اسرائیل خواهان آزادی همه ۱۰۰زن و کودکی است که حماس به اسارت گرفته است. با این حال، بر اساس بیانیه یکی از مقامات حماس در کانال تلگرامی این گروه، حماس اعلام کرده که آماده آزادی ۷۰زن و کودک است. تعداد زنان و جوانان فلسطینی که ممکن است آزاد شوند نامشخص است؛ اما یک مقام عرب هفته گذشته گفت که حداقل ۱۲۰نفر در زندان هستند. این مقام اسرائیلی گفت که یک آتش‌بس موقت احتمالا پنج روزه با تبادل اسرا همراه خواهد بود. این آتش‌بس «سفر ایمن» را برای اسرای اسرائیلی فراهم می‌کند. این مقام اسرائیلی توضیح داد که این اقدام می‌تواند کمک‌های بین‌المللی بیشتری را به غیرنظامیان فلسطینی در غزه برساند و بحران انسانی در غزه را کاهش دهد. به نوشته ایگناتیوس، بایدن در تماسی که روز یکشنبه انجام داد و در آن از تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر که کشورش به‌عنوان میانجی با حماس عمل کرده است، «قدردانی» شخصی خود را از این معامله ابراز کرد. در بیانیه کاخ سفید آمده است: «دو رهبر توافق کردند که همه گروگان‌ها باید بدون تاخیر بیشتر آزاد شوند.»

مقامات ایالات متحده امیدوارند که «توافق‌نامه آزادی اسرا» و «آتش‌بس موقت» بتواند از فشار بین المللی پیرامون جنگ بکاهد. با این حال، اسرائیل با پایان دادن به کارزار خود برای از بین بردن قدرت نظامی حماس موافقت نخواهد کرد. مذاکرات اسرائیل با حماس به‌طور غیرمستقیم از طریق قطر، جایی که رهبری سیاسی حماس در آن مستقر است، انجام شده است. محمد بن عبدالرحمن بن‌جاسم آل ثانی، نخست‌وزیر قطر در مصاحبه‌ای با من در چهارشنبه گذشته در دوحه تلاش‌های میانجی‌گری را تشریح کرد. روز بعد، او با ویلیام جی.برنز رئیس سیا و دیوید بارنیا مدیر سرویس اطلاعاتی اسرائیل موساد ملاقات کرد تا درباره چارچوبی که اکنون به نظر می‌رسد به بسته نهایی نزدیک شده است، گفت‌وگو کنند.

موساد از نزدیک با قطر و سیا در شکل دادن به این معامله همکاری کرده است. به نوشته ایگناتیوس، حماس به قطری‌ها گفته است که نیروهایش فقط سربازان اسرائیلی را دستگیر کرده‌اند؛ اما این مقام اسرائیلی گفت این ادعا دروغ است. اگرچه برخی از گروگان‌ها توسط گروه‌های دیگر در مکان‌های متفاوت نگهداری می‌شوند، اما حماس این قدرت را دارد که تقریبا برای همه آنها مذاکره کند. همزمان با انتشار این خبر‌ها وزیر خارجه اسرائیل نیز با اعلام اینکه فرصت کمی برای پایان دادن به کار حماس باقی مانده است، افزود: «فشارهای بین‌المللی علیه ما برای پایان دادن به جنگ درحال افزایش است و فقط ۲هفته فرصت داریم کار را در غزه یکسره کنیم.»

تداوم حمله به بیمارستان‌ها

درحالی‌که تحولات میدانی حاکی از تشدید درگیری‌های اسرائیل با حماس است، اما در سوی دیگر بحران در غزه و شرایط بیمارستان‌ها به مرحله بحرانی رسیده است. اگرچه نیروهای اسرائیلی در پارلمان حماس عکس یادگاری گرفتند، اما در نبردهای میدانی چندین تانک مرکاوای اسرائیلی نابود شد. در عین حال، حملات اسرائیل به بیمارستان‌ها در غزه ادامه دارد. «مرسیها گادزو» و «عصید صدیقی» در گزارش ۱۴نوامبر در الجزیره نوشتند که مقام‌های نظامی اسرائیل برای تخلیه بیمارستان شفا ۲۴ساعت وقت دادند. آنها اعلام کردند که پس از این ۲۴ساعت با تمام قوا به بیمارستان حمله می‌کنند. «دیده‌بان حقوق بشر» می‌گوید حمله به بیمارستان‌ها «باید به‌عنوان جنایت جنگی بررسی شود.»

گزارش سازمان ملل حاکی است که درگیری‌های خیابانی در غزه شدت گرفته است؛ به‌گونه‌ای‌که این درگیری‌ها مانع از این شده که نیروهای امدادی، کارگران و کارمندان تقاضای کمک کنند؛ چراکه اگر کسی نزدیک بیمارستان دیده شود، هدف گلوله قرار می‌گیرد. «دفتر سازمان ملل برای هماهنگی‌های بشردوستانه» به نقل از «صلیب سرخ فلسطین» گفت که افراد دیگر نمی‌توانند از خانه‌های خود خارج شوند و آنها که به‌دلیل جراحت نیاز به آمبولانس دارند، بیهوده انتظار می‌کشند. شماره‌های اضطراری صلیب سرخ همواره از سوی افراد زنگ می‌خورد؛ اما کسی پاسخ‌گوی تلفن نیست. خبرنگاران الجزیره که در غزه مستقر هستند اعلام کردند که تانک‌های اسرائیلی بیش از ۱۰۰بیمار و کادر درمان را در بیمارستان «الهیلو» در غزه محاصره کرده‌اند. مسوولان بیمارستان از نیروهای اسرائیلی خواستند که راه امنی برای تخلیه اضطراری بیماران فراهم کنند. یک مقام بیمارستانی گفت: «وضعیت در این بیمارستان بحرانی است. دیگر آب یا مواد ضد عفونی‌کننده برای استریلیزه کردن وجود ندارد. آب یا سوختی در بیمارستان نیست.» این مقام می‌گوید: «اکنون برای ضد عفونی کردن به آب باران وابسته‌ایم.»

«زین البسراوی» هم از رام‌الله گزارش داد که مراجع بیمارستانی به الجزیره اعلام کردند که طی یورش نیروهای اسرائیلی ۷نفر در طولکرم جان باختند. نیروهای ویژه، تک‌تیراندازان، بولدوزرها و پهپادهای اسرائیلی همگی به‌کار گرفته شدند و تعداد تلفات انسانی از ۷اکتبر تا امروز به حدود ۲۰۰نفر رسیده است. با این حال، به نظر می‌رسد یک مشکل دیگر هم بر کوه مشکلات مردم غزه اضافه شده است. الجزیره می‌گوید شروع باران باعث شده است آوارگانی که در مدارس سازمان ملل در چادرها پناه گرفته‌اند، با سیل باران مواجه شوند. مردمی که زیر بمباران زندگی می‌کنند و با کمبود آب و برق و غذا دست به گریبانند، اکنون باید با باران هم دست و پنجه نرم کنند.

افزایش تنش‌های اسرائیل و حزب‌الله

«رینا باسیست» در گزارش ۱۳نوامبر در المانیتور نوشت، روسای سیاسی و امنیتی اسرائیل در ۲۴ساعت گذشته هشدارهای خود را علیه حزب‌الله افزایش داده و تاکید کردند که اسرائیل – درصورتی‌که این گروه حملات خود را افزایش دهد - برای احتمال حملات گسترده علیه حزب‌الله آماده می‌شود. حملات موشکی، پهپادی و تلاش‌های مربوط به رسوخ به قلمرو شمالی اسرائیل از ۷ اکتبر و پس از حمله حماس افزایش یافته است. این در حالی است که تنش‌ها در هفته گذشته هم روندی رو به افزایش داشته است. ژنرال هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل شامگاه دوشنبه گفت: «ما به‌شدت در حال آماده شدن با برنامه‌های عملیاتی برای شمال هستیم. ماموریت ما ایجاد امنیت است.»

هالوی بیانیه خود را پس از چندین حادثه در دو روز گذشته در مرزهای شمالی اسرائیل، از جمله پرتاب‌های موشکی به سمت اسرائیل در صبح روز دوشنبه که منجر به زخمی شدن دو اسرائیلی شد، بیان کرد. روز یکشنبه، ۱۴غیرنظامی اسرائیلی بر اثر اصابت موشک حزب‌الله به تعدادی خودرو در نزدیکی منطقه شمالی Dovev در نزدیکی مرز با لبنان زخمی شدند. یکی از آنها روز دوشنبه بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد. اواخر روز دوشنبه، نیروهای ارتش اسرائیل به مواضع پرتاب موشک در لبنان حمله کردند.

«اورنا میزراحی»، محقق ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی (INSS) در تل‌آویو و متخصص مسائل لبنان به المانیتور گفت درحالی‌که اسرائیل در حال حاضر وارد جنگ تمام‌عیار با حزب‌الله نشده، اما در چند روز گذشته تنش‌ها بی‌تردید افزایش چشمگیری داشته است. میزراحی افزود: «درگیری فعلا محدود و مهار شده است؛ اما در مقایسه با وضعیت یک‌ماه پیش یک پله بالاتر است.» او بر این باور است که «اولین نکته در سطح جغرافیایی است. به جای اینکه حزب‌الله مناطق بسیار نزدیک به مرز را هدف قرار دهد، ما شاهد پرتاب موشک‌هایی هستیم که به عمق اسرائیل و تا حومه حیفا می‌رسند. سپس سطح سلاح‌ها را داریم. ما اکنون نه تنها گلوله‌های خمپاره و راکت‌ها و موشک‌های کوتاه برد، بلکه استفاده از پهپادهای تهاجمی را نیز می‌بینیم که دلیل واقعی نگرانی در اسرائیل است.»

میزراحی گفت: «در حال حاضر به نظر نمی‌رسد حزب‌الله علاقه‌ای به وارد شدن به یک جنگ بزرگ علیه اسرائیل داشته باشد؛ اما در عین حال به دنبال بهره‌برداری از فرصتی است که برای ایجاد موازنه قدرت متفاوت با اسرائیل ایجاد می‌کند.» وی افزود: حزب‌الله همچنین به دنبال این است که به فلسطینی‌ها نشان دهد که نقش خود را در «محور مقاومت» به رهبری ایران ایفا می‌کند. میزراحی خاطرنشان می‌کند درحالی‌که اسرائیل تاکنون مراقب بوده که فقط به حملات حزب‌الله پاسخ دهد و درگیری را آغاز نکند، اما این اقدامات تلافی‌جویانه بر این گروه تاثیر نظامی گذاشته است. طبق اعتراف اسرائیل، ۷۴نیروی حزب‌الله در چهار هفته گذشته بر اثر تیراندازی اسرائیل کشته شده‌اند. با این حال، میزراحی تاکید می‌کند که برای اسرائیل مهم است که در سطح دیپلماتیک برای مهار بحران و جلوگیری از تشدید بحران کار کند.