به گزارش دویچه‌وله، از سال ۲۰۱۷ به بعد که گوترش دبیرکل سازمان ملل است، این نخستین‌بار است که این ماده را فعال می‌کند. به گفته مقام‌های سازمان ملل، دهه‌هاست که ماده۹۹ منشور این سازمان فعال نشده است. به گفته مقام‌های سازمان ملل، جان باختن تعداد زیادی در نوار غزه در مدت زمان نسبتا کوتاه دلیل اصلی فعال ساختن این ماده منشور این سازمان است. گوترش در نامه‌ای که در شبکه ایکس نشر کرد، گفت: «من از اعضای شورای امنیت می‌خواهم که برای جلوگیری از فاجعه بشری تلاش کنند. من درخواست خود را برای اعلام آتش‌بس بشردوستانه تکرار می‌کنم.

این [درخواست] مبرم است.» به دنبال فعال شدن این ماده، الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل در واکنش به فعال کردن ماده۹۹ توسط آنتونیو گوترش، از تصدی مقام دبیرکلی ملل متحد توسط گوترش به‌عنوان «یک خطر برای صلح جهانی» یاد کرد. کوهن با انتقاد از این تصمیم در شبکه اجتماعی ایکس افزود: «درخواست او برای فعال کردن ماده۹۹ و درخواست آتش‌بس در غزه به معنای حمایت از سازمان تروریستی حماس و پشتیبانی از قتل افراد مسن و تجاوز به زنان است.» گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل هم گفت که این سازمان «از واقعیت دور شده است.» او گوترش را متهم کرد که با ارسال نامه به شورای امنیت دچار «سقوط اخلاقی» شده است.

سرناسازگاری اسرائیل

در ۲۵اکتبر، گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، پس از اینکه آنتونیو گوترش از اسرائیل به‌دلیل دستور تخلیه غیرنظامیان از شمال به جنوب غزه انتقاد کرد، اعلام کرد که از صادر کردن ویزا برای مقامات سازمان ملل جلوگیری خواهد کرد. گوترش همچنین گفت که حمله حماس به اسرائیل در ۷اکتبر «در خلأ» اتفاق نیفتاد؛ زیرا فلسطینی‌ها «در معرض ۵۶سال اشغال خفقان‌آور» بوده‌اند. گوترش پیش از این در ۱۸اکتبر پس از بمباران بیمارستان الاهلی در غزه، با محکوم کردن مجازات دسته‌جمعی فلسطینیان، خواستار آتش‌بس فوری در منطقه شد. سپس در ۱۴نوامبر الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل گفت که گوترش شایسته رهبری سازمان ملل نیست؛ زیرا او به اندازه کافی کاری برای محکوم کردن حماس انجام نداده است.

به نوشته الجزیره، اسرائیل همچنین روز چهارشنبه تصمیم خود را برای لغو ویزای اقامت «لین هستینگز»، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد. الجزیره در گزارش ۶دسامبر در همین رابطه به نقل از وزیر خارجه اسرائیل نوشت: «کسی که حماس را به خاطر قتل عام۱۲۰۰ اسرائیلی محکوم نکرد، بلکه اسرائیل را به‌عنوان کشوری دموکراتیک که از شهروندان خود محافظت می‌کند محکوم کرد، نمی‌تواند در سازمان ملل خدمت کند و وارد اسرائیل شود.» اما این حادثه جدیدترین مورد از یکسری موارد درگیری و سر شاخ شدن اسرائیل با سازمان ملل بر سر جنگ غزه است. هستینگز روز دوشنبه گفت که «شرایط لازم برای رساندن کمک به مردم غزه وجود ندارد.» این مقام سازمان ملل همچنین هشدار داد که «اگر امکانش فراهم باشد، سناریوی جهنمی‌تری در شرف وقوع است؛ سناریویی که در آن عملیات‌های بشردوستانه ممکن است نتوانند پاسخگو باشد.»

اشاره او به از سرگیری بمباران اسرائیل در غزه پس از پایان آتش‌بس موقت بود. واکنش اسرائیل – برای اجرایی کردن اخراج هستینگز از سرزمین‌های اشغالی فلسطین – نشان‌دهنده آخرین عقبگرد در روابط تنگاتنگ آن با سازمان ملل است. الجزیره در بخش دیگری از گزارش خود افزود، اسرائیل مدارس «آنروا» را هم از حمله مصون نگذاشته است. در ۱۸نوامبر، گزارش شد که حداقل ۵۰نفر در حمله اسرائیل به مدرسه الفخوره کشته شدند. در ۲۳نوامبر گزارش شد که ۲۷نفر در حمله اسرائیل به مدرسه ابوحسین کشته شدند. حداقل ۴۷ساختمان آنروا در طول جنگ آسیب دیده است. آنروا در حال حاضر میزبان حدود ۱.۲میلیون غیرنظامی – دو سوم کل آوارگان غزه – در پناهگاه‌های خود در سراسر شمال و جنوب نوار است. حداقل ۱۳۰کارمند آنروا در طول جنگ در بمباران‌های اسرائیل کشته شده‌اند. این بالاترین تعداد پرسنل سازمان ملل است که در یک درگیری در تاریخ این سازمان کشته شده‌اند.