این افشاگری در حالی صورت گرفت که وکلای بایدن جزئیات جدیدی درباره کشف مطالب محرمانه خود در دو ماه گذشته از دوران معاونت رئیس‌جمهوری در خانه‌اش و دفتری که قبل از شروع کارزار انتخاباتی سال ۲۰۲۰ استفاده می‌کرد، ارائه کردند. مریک بی.گارلند، دادستان کل روز پنج‌شنبه یک بازرس ویژه را برای تحقیق درباره موضوع پرونده بایدن منصوب کرد. درحالی‌که کاخ سفید به خاطر کشف این اسناد تحت فشار است، آنها از تصمیم خود مبنی بر عدم اعلام کامل این موضوع دفاع کردند. کاخ سفید به‌دلیل افشای این اسناد مورد انتقاد قرار گرفته است، از جمله اینکه چرا این اکتشافات را خیلی زودتر فاش نکرد. منتقدان می‌گویند که این پرونده‌ها در دوم نوامبر پیدا شده است و چرا همان زمان این موضوع فاش نشد. البته اسناد جدید پیداشده در خانه او نیز فشارها را علیه بایدن بیشتر کرده است.

باب بائر، وکیل شخصی ارشد جو بایدن روز شنبه در بیانیه‌ای گفت که تیم حقوقی رئیس‌جمهور تلاش کرده است شفافیت را با «هنجارها و محدودیت‌های تعیین‌شده لازم برای محافظت از یکپارچگی تحقیقات» متعادل کند. وی افزود: «این ملاحظات مستلزم پرهیز از انتشار عمومی است؛ چراکه هنوز تحقیقات ادامه دارد.» او ادامه داد: «بازرسان در وزارت دادگستری می‌توانند اعتراض کنند که شناسایی مدارک، اسناد یا رویدادها در حین انجام تحقیقات می‌تواند کار آنها را به خطر بیندازد.» البته این وکیل کاخ سفید، ریچارد ساوبر بود که در اوایل پنج‌شنبه در بیانیه‌ای گفت که یک سند محرمانه تک صفحه‌ای در میان مواد ذخیره‌شده در اتاقی در مجاورت گاراژ خانه جو بایدن در ویلمینگتون کشف شده است.

بائر در بیانیه شنبه خود گفت: «هنگامی که دستیاران بایدن این سند را کشف کردند، سند را در مکانی که پیدا شد ترک کردند و جست‌وجوی خود را در فضای خاصی که در آن قرار داشت، به حالت تعلیق درآوردند. آنها صبح روز بعد به وزارت دادگستری اطلاع دادند و شروع به «تدارک برای تحویل آن محتوا کردند.» ساوبر روز شنبه در اظهاراتی گفت که چون مجوز امنیتی دارد، عصر پنج‌شنبه برای نظارت بر انتقال سند به ویلمینگتون رفته است. او ادامه داد: «وقتی کارکنان وزارت دادگستری وارد شدند، پنج صفحه اضافی با علامت‌های طبقه‌بندی در میان مواد همراه آن کشف شد، در مجموع ۶صفحه شد که مقامات «فورا آنها را در اختیار گرفتند.» یک فرد آشنا به این موضوع گفت که این ۶صفحه شامل بیش از یک سند است. بائر همچنین جدول زمانی را منتشر کرد که جزئیات خاصی را پر می‌کرد.

پس از اینکه وکلای شخصی بایدن اسناد دوران اوباما را در ۲ نوامبر در کمدی که بایدن در اندیشکده مرکز پنِ بایدن در واشنگتن استفاده کرده بود، کشف کردند، کاخ سفید کشف آنها را به اداره بایگانی و اسناد ملی اطلاع داد. در هشت روز آینده پس از کشف اسناد، وکلای شخصی جو بایدن تا ۱۰نوامبر با آرشیو کار کردند. این همزمان با رویدادی است که وزارت دادگستری به آنها اطلاع داد که تحقیقات اولیه را درباره آنچه اتفاق افتاده، آغاز کرده است. بائر گفت: «زمانی که وکلای شخصی رئیس جمهور از موضوع آگاه شدند، به‌طور منظم با وزارت دادگستری در تماس بودند و کمال همکاری را داشتند.»