روز قدرت نمایی مادورو

دنیای‌اقتصاد: اعضای حزب حاکم رئیس‌جمهوری ونزوئلا نیکولاس مادورو، روز جمعه در ساختمان کنگره گرد هم آمدند و پیروزی خود را جشن گرفتند. ۴۵۴ نفر به قصد بازنویسی قانون اساسی و تقویت قدرت دولت مادورو در برابر مخالفان وارد کنگره شده‌اند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این گروه که نمایندگان مجلس موسسان خوانده می‌شوند به شکل راهپیمایی وارد ساختمان کنگره شدند و در دستان خود تصویرهای بزرگی از هوگوچاوز، رئیس‌جمهوری پیشین خود در دست داشتند.

این درحالی است که مجلس قانون‌گذاری در حال حاضر در دستان مخالفان مادورو است و منتقدان می‌گویند هدف از تشکیل مجلس موازی برای بازنویسی قانون اساسی دور زدن قانون از سوی رئیس‌جمهوری ونزوئلا است. دلسی رودریگوئز، یکی از وزرای سابق ونزوئلا و از نزدیکان نیکلاس مادورو درباره مجلس قانون‌گذاری می‌گوید: «مجلس قانون‌گذاری ملی از روز اول هم از ناکجاآباد ظاهر شد.» او ادامه می‌دهد: اینها موانعی است که از سوی مخالفان دموکراسی بر سر راه ما گذاشته شده است. تشکیل مجمع ازسوی رئیس‌جمهوری ونزوئلا طرح بلندپروازانه‌ای بود که کنترل سیاسی خود را در این کشور تثبیت کند و افزایش دهد.

در انتخابات جنجالی روز یکشنبه گذشته مادورو اجازه داد تا مردم ونزوئلا فهرستی از متحدان خود را وارد این مجلس کنند. رای‌دهندگان حق انتخاب برای رد کردن طرح را نداشتند. اعضا از نظر زمانی محدودیتی برای بازنویسی قانون اساسی ونزوئلا ندارند و همین امر موجب می‌شود تا قدرت دوچندانی به مادورو داده شود. در میان رهبران جدید همسر مادورو یعنی «سیلیا‌فلورس» و فرزندنش نیکولاس و «دیوسدادو‌کاپلو»، رئیس سابق قدرتمند ارتش این کشور دیده می‌شوند. فرمانده سابق ارتش این کشور در کودتای دهه ۹۰ از یاران چاوز بوده است. او صاحب یک تلویزیون نیز هست و در آن مخالفان را استهزا می‌کند.

پیش از برگزاری راهپیمایی نمادین از سوی نمایندگان طرفدار مادورو، مردمی که موافق رژیم ونزوئلا نیز هستند در بیرون ساختمان کنگره با لباس‌های قرمز گرد هم آمده بودند. رنگ قرمز، رنگ حزب سوسیالیست مادورو است. مردم در بیرون از ساختمان یکصدا آواز می‌خواندند و گروه‌های رقص تشکیل داده بودند. به نظر می‌رسد روز جمعه، روز قدرت‌نمایی مادورو بوده است. این در حالی است که طی ماه‌های گذشته، ونزوئلا صحنه آشوب و درگیری بوده و مخالفان خواهان استعفای رئیس‌جمهوری ونزوئلا هستند. مخالفان، مادورو را عامل اصلی بی‌ثباتی اقتصادی می‌دانند. پیش‌بینی شده است تا سال ۲۰۱۷، میزان تورم در این کشور به ۱۰۰۰ درصد برسد. در حال حاضر برخی آمارها حمایت از تورم ۷۰۰ درصدی دارد.

در این شرایط اما مادورو و طرفدارانش، مخالفان دولت و آمریکا را عامل اصلی بی‌ثباتی اقتصادی معرفی کرده‌اند. دلسی‌رودریگوئز حتی در نخستین سخنرانی خود در مجلس بازنویسی قانون اساسی مخالفان را فاشیست خواند و دولت‌های خارجی، به‌ویژه آمریکا را به دخالت در امور داخلی متهم کرد. رودریگوئز به‌عنوان رئیس مجلس تازه تاسیس موسسان نیز انتخاب شده است. با وجود این افزون بر ۱۲۵ نفر به دلیل آشوب‌های موجود در ونزوئلا کشته شده‌اند. رئیس‌جمهوری ونزوئلا اما می‌گوید تاسیس این مجلس موجب می‌شود تا مشکلات موجود هرچه زودتر مرتفع شود. او در جمع طرفداران خود با تکرار ادعاهای خود گفت: از مجلس موسسان می‌خواهم که با استفاده از قدرتی که قانون به آنها داده است مسیر را برای صلح و یک مدل جدید اقتصادی فراهم کنند.

اما انتخاب خانم رودریگوئز، نماینده مورداعتماد رئیس‌جمهوری ونزوئلا برای رهبری این ماموریت نشان از آن دارد که مادورو قصد دارد تصمیمات مجمع را خود راسا در دست بگیرد. پیشتر آریستوبلو ایستوریز معاون سابق رئیس‌جمهوری ونزوئلا که وظیفه گفت‌وگو با مخالفان را هم در کارنامه کاری خود داشته است برای رهبری مجلس موسسان در نظر گرفته شده بود. هنوز سرنوشت مجلس قانون‌گذاری ملی ونزوئلا که در دستان مخالفان است مشخص نیست. بسیاری از نفرات راه یافته به مجلس موسسان خواستار لغو مجلس قانون‌گذاری ونزوئلا شده‌اند. برخی حتی پیشروی هم کرده و خواستار زندانی شدن نمایندگان مجلس قانون‌گذاری ملی شده‌اند. با این حال نمایندگان تازه راه یافته تصمیم گرفتند تنش‌ها را افزایش ندهند و خود را وارد راهروی مجلس ملی نمایندگان ونزوئلا نکنند. این در شرایطی است که در چند نقطه ونزوئلا از جمله کاراکس، مخالفان علیه مجلس موسسان دست به راهپیمایی اعتراضی زدند.