دنیای اقتصاد: انفجار شدیدی صبح روز گذشته مرکز شهر کابل نزدیک محل سفارتخانه‌های خارجی را لرزاند. به گزارش رویترز، این انفجار در منطقه‌ای از شهر روی داد که کاخ ریاست‌جمهوری و شماری از سفارتخانه‌های خارجی در آن واقع است و دود غلیظی نیز بر آسمان محل انفجار دیده شده است.

منابع محلی می‌گویند تاکنون صدها نفر بر اثر این انفجار کشته یا زخمی شده‌اند. تا لحظه تنظیم این گزارش، وزارت بهداشت افغانستان از کشته شدن ۸۰ تن و زخمی شدن ۳۵۰ تن دیگر در این انفجار خبر داده‌ که ساعت ۸:۲۵ صبح به وقت محلی رخ داد. گزارش‌های اولیه حاکی از شدت بالای انفجار، انهدام چندین دستگاه خودرو و همچنین آسیب‌رسیدن به ساختمان‌ها در ده‌ها متر دور‌تر از محل انفجار است. گفته شده است که شدت انفجار باعث خرد شدن شیشه‌های ساختمان دفتر نمایندگی خبرگزاری «ایرنا» در کابل شده است.

خبرنگار رویترز در کابل نیز در توییتی اعلام کرد که خسارت مالی به محل ساختمان این خبرگزاری وارد شده و درها شکسته و شیشه پنجرها خرد شده‌اند اما همگی سالم هستند. برخی از منابع خبری محل انفجار را نقطه‌ای در نزدیکی سفارت آلمان و علت انفجار را عملیات انتحاری گزارش کرده‌اند. رویترز گزارش داد: انفجار در منطقه‌ای روی داده که سفارتخانه‌های فرانسه، آلمان، ژاپن، چین، ترکیه، هند، ایران، انگلیس، کاخ ریاست‌جمهوری و وزارت خارجه افغانستان در آن واقع شده‌اند.

مقام‌های امنیتی آلمان می‌گویند: براساس اطلاعات منتشر شده، هیچ‌یک از کارمندان آلمانی سفارتخانه این کشور در کابل کشته یا زخمی نشده‌اند، اما احتمال مجروح‌شدن کارمندان محلی سفارتخانه وجود دارد.

وزیر امور اروپایی فرانسه هم اعلام کرده در این انفجار ساختمان سفارت‌های آلمان و فرانسه دچار خسارت‌هایی شده‌اند اما هنوز اطلاعاتی مبنی بر اینکه اتباع فرانسوی و آلمانی در این حمله آسیب‌ دیده باشند، وجود ندارد. سفارت ژاپن نیز از خسارت‌هایی در ساختمان این سفارتخانه و زخمی شدن دو کارمندش خبر داد. سفارت هند نیز گفته است که شیشه‌های ساختمان این سفارتخانه شکسته است.

انفجار در نزدیکی سفارت آلمان در کابل روی داده است. حال آنکه ساختمان سفارتخانه‌های آمریکا، بریتانیا و ستاد اصلی ناتو و همچنین تعدادی از وزارتخانه‌های افغانستان نیز در این محل واقع هستند. اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، در بیانیه‌ای این حمله را که در ماه رمضان روی داد به‌شدت محکوم کرد و به مسوولان دولتی دستور داده است به زخمی‌های حادثه رسیدگی شود.

در بیانیه دفتر رئیس‌جمهوری افغانستان آمده است: «دشمنان افغانستان یکبار دیگر با انجام حمله تروریستی در یکی از محلات شلوغ شهر کابل در منطقه وزیر محمد اکبرخان، آرامش مردم روزه‌دار را گرفتند و دست به جنایتی بزرگ زدند.» این بیانیه می‌افزاید: «گروه‌های تروریستی که با شعار اسلام، دست به کشتار بی‌رحمانه مردم و جنایت جنگی می‌زنند، هیچ آگاهی از آموزه‌های دینی ندارند.» هنوز فرد یا گروهی مسوولیت این انفجار را برعهده نگرفته و مشخص نیست که هدف اصلی آن‌چه بوده است.

در حالی که برخی می‌گفتند این نوع حملات را معمولا طالبان انجام می‌دهد این گروه ساعاتی پس از حمله تروریستی آن را محکوم کرد. در این راستا گروه طالبان در واکنش به حمله مرگبار کابل گفته است که این رویداد هیچ ربطی با این گروه ندارد. همچنین در بیانیه‌ای که از سوی گروه طالبان به رسانه‌ها فرستاده شد، آمده است که این گروه انجام هر نوع حمله، تخریب و انفجاری را که به غیرنظامیان آسیب می‌رساند، نکوهش می‌کند. کابل بارها هدف حملات نیروهای افراطی قرار گرفته است. در اوایل ماه مه نیز در جریان حمله به سربازان خارجی مستقر در افغانستان، حداقل ۸ نفر کشته شدند. حمله‌ای مرگبار که مسوولیت آن را گروه تروریستی داعش برعهده گرفت. در جریان حمله نیروهای افراطی به بیمارستان نظامی در کابل هم که در ماه مارس روی داد، ۳۸ نفر کشته و بیش از ۷۰نفر از بیماران و پرسنل پزشکی این بیمارستان مجروح شده بودند. اخیرا آمریکا تصمیم‌گرفته است تا سربازان خود را در افغانستان افزایش دهد. نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت جنگ افغانستان طولانی‌ترین جنگ آمریکا بوده که هنوز نتوانسته آن را به سامان برساند. در روزهای اخیر نیز طالبان توانسته است مجددا قدرت‌نمایی کند و به نوشته این روزنامه، آمریکا نتوانسته گرهی از مشکلات امنیتی افغانستان باز کند.