تحریم سنگین اقتصادی در یک قدمی کره‌شمالی

گروه بین‌الملل- نشست اضطراری شورای امنیت برای بررسی آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی با صدور بیانیه شدیدالحنی پایان یافت که براساس آن دستیابی کره‌شمالی به سلاح هسته‌ای به شدت محکوم شده است. براساس بیانیه صادر شده از سوی شورای امنیت، این کشور کمونیستی به شدت تحریم خواهد شد. نماینده ژاپن در سازمان ملل متحد که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد، پس از این نشست به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: اقدام قاطع جهان علیه کره‌شمالی در شرایط فعلی بسیار ضروری است و این کشور باید تاوان ریسکی را که کرده است، ببیند.

روسیه تنها کشوری است که آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی را تایید کرد و بقیه کشورها در ابتدا این فرضیه را مطرح کردند که این آزمایش ممکن است یک آزمایش هسته‌ای نبوده و سلاح‌های متعارف آزمایش شده باشد اما سفیر روسیه در سازمان ملل این فرضیه را رد کرده و قویا تاکید کرده که کره‌شمالی آزمایش هسته‌ای انجام داده است.

همچنین دیروز خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد: ژاپن پیش‌نویس یکسری تحریم سیاسی و اقتصادی علیه کره‌شمالی آماده کرد و به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه داد. تمامی ۱۵ عضو شورای امنیت متفق‌القول بر محکومیت کره‌شمالی تاکید دارند و همین مساله باعث خواهد شد تا مسیر تصویب تحریم‌های اقتصادی و سیاسی پیشنهاد شده از سوی ژاپن هموار شود. براساس طرح پیشنهادی ژاپن، باید تمامی حمل‌ونقل‌ها به مقصد کره‌شمالی متوقف شود و تحت کنترل درآید. اکنون عمده فعالیت‌ حمل‌ونقلی کره از مسیر چین انجام می‌شود و برای عملی شدن این بند باید چین چراغ سبز را به شورای امنیت بدهد.

کنزواوشیما، سفیر ژاپن در سازمان ملل متحد به آسوشیتدپرس گفت: محدودیت‌های مالی یکی از مهم‌ترین بخش‌های این طرح است. براساس این بند کشورها از دادوستد مالی با کره‌شمالی منع می‌شوند. همچنین کلیه فعالیت‌های کره‌شمالی در بازارهای جهانی ردگیری و کنترل می‌شود. همچنین میزان نقش این کشور در بازار مواد مخدر و پولشویی تحت نظر گرفته شده و شدید با آن برخورد می‌شود.

ممنوعیت حمل‌نقل و کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی و دریای ژاپن یکی دیگر از بخش‌هایی این تحریم‌نامه است. این مساله می‌تواند زیان‌های اقتصادی گسترده‌ای برای اقتصاد رو به ویرانی کره‌شمالی داشته باشد. کره‌شمالی را می‌توان آخرین بازمانده کشورهای پشت پرده آهنین نام گذاشت و به همین دلیل اطلاعات و اخبار چندانی از وضعیت سیاسی و داخلی آن به جهان بیرون مخابره نمی‌شود، اما همین اخبار اندک حاکی از آن است که وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم در این منطقه از جهان اصلا مناسب نیست.

این تحریم‌ها می‌تواند وضعیت را از این نیز بدتر کند. یکی از تحریم‌های پیشنهادی طرح ژاپن که می‌تواند مستقیما زندگی مردم کره‌شمالی را تحت تاثیر قرار دهد، ممنوعیت ماهیگیری در دریای ژاپن است. بخش زیادی از مردم کره‌شمالی به شغل ماهیگیری اشتغال دارند و این ممنوعیت می‌تواند ضربه جدی به آنها وارد کند.

ایالات‌متحده آمریکا نیز به دنبال سخنرانی شدید جورج‌بوش علیه مقامات پیونگ‌یانگ با اشاره به بی‌توجهی کره‌شمالی به درخواست‌های شورای امنیت از کره‌شمالی، متن پیش‌نویس تحریم نامه‌ای را به شورای امنیت ارائه کرد. براساس این متن، کلیه مبادلات تجاری با کره‌شمالی متوقف خواهد شد. این توقف مبادلات را بیشتر کالا‌های لوکس، نظامی و غیرضروری در برمی‌گیرد. همچنین کشور‌های دیگر نباید به کره‌شمالی اجازه دهند که از حریم هوایی و دریایی آنها برای مبادلات تجاری و حمل‌ونقل استفاده کند.

علاوه بر این، ژاپن در متن پیشنهادی خود خواستار اعمال تحریم‌های سیاسی علیه مقامات کره‌شمالی شده است که ممنوعیت مسافرت برای مقامات بلندپایه پیونگ‌یانگ یکی از مفاد آن است. همچنین آمریکا خواستار محاصره دریایی ژاپن به وسیله نیروهای نظامی چندملیتی شد. براساس این طرح، تمامی آب‌های اطراف کره در مرز آب‌های بین‌المللی به تصرف ناوگان‌های چندملیتی درمی‌آید و این ناوها وظیفه بازرسی محموله‌هایی را که به کره وارد و یا از آن خارج می‌شود، برعهده خواهند داشت. آمریکا قصد خود را از این طرح جلوگیری از حمل‌ونقل سلاح و تکنولوژی نظامی عنوان کرده است.

این پیشنهاد آمریکا با مخالفت تحلیلگران روبه‌رو شده است و آنها عقیده دارند که محاصره نظامی پیونگ‌یانگ را به موضع دفاعی فرستاده و از میز مذاکره دور می‌کند.

سفیر و نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل هم پس از یک نشست ۳۰دقیقه‌ای شورای امنیت که به موضوع آزمایش اتمی کره‌شمالی اختصاص داشت‌، گفته است که زمان برای تحریم پیونگ‌یانگ فرا رسیده است.

«ژان مارک دولا سابلیه» به خبرنگاران گفت که این تحریم باید بر پایه فصل هفتم منشور سازمان ملل و اساس قراردادن قطعنامه پیشین این شورا در‌خصوص پیونگ‌یانگ‌، تصویب شود.

وی افزود: بحث آزمایش اتمی کره‌شمالی مساله‌ای بسیار جدی است.

سفیر فرانسه گفت: شورای امنیت قبلا به کره‌شمالی هشدار داده بود و هم‌اکنون باید به مسوولیت خود عمل کند. این آزمایش هسته‌ای امنیت جهانی را تهدید می‌کند.

سابلیه تصریح کرد که واکنش اول شورا در قالب بیانیه ریاست شورا است و در مورد تحریم کره‌شمالی گفت‌و‌گوها ادامه خواهد یافت.