ضیافت ویژه برای ترامپ در پاریس

دنیای اقتصاد: ترامپ در مراسم روز ملی فرانسه شرکت کرد. روز ۱۴ ژوئیه که در فرانسه روز باستیل نامیده می‌شود در واقع سرآغاز حرکت مردم این کشور به سوی انقلاب کبیر فرانسه بوده است. به همین مناسبت روز گذشته فرانسه یک میهمان ویژه داشت. میهمانی که از روز پنج‌شنبه در این کشور حضور پیدا کرده بود تا در این مراسم حاضر شود: دونالد ترامپ.

به گزارش سی‌ان‌ان، رئیس‌جمهوری آمریکا که روز پنج‌شنبه وارد فرانسه شد در دیدار با ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و همسرش از ادبیات نامناسبی برای همسر ماکرون استفاده کرد که بلافاصله مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. بسیاری بر این باورند که ترامپ هنوز آداب و رسوم دیپلماتیک را فرا نگرفته است. ترامپ روز پنج‌شنبه هم با ماکرون یک کنفرانس خبری داشت و در این کنفرانس تا حدودی در مورد توافق‌نامه پاریس عقب‌‌نشینی کرد. در حالی که ماکرون در این کنفرانس اعلام کرد که با آمریکا در مورد توافق‌نامه پاریس اختلاف‌نظر دارند ترامپ اما گفت این احتمال وجود دارد که درباره پیمان مبارزه با تغییرات اقلیمی پاریس، که آمریکا از آن خارج شده است، کاری انجام دهد.

سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: به نظر می‌رسد ماکرون توانسته تبدیل به فردی شود که در گوش ترامپ مطالب مهمی را نجوا می‌کند.

بسیاری از رهبران دنیا متوجه شده‌اند که باید برای تحت تاثیر قرار دادن وی کاری انجام دهند تا بتوانند به اهداف خود برسند. به همین منظور ماکرون روز پنج‌شنبه یک تور فوق‌العاده پاریس‌گردی برای ترامپ و همسرش در نظر گرفت. آنها ابتدا در رستوران مرتفعی در پاریس ناهار صرف کردند و سپس به آرامگاه ناپلئون بناپارت رفتند و روز جمعه هم از وی در مراسم رژه روز باستیل به نحو احسن پذیرایی کردند.

در عربستان سعودی هم زمانی که ترامپ در هتل خود مستقر شد، زمانی که با عکس خود در هتل روبه‌رو شد بسیار ذوق‌زده شده بود. او همچنین در آن سفر در مراسم رقص با شمشیر شرکت کرد و یک گردنبند طلای گران‌قیمت هم از پادشاه عربستان سعودی دریافت کرد. در این راستا گفته می‌شود که ماکرون توانسته است اوقات خوشی را برای ترامپ فراهم سازد. ترامپ و ماکرون که روز پنج‌شنبه کنفرانس مطبوعاتی داشتند به بسیاری از ابهامات و پرسش‌ها پاسخ دادند.

ترامپ در این روز با تمرکز بر مسائل امنیتی تصریح کرد: «ما عزم راسخ‌مان برای متحد بودن در برابر این دشمنان بشریت را تجدید می‌کنیم و آنها را از سرزمین، منابع مالی، شبکه‌های‌شان و حمایت ایدئولوژیک محروم می‌کنیم.»

دونالد ترامپ که در پاریس اوقات خوبی داشته است همچنین از لزوم وجود نقشه راه برای اقدامات مشترک در سوریه و عراق پس از پایان جنگ در این کشورها صحبت کرد. وی با اشاره به توافق با روسیه درباره آتش‌بس در سوریه اظهار کرد: «آتش‌بس سوریه پنج روز است که دوام آورده است. اگرچه به نظر می‌رسد پنج روز زمان زیادی نیست، اما در جایی مثل سوریه و منطقه‌ای که امروز خطرناک‌ترین منطقه جهان است، زمان طولانی به‌شمار می‌رود. این پنج روز تیراندازی نشد و انسان‌های زیادی کشته نشدند و این نتیجه ارتباط و تعامل با یک کشور دیگر است.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در حاشیه اجلاس اخیر گروه ۲۰ در هامبورگ با دونالد ترامپ به توافقی برای آتش‌بس در مناطق جنوب غربی سوریه دست یافت که دونالد ترامپ در کنفرانس خبری مشترک خود با امانوئل ماکرون آن را گواهی بر لزوم همکاری و ارتباط با روسیه دانست. رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر از اقدامات پسرش درباره موضوع ایمیل‌های منتشرشده او و دیدارش با یک وکیل روس دفاع کرد و گفت اکثر افراد هم در موقعیت مشابه در زمان انتخابات همین کار را انجام می‌دادند.او از فرزند خود در این کنفرانس بسیار تعریف و او را فرد بزرگی معرفی کرد. فرزند ترامپ متهم است که با وکیلی روس‌تبار که از نزدیکان کرملین است پیش از انتخابات دیدار داشته تا اطلاعاتی در مورد هیلاری کلینتون و اردوگاه رقیب به‌دست آورد.

در همین حال این دو رئیس‌جمهوری نشان دادند که در مورد سوریه هم اختلافاتی دارند. هرچند امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، از همکاری دو کشور به منظور تهیه یک نقشه راه برای دوره پس از جنگ در سوریه خبر داد اما گفت فرانسه اصراری بر کناره‌گیری بشار اسد از قدرت ندارد.

رویترز اما در مورد این دیدار گزارش داد: دیدار رهبران دو کشور روز پنج‌شنبه ۱۳ ژوئیه در پاریس و در شرایطی انجام گرفت که طرفین بر سر برخی مسائل جهانی مانند پیمان اقلیمی و پذیرش مهاجران با یکدیگر اختلافات عمده‌ای دارند اما با این حال امانوئل ماکرون و دونالد ترامپ هر دو بر پیوندهای تاریخی دو ملت فرانسه و آمریکا و توافق آنها بر سر ریشه‌کن کردن تروریسم در جهان تاکید کردند. رئیس‌جمهوری فرانسه با اشاره به جنگ داخلی خونین سوریه اظهار کرد که با رهبری آمریکا برای پایان دادن به این جنگ و تروریسم در سوریه تلاش می‌کنند اما از هم‌اکنون برای دوره پس از جنگ نیز باید آماده بود و از این رو پاریس و واشنگتن با همکاری یکدیگر نقشه راهی برای آن زمان تهیه خواهند کرد که گروه‌های مختلف سوری را در بر گیرد.

ایالات‌متحده حدود سه ماه قبل در واکنش به حمله شیمیایی در سوریه که مدعی بود به‌ دست ارتش سوریه صورت گرفته است، یک پایگاه هوایی ارتش سوریه را هدف موشک‌های خود قرار داد. امانوئل ماکرون نیز در سخنان روز پنج‌شنبه خود هشدار داد که در صورت تکرار استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، فرانسه بیکار نخواهد نشست و پاسخ خواهد داد.

با این حال امانوئل ماکرون عنوان کرد که او نمی‌گوید بشار اسد حتما باید از قدرت کنار گذاشته شود و برکناری اسد اساسا موفقیتی برای فرانسه محسوب نمی‌شود. رئیس‌جمهوری فرانسه سپس گفت که اعتقاد دارد راه پایان دادن به بحران سوریه بیشتر از آنکه نظامی باشد سیاسی است و از این‌رو باید با کشورهای درگیر در جنگ سوریه و گروه‌های مختلف در این کشور از جمله نمایندگان بشار اسد برای دستیابی به یک نقشه راه گفت‌وگو کرد.

ترامپ تهدید امنیت را یک چالش جدی دانست و گفت که در گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری فرانسه درباره تحکیم امنیت بین‌المللی به‌ویژه مبارزه با گروه تروریستی داعش تبادل‌نظر کرده است. سران دو کشور تاکید کردند که با ادامه مبارزه با تروریسم در عراق، باید آزادی موصل تحکیم و برگشت‌ناپذیر شود. رئیس‌جمهوری آمریکا اضافه کرد: «ما همچنان با تهدیدات جدی سازمان‌های تروریستی مواجه هستیم.»

او تاکید کرد: «ما مصمم هستیم که به شکل متحد با این دشمنان انسانیت مبارزه کنیم و آنها را از منابع مالی و قلمرو حاکمیت و شبکه فعالیت و حمایت ایدئولوژیکشان محروم‌ سازیم.» در این نشست ماکرون گفت که سران دو کشور درباره آینده سیاسی عراق و سوریه رایزنی کرده‌اند. در عین حال ترامپ در پاسخ به پرسشی راجع به امکان فسخ معاهدات بازرگانی میان آمریکا و کشورهای اروپایی گفت که ایالات‌متحده به قراردادهای مفید و منصفانه پایبند خواهد بود.