مقر ریاست‌جمهوری را تخلیه کند. انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی باید ظرف ۶۰ روز انجام شود.

به نظر می‌رسد برخی از طرفداران گئون‌های اعتقادی به رای نهایی دادگاه ندارند و سئول در روز پنج‌شنبه شاهد اعتراضات فراوانی از سوی طرفداران رئیس‌جمهوری مخلوع کره‌جنوبی بود. پایگاه خبری کیودو در گزارشی نوشت: طرفداران پارک گئون‌های همچنین به خبرنگارانی که در حال پوشش‌ نشست دادگاه قانون اساسی بودند، حمله کردند و قصد داشتند تا دوربین‌های فیلمبرداری آنها را بشکنند. رسانه‌های محلی اعلام کردند که افراد زیادی در درگیری‌ با پلیس این کشور زخمی شده‌اند ولی آمار رسمی هنوز در دسترس نیست. همزمان در نقاط دیگر پایتخت خبر برکناری پارک گئون‌های با استقبال روبه‌رو شد به‌طوری‌که در نظرسنجی ۷۰ درصد مردم کره‌جنوبی از این برکناری خشنود بودند.

تحولات چند روز گذشته

اگر قرار بر این باشد به شکل خلاصه تحولات چند روز گذشته را بررسی کنیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- اولین رئیس‌جمهوری زن کره‌جنوبی به اولین رئیس‌جمهوری تبدیل شد که از مقام خود اخراج شد.

- او به‌دلیل رسوایی مالی صورت گرفته در دولتش، مصونیت قضایی خود را از دست داده است.

- حامیان پارک در محاصره نیروهای پلیس قرار گرفتند.

- کره‌جنوبی می‌گوید که با لغو مصونیت قضایی گئون های، وی مانند یک مجرم عادی مورد بازجویی قرار خواهد گرفت.

به‌رغم اینکه با رای نهایی دادگاه گئون‌های از سمت خود برکنار شد اما تا ساعت‌ها طرفداران رئیس‌جمهوری مخلوع کره‌جنوبی حاضر نبودند تا اطراف دادگاه را تخلیه کنند. آنها با برافراشتن پرچم‌های کره‌جنوبی و تصاویر خانم گئون ‌های به این رای اعتراض کردند. یکی از طرفداران‌ به سی‌ان‌ان می‌گوید: این رای آزادی ما را از بین برد. ما کره را از دست دادیم. یکی دیگر اما گفت: ما اصلا استیضاح را درک نمی‌کنیم. این معترض تاکید می‌کند که از نظر آنها گئون‌های همچنان رئیس‌جمهوری این کشور است و فردا نیز او باید به سر کار خود برگردد. سی‌ان‌ان شاهد این بوده است که معترضان در جریان محاصره دادگاه به شدت هیجان‌زده و عصبی بوده‌اند.

یکی از معترضان می‌گوید: به محض اینکه رای از طریق تلویزیون خوانده شد جمعیت زیادی به محل دادگاه آمدند تا اعتراض خود را به آن نشان دهند. این دادگاه که رای به برکناری رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی را تایید کرده،شامل ۸ قاضی بوده است. این رای اما مردم را به دو دسته تقسیم کرد. برخی از کسانی که در خیابان‌ها حضور پیدا کردند جزو معترضان این رای بودند اما برخی دیگر به بهانه جشن به خیابان‌ها آمده بودند. دسته اخیر از رای صادره حمایت کرده و آن را نشانه عدالت‌جویی دستگاه قضایی خود خواندند. دادگاه که این رای را از طریق تلویزیون اعلام کرد، آورده است: این رای با همکاری ۸ قاضی صادر شده است و نام این قضات در این‌باره محفوظ باقی خواهد ماند.