به اعتقاد وزیر خارجه چین، روابط نشان می‌دهد که ایالات متحده مقصر تیرگی روابط است. وانگ «موضع سخت» پکن درباره تایوان را تکرار کرد و به ایالات متحده هشدار داد که ادعای چین درباره این جزیره خودگردان را تضعیف نکند. او همچنین با اشاره به تلاش‌های ایالات متحده برای محدود کردن دسترسی چین به فناوری پیشرفته، از واشنگتن خواست تا سرکوب چین در اقتصاد، تجارت، علم و فناوری را متوقف کند. وانگ جلسه را «صادقانه، عملی و سازنده» توصیف و او موافقت کرد که ارتباطات را حفظ کند. این گفت‌وگوها که در نشست وزرای خارجه انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا انجام شد، پس از سفر چهار روزه جنت ال.یلن وزیر خزانه‌داری به چین و سفر ماه گذشته بلینکن به پکن که اولین سفر یک وزیر امور خارجه چین در ۵سال گذشته به چین بود، صورت گرفت. جان کری، فرستاده ویژه جو بایدن رئیس‌جمهوری ایالات متحده در امور تغییرات آب و هوایی، قرار است روز یکشنبه وارد چین شود.

ایالات متحده می‌گوید که می‌خواهد برای روابط خود با چین که به پایین‌ترین سطح خود در دهه‌های اخیر رسیده است، «کف» تعیین کند. تنش‌ها به‌دلیل محدودیت‌های تجاری ایالات متحده در زمینه فناوری پیشرفته به چین، ظهور بالون جاسوسی چینی بر فراز ایالات متحده، ادامه حمایت چین از روسیه و اختلاف نظر درباره تایوان افزایش یافته است. تنش‌زدایی بین دو کشور همچنان شکننده است؛ چراکه در روز چهارشنبه مقامات آمریکایی گفتند هکرهای چینی در هفته‌های قبل از سفر بلینکن به پکن به حساب‌های ایمیل جینا رایموندو، وزیر بازرگانی و دیگر مقامات وزارت بازرگانی نفوذ کرده‌اند. اگر دولت بایدن محدودیت‌های جدیدی را بر سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در شرکت‌های چینی مرتبط با محاسبات کوانتومی، هوش مصنوعی و نیمه‌رساناها اعلام کند، روابط ممکن است بیشتر به هم بخورد. یک مقام وزارت امور خارجه گفت که بلینکن نگرانی‌های آمریکا را به وانگ درباره هرگونه جاسوسی سایبری علیه مقامات، مشاغل و شهروندان آمریکایی تکرار کرد و افزود که دو طرف همچنین درباره نقش چین در بحران فنتانیل ایالات متحده گفت‌وگو کردند.

حضور بلینکن در نشست اندونزی نشان می‌دهد که آسیای جنوب شرقی چگونه به بخش مهمی از استراتژی دولت بایدن برای رقابت با چین تبدیل شده است. واشنگتن بر تعهدات امنیتی خود در منطقه تاکید و تلاش می‌کند انگیزه‌های اقتصادی بیشتری برای نزدیک شدن به ایالات متحده ارائه دهد؛ اما به‌دلیل تسلط چین در تجارت منطقه هنوز با مشکل مواجه است. درحالی‌که ایالات متحده ادعاهای ارضی چین در دریای چین جنوبی را رد کرده است، برخی از کشورهای منطقه، از جمله اندونزی، تمایلی به دشمنی با پکن نشان نداده‌اند. ماه گذشته، اندونزی اعلام کرد که مکان مانورهای نظامی مشترک با دیگر کشورهای «آسه‌آن» را به دور از آب های مورد مناقشه در دریای چین جنوبی که چین درباره آنها ادعا دارد، تغییر خواهد داد.

آسه‌آن یک گروه منطقه‌ای متشکل از ۱۰کشور است که اندونزی، فیلیپین و ویتنام جزئی از اعضای گروه هستند. بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین، همچنین وانگ در اوایل پنج‌شنبه با سرگئی وی.لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرد و درباره ترویج چندجانبه گرایی و «دموکراتیزه کردن» روابط بین‌المللی صحبت کرد. این نشست یک روز پس از آن برگزار شد که متحدان ناتو نشستی را به پایان رساندند که بر خنثی کردن جنگ روسیه در اوکراین و برجسته کردن تهدید ناشی از چین متمرکز بود. وزارت امور خارجه چین در اوایل این هفته گفت که وانگ به‌دلیل «مسائل بهداشتی» به جای «کین گانگ» وزیر امور خارجه چین در نشست آسه‌آن شرکت می‌کند.