دنیای اقتصاد: «عصبانی» و «دست‌پاچه» دو توصیفی است که به ترتیب سی‌ان‌ان و شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز به جف سشنز دادستان کل آمریکا دادند.

جف سشنز که به منظور ادای پاره‌ای از توضیحات درباره دخالت روسیه در سنا حضور پیدا کرده بود، به شدت از سوال برخی سناتورها ناراحت و عصبانی شد. او همچنین درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری برآشفت و آن را دروغی نفرت‌انگیز خواند. به گزارش رویترز، احضار جف سشنز به کمیته اطلاعاتی سنا، بخشی از چند تحقیق و تفحص مجزا درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و تماس احتمالی اطرافیان دونالد ترامپ با طرف‌های روس است. از آنجا‌که سشنز به‌عنوان دادستان کل آمریکا در تحقیقات مربوط به پرونده «دخالت روسیه در انتخابات آمریکا» مشارکت داشت، شماری از قانون‌گذاران آمریکایی به‌خاطر «تضاد منافع» خواستار توقف مشارکت سشنز در این پرونده شده بودند که در نهایت وی از این پرونده کناره گرفت. جف سشنز روز سه‌‌شنبه گفت کناره‌گیری از پرونده روسیه به‌خاطر اجرای قانون بوده و نه چیز دیگر. اما جیمز کومی، رئیس برکنار شده اف‌بی‌آی هفته گذشته در سنا گفت اف‌بی‌آی اطلاعاتی در اختیار داشت که دخالت جف سشنز در پرونده روسیه را «مساله‌دار» می‌کرد. از سوی دیگر دونالد ترامپ در بیانیه‌ای درباره برکناری رئیس اف‌بی‌آی گفته بود که با توصیه جف سشنز، دادستان کل آمریکا، جیمز کومی را برکنار کرده است. جیمز کومی پنج‌شنبه هفته گذشته شهادت داد برداشتش این است که رئیس‌جمهوری آمریکا او را به‌خاطر پرونده روسیه از کار برکنار کرده است. رئیس برکنار شده اف‌بی‌آی گفته بود که دونالد ترامپ از او «وفاداری» خواسته بود و او نمی‌توانست مستقل کار کند. این در حالی است که جف سشنز، دادستان کل آمریکا روز سه‌شنبه گفت که توصیه به برکناری رئیس اف‌بی‌ای هیچ ربطی به پرونده روسیه نداشته است و او طبق خواسته خود هیچ اطلاعات جزئی درباره روند تحقیقات در پرونده روسیه ندارد. در روزهای اخیر رسانه‌های آمریکایی از احتمال برکناری رابرت مولر مسوول جدید پرونده روسیه هم سخن گفته‌اند. مولر پس از برکنای رئیس اف‌بی‌آی مسوول پرونده روسیه شده است. جف سشنز در جلسه روز سه‌شنبه گفت که به رابرت مولر اعتماد کامل دارد. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که دونالد ترامپ به‌خاطر کناره‌گیری سشنز از پرونده روسیه، از وی ناخشنود است.

جف سشنز گفت: در آوریل ۲۰۱۶ در گردهمایی انتخاباتی دونالد ترامپ در هتل «می‌فلاور» واشنگتن، به یاد نمی‌آورد که تماس و گفت‌وگویی با سرگئی کیسلیاک سفیر روسیه داشته باشد. دادستان کل آمریکا تصریح کرد: «هر مطلبی در مورد آگاهی او درباره هرگونه تبانی با دولت روسیه برای ضربه به این کشور که من ۳۵ سال به آن خدمت کرده‌ام، یا خللی به تمامیت فرآیند دموکراتیک ما وارد آمده، دروغی زشت و نفرت‌انگیز است.» سشنز پیش‌تر اذعان کرده بود که در سال ۲۰۱۶ دو بار با سفیر روسیه دیدار کرده بود و پس از آن از پرونده روسیه کناره گرفت.

دادستان کل آمریکا در پاسخ به سناتورها گفت آنچنان که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند به‌نظر می‌رسد روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ دخالت کرده است. وی با این حال گفت خود او شخصا در جریان هیچ‌گونه گزارشی از دخالت روسیه در انتخابات قرار نگرفته است. این بلندپایه‌ترین مقام قضایی ایالات‌متحده تاکید کرد که او اطلاعی هم ندارد که افراد مرتبط با تیم انتخاباتی دونالد ترامپ چنین گفت‌وگوهایی را با مقام‌های روسیه انجام داده باشند. این سناتور پیشین جمهوری‌خواه، از حامیان ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی آمریکا بوده است. یکی دیگر از موضوعات جلسه کمیته اطلاعاتی با سشنز، تلاش احتمالی او برای گمراه کردن کنگره در رابطه با تماس‌هایش با نمایندگان روسیه بود. هر چند جف سشنز تایید کرده بود که دوبار با سفیر روسیه دیدار داشته است اما همکاران او مدعی شده بودند که این ملاقات‌ها در چارچوب وظایف سشنز به‌عنوان نماینده کنگره و نه به‌عنوان عضوی از تیم انتخاباتی ترامپ انجام گرفته است. در این شرایط قرار است پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)، چندین کمیته‌ کنگره ایالات‌متحده و یک بازرس ویژه، دو مساله را روشن کنند: نخست اینکه آیا روسیه بر نتیجه انتخابات سال گذشته ریاست‌جمهوری آمریکا به نفع دونالد ترامپ تاثیر گذاشته است؟ دیگر آنکه آیا میان تیم ترامپ با دولت روسیه یک تباتی پنهانی وجود داشته است؟

هم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و هم روسیه این اتهامات را رد می‌کنند. از زمان افشای تماس‌ها و تبانی احتمالی تیم ترامپ با روسیه به قصد تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات آمریکا، این مناقشه هر روز ابعاد وسیع‌تری یافته است. در یکی از آخرین اظهارنظرها در این خصوص، جیمز کومی، رئیس برکنار شده اف‌بی‌آی، عنوان کرده بود که دونالد ترامپ خواستار توقف تحقیقات اف‌بی‌آی پیرامون تماس مایکل فلین، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا، با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشنگتن شده بوده است. ترامپ اما در مقابل گفت که حاضر است با ادای سوگند درباره این اتهامات سخن بگوید. رئیس پیشین اف‌بی‌آی در جلسه کمیته اطلاعاتی سنا دولت ترامپ را متهم به دروغگویی کرده و مواضع او درباره تماس با مقام‌های روس را به‌‌شدت نگران‌کننده خوانده بود. در این راستا سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت که سناتورهای دموکرات به‌دنبال روشن کردن ابعاد تاریک سخنان کومی بودند. آنها با پرسش‌های مداوم خود از جف سشنز قصد داشتند تا سخنان ناگفته را از زبان دادستان کل آمریکا بشنوند. زمانی که از او پرسیده شد چند بار با سفیر روسیه دیدار کرده است او صدای خود را بالا برد و آن را دروغی نفرت‌انگیز خواند. گفته می‌شود با توجه به مهارت بالایی که او از تکنیک فیلی‌باستر فرا گرفته توانست وقت جلسه را بدون آنکه نکته قابل‌توجهی به‌دست آید، به اتمام برساند. فیلی‌باستر تکنیکی است که در آن سناتورها برای اینکه مانع تصویب لایحه‌ای شوند با سخنرانی‌ای طولانی وقت جلسه را می‌کشند تا به این ترتیب از دستور کار خارج شود. در این راستا جف سشنز هم با توجه به اینکه زمانی سناتور بوده توانست بدون آنکه آسیب سیاسی قابل‌توجهی از این جلسه ببیند از آن خارج شود. او در این جلسه تاکید کرد که به یاد نمی‌آورد با سفیر روسیه جلسه‌ای غیررسمی داشته باشد.