خان آزاد شد

بازداشت شگفت‌آور او در روز سه‌شنبه باعث تقابل مردم با نیروهای پلیس و شبه‌نظامیان شد. کار به جایی رسید که از ارتش خواسته شد برای بازگرداندن امنیت و نظم وارد میدان شود. نیروهای امنیتی در اسلام‌آباد مقررات منع رفت و آمد و محدودیت تجمع وضع کردند؛ به‌گونه‌ای‌که تجمع بیش از ۴ نفر ممنوع شد. به دنبال درگیری‌های رخ داده پس از دستگیری «خان»، آشوب و هرج و مرج پاکستان را فراگرفت؛ به‌گونه‌ای‌که هواداران «خان» به مراکز مهم نظامی حمله کرده و بسیاری از پادگان‌ها و پاسگاه‌ها را طعمه آتش کردند. به دنبال دستگیری «خان» از جمله «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه سابق پاکستان بازداشت شدند. «اسد عمر» و «فواد چوهدری» دو نفر دیگر از رهبران حزب «تحریک انصاف» پاکستان هم چهارشنبه بازداشت شدند.

گزارشگران الجزیره به نقل از «خان» نوشتند که وی به خبرنگاران گفت: «من ربوده شدم. آنها هیچ دلیلی برای دستگیری من ندارند. پس از ربوده شدنم بود که حکم دستگیری‌ام به من نشان داده شد. آیا این قانون جنگل نیست؟ چرا ارتش مرا ربود؟ پلیس کجاست؟ قانون کجاست؟ به نظر می‌رسد که حکومت نظامی اعلام کرده‌اند.» این گزارشگران نوشتند، دستگیری دراماتیک «خان» باعث شد خشم مردم عیان شود و به خیابان‌ها هجوم آورند. به نظر می‌رسد زور حامیان خیابانی «خان» بر ارتش چربیده است. با حکم دیوان عالی برای آزادی «خان»، دست حامیان وی قوی‌تر شده است. «ضرار خورو»، روزنامه‌نگار پاکستانی، در یادداشتی در الجزیره نوشت، این خشم چیز جدیدی نیست. از این دست تظاهرات پیش‌تر دیده‌ایم و شاید در آینده هم ببینیم؛ اما اکنون جاهایی آماج خشم مردم قرار گرفته است که پیش از این چنین نبود: نمادها و پایگاه‌های تشکیلات ارتش.معترضان به اقامتگاه فرمانده نظامی لاهور ریختند و آنجا را به آتش کشیدند و تصاویر آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند.

حجم بی‌سابقه خشونت‌ها در پاکستان پس از دستگیری «خان» کار را به جایی رساند که رهبران تحریک انصاف (PTI) کوشیدند میان خود با این رفتارها فاصله بگذارند. برخی دیگر از شکاف درون ارتش بر سر نحوه برخورد با معترضان سخن گفتند. اما قدر مسلم این است که نمی‌توان در پاکستان «سایه» را از «اصل» تشخیص داد. در برخی دیگر از بخش‌های پاکستان، ساختمان‌های دولتی و اتوبوس‌ها طعمه آتش شدند. روابط عمومی ارتش پاکستان در واکنش به ناآرامی‌های اخیر این کشور و حمله هواداران حزب تحریک انصاف به ساختمان‌های نظامی، روز ۹مه۲۰۲۳ را «روز سیاه تاریخ پاکستان» توصیف کرد. این در حالی است که برخی دیگر، دستگیری «خان» را «روزی سیاه برای دموکراسی» خواندند (در این مورد به گزارش «خان در بازداشت موقت» بنگرید که ۲۱ اردیبهشت ماه در روزنامه دنیای‌اقتصاد منتشر شد).«ضرار خورو» در بخش دیگری از یادداشت خود در الجزیره نوشت، دو سال پیش پیوند میان حزب «خان» و ارتش ناگسستنی بود؛ چون هر دو به دنبال ساکت کردن مخالفان بودند؛ اما در روزهای منتهی به رای عدم اعتماد پارلمان، روابط دو طرف گسست و این‌بار «خان» بود که ارتش را متهم به کودتا علیه خود کرد.

با این حال، گزارش‌ها حاکی از این است که «عمر عطا بندیال»، رئیس دیوان عالی پاکستان اعلام کرد دستگیری عمران‌خان توسط سازمان بازرسی پاکستان در محوطه دادگاه مصداق بارز توهین به دستگاه قضایی است. وی گفت: «عمران‌خان برای حضور در پرونده‌ای دیگر به دادگاه احضار شده بود و سازمان بازرسی پاکستان حق دستگیری او را در محوطه دادگاه نداشت.» وی گفت روشی که طی آن عمران‌خان در داخل دادگاه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد، هرگز قابل دفاع نیست. این بحران‌های سیاسی، اقتصاد را هم متاثر ساخته است. «حفصه عادل» هم در گزارش ۱۱مه در الجزیره نوشت، «محمد فیصل» که یک پیک موتوری و تحویل‌دهنده غذا در کراچی است ظرف ۳روز گذشته حدود ۶هزار روپیه (۲۰دلار) را از دست داده است.

او با استفاده از یک موتور، گوشی هوشمند و اینترنت جاده‌های شلوغ و خلوت، خیابان‌های تنگ و باریک و محله‌های شلوغ را طی می‌کند تا اندک درآمدی به‌دست آورد. از زمان دستگیری «خان» اینترنت در بسیاری از نقاط این کشور یا مسدود شده یا بسیار کند شده است. به همین دلیل، کار این جوان ۲۵ساله هم به‌دلیل اتکا به اینترنت تقریبا تعطیل شده است. او می‌گوید: «من نمی‌توانم سفارش بگیرم و اینترنت تقریبا تعطیل شده است.» این در حالی است که نیروهای امنیتی خیابان‌ها و چهارراه‌ها را بسته‌اند و تظاهرات هم جریان دارد. این امر باعث شده است کار افرادی مانند فیصل با بحران مواجه شود.