دنیای اقتصاد: در میان اعتراض‌های مردمی روز گذشته مردم ونزوئلا برای شرکت در انتخاباتی برای تعیین اعضای مجلس تدوین قانون‌اساسی جدید پای صندوق‌های رای رفتند. انتظار می‌رود این نهاد قدرتمند اختیارات جدیدی را به مقام‌های حزب حاکم سوسیالیست تفویض ‌کرده و حکومت آنها را بر این کشور عضو اوپک تمدید ‌کند.

به گزارش رویترز، نیکولاس مادورو،‌ رئیس‌جمهوری ونزوئلا که شدیدا به دلیل «عدم مدیریت اقتصادی صحیح» مورد انتقاد است، وعده داده که این مجلس پس از چهار ماه اعتراضات اپوزیسیون که بیش از ۱۱۵ کشته بر جای گذاشته، صلح را برقرار کند. احزاب اپوزیسیون این انتخابات را «انتخابات جعلی» عنوان کرده‌ و بر این اساس مشارکت در آن را تحریم کرده و حامیانشان را هم به خیابان‌ها آوردند، البته تا لحظه تنظیم گزارش خبری از درگیری نبود. منتقدان می‌گویند، مجلس موسسان قانون اساسی به مادورو اجازه انحلال کنگره تحت کنترل اپوزیسیون را می‌دهد، انتخابات‌ آتی را به تاخیر می‌اندازد و قوانین انتخاباتی را به‌گونه‌ای بازنویسی می‌کند تا از کنار گذاشته شدن سوسیالیست‌ها جلوگیری کند.

این انتخابات به‌دنبال تاخیر در برگزاری انتخابات منطقه‌ای و امتناع مکرر مادورو برای توجه به تصمیمات کنگره، با محکومیت جهانی روبه‌رو شده است. آمریکا که بزرگ‌ترین بازار نفت ونزوئلا است،‌ اخیرا ۱۳ تن از رهبران حزب سوسیالیست را در واکنش به این انتخابات جنجالی تحریم کرد. دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا متعهد شده چنانچه رای‌گیری برگزار شود، تدابیر اقتصادی دیگری را اعمال کند. کلمبیا هم که در همسایگی ونزوئلا است، تاکید دارد نتایج این رای‌گیری را به رسمیت نمی‌شناسد. فردی گوئوارا، ‌از رهبران اپوزیسیون شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: احتمالا به‌زودی مشخص خواهد شد که این فقط یک تقلب در قانون اساسی نیست، بلکه بزرگ‌ترین اشتباه تاریخی مادورو و باند او است. در انتخابات روز یکشنبه از رای‌دهندگان پرسیده نمی‌شود که آیا مایل به تشکیل این مجلس هستند یا خیر، بلکه تنها ۵۴۵ عضو از میان ۶۱۰۰ نامزد که مجموعه‌ای از متحدان حزب سوسیالیست هستند، انتخاب خواهند شد.

افزایش عرضه پول در ونزوئلا

همزمان با برگزاری انتخابات، رویترز گزارش داد که عرضه پول در ونزوئلا در عرض یک هفته ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد. این سریع‌ترین افزایش عرضه پول در ۲۵ سال گذشته است. درحالی‌که کشور ونزوئلا از یک بحران تورم عظیم رنج می‌برد، این کشور در عرض یک هفته این مقدار از عرضه پول را افزایش داده که در یک‌چهارم قرن گذشته بی‌سابقه است. ونزوئلا با بحران اقتصادی بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند که در این میان باید اشاره کرد که میلیون‌ها نفر در این کشور از کمبود مواد غذایی رنج می‌برند. همچنین دستمزد ماهانه در این کشور به چند ده دلار می‌رسد، درحالی‌که تورم به‌طرز وحشتناکی بالا رفته است. رویترز می‌گوید در مورد میزان تورم این کشور رقم درستی در دست نیست اما برخی خبرگزاری‌ها از جمله بلومبرگ رقم آن را افزون بر ۷۰۰ درصد اعلام کرده بودند. اواخر جمعه شب بانک مرکزی ونزوئلا گفت که حجم پول رایج این کشور- که در اقتصاد به حجم نقدینگی معروف است- در ۲۱ ژوئیه ۳/ ۲۷تریلیون دلار بوده که این رقم ۶۶/ ۹ درصد بالاتر از رقم اعلامی هفته قبل بوده است.

در اکتبر سال ۱۹۹۲ هم در عرض یک هفته عرضه پول در این کشور ۸۴/ ۱۰ درصد رشد پیدا کرده بود. افزایش ظاهری در حجم نقدینگی، در مجموع پول نقد، با در نظر گرفتن چک‌ها، پس‌انداز‌ها و سایر سپرده‌ها به معنای افزایش چشمگیر میزان پول در گردش است. میزان عرضه پول ونزوئلا در سال گذشته ۳۴۸درصد بالاتر رفته است. این درحالی است که در مقایسه با این کشور، میزان عرضه پول در آمریکا نسبت به مدت مشابه تنها ۵/ ۵ درصد رشد داشته است. همراه با کاهش تولیدات و خدمات، تورم هم به‌طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. درحالی‌که حجم نقدینگی ممکن است یک شاخص فنی مبهم به‌نظر برسد، اما این رقم مرتب از سوی روزنامه‌های ونزوئلا منتشر می‌شد، کشوری که تک‌محصولی و به‌شدت به صادرات نفت وابسته بوده و حالا بیش از گذشته تحت‌فشار قرار گرفته است. ونزوئلایی‌ها مجبورند برای خرید محصولات اساسی با خود بسته‌های عظیم پول را حمل کنند. البته خرید کالاهای خوب که روزبه‌روز هم قیمت آن افزایش پیدا می‌کند، شامل حال کسانی می‌شود که از استطاعت مالی برای خرید برخوردار هستند.

همچنین در هفته‌ای که گذشت قیمت هر دلار در بازار سیاه این کشور به ۱۰ هزار بولیوار رسید. زمانی که نیکلاس مادورو در آوریل سال ۲۰۱۳ به قدرت رسید، قیمت هر دلار ۲۴ بولیوار بود. مادورو می‌گوید که او با یک جنگ اقتصادی روبه‌رو شده است که توسط اپوزیسیون و واشنگتن به وی تحمیل شده است. درحالی‌که بانک مرکزی این کشور میزان تورم سال گذشته را ۱۸۱ درصد عنوان کرد، برخی اما با زیرسوال بردن این رقم بر این باورند میزان واقعی تورم در این کشور بسیار بالاتر از این رقم است. برخی می‌گویند با سقوط ارزش پول این کشور، مردم مایل به مبادله کالا به کالا هستند. حتی برخی دیگر ارزش یک برگ دستمال کاغذی را بالاتر از ارزش پول این کشور عنوان می‌کنند.