این لایحه که توسط سناتور گری پیترز معرفی شد، مورد حمایت دو حزبی قرار گرفت. این رای روشن‌ترین اقدام کنگره برای ممانعت از کمک نظامی ایالات متحده به باکو در پی تسلط نظامی سریع آن بر قره‌باغ کوهستانی در ماه سپتامبر است. ماه گذشته، ۹۱قانون‌گذار از هر دو مجلس نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه نوشتند و خواستار تحریم‌های اقتصادی علیه مقامات دولتی آذربایجان به‌دلیل «حملات نظامی و محاصره وحشیانه قره‌باغ» شدند. رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا، جک رید و رئیس وقت کمیته روابط خارجی سنا، باب منندز، در نامه خود از بلینکن خواستند تا معافیت دولت را در پاسخ به حمله آذربایجان به منطقه تحت محاصره عمدتا ارمنی تمدید نکند.

در این راستا دولت بایدن هم از تمدید معافیت‌های موسوم به بخش۹۰۷ مصوب اکتبر۲۰۰۱ از قانون۱۹۹۲ خودداری کرده است. دولت آمریکا تمدید معافیت را منوط به برداشتن گام‌های قابل توجه جمهوری آذربایجان و توقف همه محاصره‌ها دانسته و خواستار توقف زور علیه قره‌باغ شد. روز پنج‌شنبه، سفیر جیمز اوبراین، مقام ارشد وزارت امور خارجه در امور اروپا و اوراسیا، طی جلسه استماع به قانون‌گذاران مجلس نمایندگان گفت که دولت بایدن هیچ برنامه‌ای برای صدور معافیت جدید بند۹۰۷ ندارد. دولت‌های ایالات متحده از زمانی که این معافیت در سال۲۰۰۲ معرفی شد، بارها این معافیت را به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی صادر کرده‌اند.

بر اساس گزارش دفتر پاسخ‌گویی دولت آمریکا، واشنگتن از سال۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ حدود ۱۶۴میلیون دلار کمک امنیتی به آذربایجان ارائه کرده است. آذربایجان پس از ۱۰ماه محاصره کریدور لاچین که منطقه تحت کنترل اکثریت ارمنی را به ارمنستان متصل می‌کند، به منطقه قره‌باغ کوهستانی حمله کرد. ریشه‌های مدرن این درگیری حداقل به سال۱۹۲۰ برمی‌گردد؛ اما در دوران حکومت اتحاد جماهیر شوروی تا حد زیادی درگیری‌ها متوقف شده بود. ارمنستان در سال۱۹۹۴ کنترل قره‌باغ کوهستانی و کریدور لاچین را به دست گرفت؛ اگرچه این منطقه مورد مناقشه در سطح بین‌المللی به‌عنوان بخشی از آذربایجان شناخته می‌شود.

 بیش از ۱۰۰هزار نفر در طی یک هفته در بحبوحه حمله جمهوری آذربایجان در سپتامبر به سمت ارمنستان گریختند. این اقدام به‌طور گسترده از جمله توسط ایالات متحده و اعضای پارلمان اروپا محکوم شد. مقامات ارمنی و کارشناسان غربی نتیجه این تهاجم را پاک‌سازی قومی توصیف کردند. پیترز روز پنج‌شنبه گفت: «قانون حفاظت از ارمنستان در سال۲۰۲۳ ساده است: آذربایجان را مسوول این اقدامات می‌داند.» وی ادامه داد: «در نتیجه عدم رعایت مفاد توافق‌نامه ما توسط جمهوری آذربایجان، آمریکا را از ارسال کمک‌های نظامی به مدت دو سال بازمی‌دارد.» او گفت: «دولت بایدن از پیش این اختیار را دارد که این حمایت را قطع کند؛ اما با آشکار شدن این درگیری، آنها اقدامات خود را آشکارا انجام نداده‌اند.»