الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه نیز روز پنج‌شنبه گفت، دولت متبوعش با به کارگیری فرآیند جنجالی بند ۳/ ۴۹ قانون اساسی، قانون مربوط به افزایش سن بازنشستگی در کشورش را تصویب کرد. طبق این بند دولت فرانسه اجازه تصویب یک لایحه را بدون کسب موافقت پارلمان پیدا می‌کند اما متقابلا با ریسک دریافت رای عدم‌اعتماد از پارلمان روبه‌رو است. جدیدترین دور اعتراضات علیه اصلاحات بازنشستگی دولت امانوئل مکرون روز پنج‌شنبه در حالی تقریبا در همه شهرهای بزرگ فرانسه برگزار شد که منجر به بروز درگیری‌‌‌های خشونت‌آمیز معترضان با نیروهای پلیس شد. لوران برژه، دبیرکل اتحادیه تجاری بزرگ فرانسه موسوم به «فدراسیون دموکراتیک کار» به اعلام فراخوان برای برگزاری دور جدیدی از اعتصاب‌های سراسری فلج‌کننده در تاریخ ۲۳ مارس پرداخت. ماه ژانویه الیزابت بورن از پیش‌نویس طرح اصلاحات بازنشستگی و برنامه‌ریزی دولت فرانسه برای تصویب آن در سال ۲۰۲۳ خبر داد.

طبق این اصلاحات، مقام‌‌‌های فرانسوی قصد افزایش تدریجی سن بازنشستگی در این کشور از اول سپتامبر ۲۰۲۳ به اندازه سه ماه در ازای هر سال را دارند و در نتیجه اجرای این طرح سن بازنشستگی کامل تا سال ۲۰۲۳ به ۶۴ سال افزایش پیدا خواهد کرد. این پیش‌‌‌نویس با واکنش اعتراضی تندی در جامعه فرانسه روبه‌رو شد. تاکنون در اعتراض به این طرح هفت دور اعتصاب سراسری و صدها تظاهرات در فرانسه طی دو ماه گذشته برگزار شده و جمعیت شرکت‌کننده در اکثر آنها از یک میلیون نفر فراتر رفته است. در جریان این اعتراضات، درگیری‌‌‌هایی بین پلیس و معترضان بروز یافته است. طبق گزارش رسانه‌‌‌های فرانسوی، جدیدترین آمار منتشر شده در این کشور حاکی از دستگیری حدود ۲۱۷ نفر در اعتراضات روز پنج‌شنبه بوده در حالی که انتظار افزایش این آمار با ادامه اعتراضات وجود داشت.

واحدهای پلیس فرانسه صدها معترض را که پس از اقدامات نیروهای امنیتی برای متفرق ساختن آنها، در میدان کنکورد و خیابان‌‌‌های مرکز پاریس پراکنده شدند تعقیب کردند. این معترضان همچنین سطل‌‌‌های زباله را که در نتیجه اعتصاب پاکبان‌ها در تعداد انبوه در خیابان‌‌‌ها انباشته شده بود، واژگون کردند. رسانه‌‌‌های محلی گزارش می‌دهند که اعتراضات در سراسر فرانسه همچنان ادامه دارد. همچنین گفته شده حدود ۱۰‌هزار معترض در شهر تولوز تجمع کردند و پلیس علیه این معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرد. تظاهرات همچنین در شهرهای بوردو، لیون، گرنوبل، لیل، نانسی، متز، نانت، تولون، آمیان، لو هاور، مونپلیه و رن نیز برگزار شد و در همه این شهرها نیروهای پلیس از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن تظاهرکنندگان استفاده کردند. تظاهرات در شهر مارسی نیز برگزار شد و معترضان این شهر شیشه‌‌‌های بانک‌ها و ویترین فروشگاه‌‌‌ها را شکستند. صدها دانشجو هم در شهر استراسبورگ تظاهرات کردند.

در دیژون، معترضان عروسک‌‌‌هایی با چهره‌‌‌های امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، بورن و اولیویه دوسوپ، وزیر کار این کشور را به آتش کشیدند. طبق نظرسنجی شرکت افکارسنجی هریس اینتراکتیو برای شبکه تلویزیونی «تی.اف» ۱/ ۸۲‌درصد فرانسوی‌‌‌ها با تصمیم اخیر دولت کشورشان برای تصویب قانون افزایش سن بازنشستگی با دور زدن رای‌گیری در پارلمان مخالفت کردند. همزمان ۷۱‌درصد از شهروندان فرانسه نیز در این نظرسنجی از دادن رای عدم‌اعتماد به دولت فعلی حمایت کردند و ۶۵‌درصد فرانسوی‌‌‌ها نیز موافق ادامه اعتراضات بودند.