اولین نشست «1+30» ناتو

بایدن روز دوشنبه به بریتانیا سفر کرد. به گزارش الجزیره، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، سفر سه کشوری را با هدف نشان دادن همبستگی با اوکراین در بحبوحه اختلاف‌نظر درباره احتمال پیوستن کی‌یف به این ائتلاف، آغاز کرده است. روزنامه نیویورک‌تایمز هم در گزارش دیگری نوشت: مهم‌ترین مسائل در این نشست که در لیتوانی برگزار می‌شود، گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی با افزودن سوئد و ایجاد مسیری برای عضویت در اوکراین است. روز یکشنبه، بایدن با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که با اضافه شدن سوئد به ائتلاف مخالفت کرده است، صحبت کرد. به گفته کاخ سفید، بایدن به اردوغان گفته است که «خواسته خود را برای ورود سوئد به ناتو در اسرع وقت تسهیل کند.» قبل از شروع نشست دو روزه در روز سه‌شنبه، تلاش دیگری برای جلب نظر اردوغان انجام خواهد شد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو با اردوغان و اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد روز دوشنبه دیدار کرد. برخی از رهبران ناتو همچنین امیدوارند تلاشی را برای نزدیک‌تر کردن اوکراین به این ائتلاف، از جمله تعهد مجدد به پذیرش آنها در ائتلاف را مورد تایید قرار دهند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به ای‌بی‌سی‌نیوز گفت که «برای سرگرمی» به این نشست نخواهد رفت و در مصاحبه‌ای که یکشنبه پخش شد، گفت که کشورش باید تضمین‌های امنیتی واضحی دریافت کند؛ اما بایدن اخیرا به سی‌ان‌ان گفت که آغاز روندی برای اجازه دادن به اوکراین برای پیوستن به ائتلاف ناتو در میانه جنگ «نابهنگام» است.نشست سران ناتو اولین نشستی است که فنلاند را نیز شامل می‌شود که مدت کوتاهی پس از حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته، درخواست پیوستن به این ائتلاف را داد. فنلاند در ماه آوریل به سی‌ویکمین عضو ناتو تبدیل شد و مرزهای ائتلاف با روسیه را دو برابر و یک ارتش قوی با سابقه طولانی در تقابل با کرملین را به آن اضافه کرد. پیشنهاد سوئد برای پیوستن با مخالفت ترکیه که اصرار دارد سوئد موضع سخت‌تری در برابر فعالان طرفدار کردها و اعضای یک گروه مذهبی غیرقانونی که ترکیه آنها را تروریست می‌داند، اتخاذ کند، متوقف شده است. بایدن یکشنبه وارد بریتانیا شد و روز دوشنبه با چارلز پادشاه و ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا دیدار کرد.پس از پایان نشست ناتو در روز چهارشنبه، بایدن «نطقی مهم» درباره مسائلی از جمله تغییرات آب و هوایی و تجاوز روسیه به اوکراین ارائه خواهد کرد. وی این سفر را با دیدار در هلسینکی با سائولی نینیستو، رئیس‌جمهوری فنلاند به پایان خواهد رساند. البته در این میان روسیه نیز بیکار نخواهد نشست و از اهرم‌های موجود برای تحت فشار قرار دادن اوکراین استفاده خواهد کرد. مقامات روسیه تهدید می‌کنند که قرارداد غلات دریای سیاه در ۱۷ژوییه منقضی می‌شود و کشورهای غربی را متهم می‌کند که بخشی از توافق را که به نفع روسیه است، رعایت نمی‌کنند. این قرارداد به اوکراین اجازه می‌دهد محصولات کشاورزی را از طریق آب‌های تحت کنترل روسیه ارسال کند و روسیه نیز کالاهایی را که توسط تحریم‌ها ممنوع شده‌اند، بفروشد. به‌رغم تهدیدهای مکرر مقامات روسیه مبنی بر عقب‌نشینی، آخرین بار در ماه مه، سه بار تمدید شده است.

اوکراین هنوز آماده نیست

جو بایدن در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه پخش شد، گفت که اوکراین برای عضویت در ناتو آماده نیست و آغاز روند اعطای مجوز به اوکراین برای پیوستن به این ائتلاف در بحبوحه جنگ «نابهنگام» است. بایدن در مصاحبه‌ای با فرید زکریا خبرنگار سی‌ان‌ان گفت که او «فکر نمی‌کند در ناتو درباره اینکه اکنون اوکراین را وارد خانواده ناتو کنیم یا نه» اتفاق نظر وجود داشته باشد و این روند تنها پس از توافق یا صلح با روسیه انجام می‌شود. بایدن با اشاره به تعهد ائتلاف به دفاع متقابل گفت: «اگر جنگ ادامه دارد، پس همه ما در جنگ هستیم.» او افزود که برای عضویت اوکراین «شرایط دیگری از جمله دموکراسی‌سازی» باید رعایت شود. رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز یکشنبه سفر خود را به اروپا آغاز کرد که شامل شرکت در نشست سران ناتو در لیتوانی می‌شود؛ جایی که تمرکز اصلی روی جنگ روسیه در اوکراین و تصمیم هفته گذشته ایالات متحده برای تامین تسلیحات به کی‌یف که توسط اکثر متحدانش ممنوع است، خواهد بود.بایدن در این مصاحبه گفت که به شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین درباره نزدیک شدن بیش از حد به روسیه هشدار داده است. وی افزود که پس از دیدار رهبر چین با ولادیمیر پوتین در ماه مارس، با شی صحبت و به او یادآوری کرده است که تعداد زیادی از شرکت‌های آمریکایی از زمان شروع جنگ از روسیه خارج شده‌اند.

بایدن همچنین از تصمیم خود برای ارائه مهمات خوشه‌ای به اوکراین که توسط بسیاری از نزدیک‌ترین متحدان آمریکا غیرقانونی است، دفاع کرد. او گفت که این تصمیم دشواری بود؛ اما با کاهش ذخایر توپخانه، انتخاب بین تامین سلاح یا بی‌دفاع ماندن اوکراین مجبور به اتخاذ این تصمیم شده است. بایدن گفت: «این یک تصمیم بسیار دشوار از سوی من بود و اتفاقا، من این موضوع را با متحدان‌مان در میان گذاشتم، این را با دوستانمان در میان گذاشتم. مهمات اوکراینی‌ها در حال اتمام است.»یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در نشست سران ناتو، علاقه سوئد به پیوستن به این ائتلاف خواهد بود. بایدن که هفته گذشته با نخست‌وزیر سوئد دیدار کرد، گفت که با وجود مخالفت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، از اینکه سوئد به ورود به این گروه نزدیک‌تر شده، «خوش‌بین» است. در مقابل این اظهار خوش‌بینی رئیس‌جمهوری ترکیه هنوز چراغ سبز نشان نداده است. در عوض اردوغان از پذیرش اوکراین حمایت می‌کند. او روز شنبه در حالی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در کنارش بود، گفت که «اوکراین بدون شک سزاوار عضویت در ناتو است.» کاخ سفید در بازخوانی این گفت‌وگو تصریح کرد که بایدن در تماسی که روز یکشنبه با اردوغان داشت، «میل خود را برای استقبال از سوئد در ناتو در اسرع وقت اعلام کرد.» رهبران دو کشور همچنین «تعهد مشترک خود را برای ادامه حمایت از اوکراین ابراز کردند.»

نیروهای آلمانی بیخ گوش روسیه

اواخر ماه گذشته، یک کاروان آلمانی متشکل از ۱۰۰۰سرباز با تانک، پهپاد و خودروهای زرهی طی سه روز با استفاده از قطارها، کشتی‌ها، کامیون‌ها و هواپیماها، حدود ۷۵۰مایل طی کردند و به یک مجتمع نظامی در پابراد لیتوانی رسیدند. رزمایش عظیم نظامی، با ادغام نیروهای آلمانی و لیتوانیایی در نهایت آغاز و به مانوری پر سر و صدا و غبارآلود تبدیل شد. تانک‌های پلنگی استتارشده در مهی از خاک و غبار به جلو و عقب می‌رفتند و در همان حال شلیک می‌کردند. پهپادها در هوا وزوز می‌کردند و ماموریت خود را به سرانجام رساندند. خودروهای زرهی پیاده نظام در میدان نبرد می‌چرخیدند. سربازان مجهز به سلاح‌های سبک پیشروی کردند و سلاح‌ها در یک آن شعله‌ور می‌شدند. هدف از رزمایش ناتو متقاعد کردن لیتوانی و سایر کشورهای هم مرز با روسیه بود که وعده تقویت سریع و دفاع جمعی یک واقعیت است. همچنین ناتو قصد داشت تعهد جدید ائتلاف را برای مقابله با روسیه خطرناک‌تر نشان دهد. این در حالی است که روسیه استدلال می‌کند جنگش در اوکراین پاسخ ضروری به تلاش ناتو برای از بین بردن حوزه نفوذ مسکو است. درحالی‌که رهبران ناتو برای گردهمایی در نزدیکی ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، آماده می‌شوند، کشورهای حوزه بالتیک و سایرین در بخش شرقی اروپا احساس آسیب‌پذیری بیشتری می‌کنند.