دیوان بین‌المللی دادگستری رای خود را درخصوص اقدامات اضطراری برای تعلیق فعالیت‌های نظامی رژیم اسرائیل در غزه اعلام کرد. دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه در پی شکایت آفریقای جنوبی از نسل‌کشی اسرائیل در غزه تشکیل جلسه داد و دادستان‌های این دادگاه طی دو روز به بررسی شواهد ارائه‌شده و نیز دفاعیت نماینده تل‌آویو پرداختند. «جوآن داناهیو» رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: «این دادگاه از فاجعه کنونی در غزه اطلاع دارد و کشتار مستمر در آنجا را محکوم می‌کند.»

 به گزارش الجزیره، رئیس دیوان عالی دادگستری بین‌المللی گفت: «برخی از اتهامات علیه اسرائیل در مفاد کنوانسیون نسل‌کشی قرار دارد.» وی افزود: «دامنه اختیارات دادگاه در این زمینه به‌دلیل درخواست ارائه‌شده از سوی آفریقای جنوبی محدود است. اگر شرایط با ماده ۷ و ۹ منشور دادگاه مطابقت داشته باشد، دادگاه می‌تواند تدابیر موقت را اتخاذ کند.» رئیس دیوان گفت: «آفریقای جنوبی طی جلسات مربوط به آنچه در غزه رخ می‌دهد، اقدامات اسرائیل را نقض توافق‌نامه درباره منع نسل‌کشی دانست. اما دادگاه در حال حاضر حکم نخواهد کرد که آیا اسرائیل تعهدات مربوط به این توافق‌نامه را نقض کرده است یا خیر. با این حال دادگاه درخواست اسرائیل برای کنار گذاشتن پرونده را رد می‌کند. تمام طرف‌های عضو می‌توانند در صورتی که طرف دیگری مرتکب نقض‌هایی شود، آن را به دادگاه بکشانند.»

رئیس دادگاه افزود: «آفریقای جنوبی گزارش‌هایی را درباره نقض توافق منع کشتار جمعی و نسل‌کشی در غزه توسط اسرائیل ارائه کرد. اما دادگاه در حال حاضر تصمیمی را درخصوص اینکه آیا کشتار جمعی اتفاق افتاده یا خیر نخواهد گرفت؛ اما درباره امکان وقوع کشتار جمعی حکم خواهد داد. ما پرونده کشتار جمعی علیه اسرائیل را رد نمی‌کنیم و درباره حکم دادن به اقدامات اضطراری اختیار داریم. اطلاعات نشان می‌دهد که بیش از ۲۵هزار فلسطینی جان باخته و بیش از ۲میلیون نفر طی جنگ آواره شده‌اند. ملت فلسطین براساس توافق‌نامه منع کشتار جمعی تحت حمایت هستند.» این قاضی ارشد تاکید کرد که عملیات نظامی اسرائیل منجر به جان باختن تعداد زیادی از فلسطینی‌ها شده و خسارات گسترده به زیرساخت‌های غیر نظامی وارد کرده است. از ۱۷قاضی موجود در دیوان لاهه برای پرونده نسل‌کشی در غزه، روز گذشته ۱۶قاضی حضور داشتند.

آن‌گونه که قاضی داناهیو گفت، قاضی رابیسنون در رای‌گیری و رای نهایی شرکت داشته، اما بنا به دلایلی روی صندلی خود ننشسته است.انتظار می‌رفت که بالاترین دادگاه سازمان ملل روز جمعه درباره درخواست ارائه‌شده از سوی آفریقا برای تعلیق حملات اسرائیل در غزه رای دهد. البته رای لاهه تاثیر عملی کمی بر جنگ خواهد داشت؛ اما می‌تواند فشار بین‌المللی بر بنیامین نتانیاهو را افزایش دهد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، حکم مورد انتظار دادگاه بین‌المللی دادگستری در لاهه گامی اولیه در پرونده‌ای است که توسط آفریقای جنوبی مطرح شده است که اسرائیل را به ارتکاب نسل‌کشی علیه فلسطینیان در غزه متهم می‌کند. دادگاه هیچ ابزاری برای اجرا ندارد و اگر حکم کند که لشکرکشی اسرائیل در غزه باید متوقف شود، مشخص نیست که اسرائیل به آن عمل کند. اما این پرونده توجه بین‌المللی زیادی را به خود جلب کرده است و صدور حکم علیه اسرائیل ضربه‌ای به کابینه نتانیاهو خواهد بود.

در دادگاهی پر سر و صدا در این ماه، وکلای آفریقای جنوبی استدلال کردند که اسرائیل قصد «ایجاد شرایط مرگ» در غزه را داشته و از دادگاه خواستند که دستور تعلیق اضطراری عملیات نظامی را صادر کند.اسرائیل اتهام نسل‌کشی را رد کرده است. وکلای آن استدلال کردند که ارتش این رژیم برای حفظ جان غیرنظامیان در غزه تلاش کرده است. این ادعا کاملا در تضاد با واقعیت‌های میدانی است و تاکنون بیش از ۲۵هزار غیر نظامی که عمدتا هم زنان و کودکان بوده‌اند، جان باخته‌اند. ارتش رژیم صهیونیستی مدعی است که قبل از حمله به غزه در اواخر اکتبر، دو هفته به غیرنظامیان فرصت داده بود تا شمال غزه را ترک کنند. این در حالی است که اسرائیل هم به شمال، هم به جنوب غزه بارها حمله کرده است. همچنین با محاصره سنگین نوار غزه، ورود و خروج کمک‌های انسان‌دوستانه را به‌شدت محدود کرده است. سازمان ملل می‌گوید بیش از ۷۰درصد از جان‌باختگان زن یا کودک بوده‌اند.