فاجعه سیاسی برای بایدن

ساعاتی بعد، رئیس‌جمهور از توانایی خود برای خدمت در هنگام پرسش و پاسخ با خبرنگاران درباره حافظه و سنش در یک کنفرانس خبری دفاع کرد. بایدن در پاسخ به خبرنگاری که به نقل از گزارش بازرس ویژه او را «مردی خوش‌نیت و مسن با حافظه ضعیف» خواند گفت: «من صریح می‌گویم که مسن هستم؛ اما می‌دانم که دارم چه کار می‌کنم. من رئیس‌جمهور بودم و این کشور را دوباره روی پای خود قرار دادم. من به توصیه او نیازی ندارم.»وقتی خبرنگار پرسید که «حافظه شما چقدر بد است و آیا می‌توانید به‌عنوان رئیس‌جمهور کار خود را ادامه دهید؟» بایدن چنین پاسخ داد: «حافظه من آن‌قدر بد است که به شما اجازه می‌دهم صحبت کنید.» بایدن که دچار جدال لفظی با خبرنگاران شده بود وقتی دوباره با این پرسش مواجه شد که «آیا می‌دانید حافظه شما بدتر شده است، آقای رئیس؟» بایدن دوباره پاسخ داد: «حافظه من خوب است. به کارهایی که از زمانی که رئیس‌جمهور شده‌ام نگاهی بیندازید. هیچ‌کدام از شما فکر نمی‌کردید که بتوانم این کارها را انجام دهم.»

بایدن عصر پنج‌شنبه در صحبت با دوربین‌های خبرنکاران از «اتاق پذیرش دیپلماتیک» در کاخ سفید، گزارش «رابرت کی هور» بازپرس ویژه را محکوم کرد و نویسندگان این گزارش را به «تفسیرهای بی‌ربط» درباره سن و ظرفیت ذهنی‌اش متهم کرد. به نظر می‌رسد که بایدن استثنای ویژه‌ای نسبت به ادعای این گزارش قائل است؛ چراکه در طی مصاحبه با بازپرس‌های FBI، او نتوانست به خاطر بیاورد که پسرش «بو» در چه سالی درگذشت. رئیس‌جمهور درحالی‌که به نظر می‌رسید اشک‌هایش را پنهان می‌کند، گفت: «لعنتی چطور جرات کرد این حرف را مطرح کند... من به کسی نیازی ندارم به من یادآوری کند که او درگذشته است.»

حضور چشمگیر رئیس‌جمهور در برابر خبرنگاران نشان‌دهنده آسیب سیاسی است که گزارش هور با وجود فقدان اتهامات جنایی می‌تواند به وجهه او وارد کند. بحث این گزارش درباره حافظه و سن رئیس‌جمهور در تمام این گزارش ۳۴۵صفحه‌ای تکرار شد و به سرعت توسط جمهوری‌خواهان، از جمله رقیب احتمالی بایدن در انتخابات۲۰۲۴، یعنی دونالد ترامپ مورد توجه قرار گرفت. در این گزارش، هور گفت که حافظه رئیس‌جمهور ۸۰ساله در طول پنج ساعت مصاحبه در دو روز آن‌قدر مبهم بود که متقاعد کردن هیات منصفه مبنی بر اینکه بایدن می‌دانست دست بردن در این اسناد اشتباه است، دشوار است. بایدن که به دنبال دفاع از خود بود، گفت: «من مصمم بودم که آنچه را آنها نیاز داشتند به بازرس ویژه بدهم؛ درحالی‌که پنج ساعت مصاحبه حضوری در دو روز در ۸ و ۹اکتبر داشتم و این در حالی بود که اسرائیل در ۷اکتبر مورد حمله قرار گرفته بود. من در میانه مدیریت یک بحران بین‌المللی بودم.»