گروه بین‌الملل- دیروز، دوشنبه، قیمت نفت کاهش جدیدی را طی هشت ماه گذشته تجربه کرد و به کمتر از بشکه‌ای ۸۲ دلار رسید، زیرا گزارش ناخوشایند مشاغل آمریکا بر بازارهای سهام و کالا تاثیر منفی گذاشت. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه جولای ۲۵/۱ دلار سقوط کرد و به ۹۸/۸۱ دلار در هر بشکه؛ یعنی کمترین میزان از ماه اکتبر تاکنون رسید. در پایان معاملات روز جمعه ارزش قراردادها با سقوط ۳۰/۳ دلاری در رقم ۲۳/۸۳ دلار ثابت شد. دیروز در لندن نیز نفت خام برنت برای تحویل در ماه جولای ۲۶/۱ دلار کاهش یافت و بشکه‌ای ۱۷/۹۷ دلار معامله شد.

روز جمعه وزارت کار آمریکا گزارش داد کارفرمایان در ماه مه تنها ۶۹ هزار شغل ایجاد کرده‌اند که کمترین میزان طی یک سال گذشته و کمتر از پیش‌بینی اقتصاددانان بود. نرخ بیکاری نیز برای نخستین‌بار از ژوئن گذشته رشد کرد و از ۱/۸ درصد به ۲/۸ درصد رسید. این برای سومین ماه متوالی است که گزارش مشاغل آمریکا ناامیدکننده است و این مساله از کندی رشد اقتصادی این کشور حکایت دارد و نشان می‌دهد تقاضا برای نفت در سال جاری کمتر از پیش‌بینی‌ها رشد خواهد کرد.

به دلیل نشانه‌های کندی رشد اقتصادی جهان، قیمت نفت ظرف ماه گذشته ۲۳ درصد سقوط کرده است. در شرایطی که اروپا با بحران بدهی‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، کندی رشد اقتصادی چین به همراه احیای متزلزل اقتصادی در آمریکا اعتماد سرمایه‌گذاران را تضعیف کرده است.

معامله‌گران نفت به بازار سهام به عنوان معیاری از اعتماد سرمایه‌گذاران به شرایط اقتصادی می‌نگرند و در پی سقوط ۲/۲ درصدی شاخص میانگین صنعتی داوجونز در روز جمعه، دیروز بورس‌های آسیا به شدت دچار کاهش شدند.

با این وجود، تداوم کاهش قیمت نفت در نهایت به افت بهای فرآورده‌های نفتی همچون بنزین منجر می‌شود و در نتیجه مصرف‌کنندگان می‌توانند پول بیشتری خرج کنند. کاهش قیمت نفت همچنین می‌تواند از فشارهای تورمی در سراسر جهان بکاهد و امکان اتخاذ اقدامات محرک مالی و اقتصادی را برای سیاست‌گذاران فراهم کند.

در دیگر معاملات بورس نیویورک بنزین گالنی ۶۳/۲ دلار معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۳۴/۲ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب رسید.