به نوشته روزنامه نیویورک‌‌‌تایمز، خبرچین قدیمی، الکساندر اسمیرنوف، ۴۳ ساله، متهم است که به اف‌‌‌بی‌‌‌آی دروغ گفته است که هانتر بایدن، که در آن زمان عضو هیات مدیره غول انرژی بوریسما بود، برای محافظت از شرکت در برابر تحقیقات دادستان کل کشور در آن زمان، این پول را طلب کرده است. بر اساس کیفرخواست ۳۷ صفحه‌‌‌ای که اواخر پنج‌شنبه در دادگاه فدرال کالیفرنیا منتشر شد، این داستان جنجالی، که به نظر می‌‌‌رسید ادعاهای جمهوری‌خواهان را بر آن استوار شده است، نقش بر‌آب شد. جمهوری‌خواهان تمامی مدعیات خود را بر این ادعا چیده بودند تا خانواده جو بایدن را «مجرم مالی» نشان دهند اما حالا مشخص شده است که آن ادعا یک دروغ بزرگ بوده است.

دادستان‌‌‌ها گفتند که انگیزه اسمیرنوف از دروغ گفتن به نظر سیاسی بوده است. در طول مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰، او به بالاسری خود در اف‌‌‌بی‌‌‌آی «یکسری پیام‌‌‌های تبعیض‌‌‌آمیز و نادرست» علیه جوزف آر.بایدن جونیور ارسال می‌‌‌کرد، از جمله متن‌‌‌هایی که مملو از غلط‌‌‌های املایی و اصطلاحی بود و او به خود می‌‌‌بالید که اطلاعاتی دارد که پسر بایدن را به زندان می‌‌‌اندازد. جمهوری‌خواهان پس از اطلاع از ادعاهای اسمیرنوف، اف‌‌‌بی‌‌‌آی را برای انتشار گزارش‌‌‌های داخلی تحت فشار قرار دادند. در ماه مه سال گذشته، جیمز آر.کامر، نماینده کنتاکی، رئیس‌جمهوری‌خواه کمیته نظارت مجلس نمایندگان، تهدید کرد که در صورت عدم‌افشای برخی جزئیات، مدیر اف‌‌‌بی‌‌‌آی، کریستوفر ای.‌‌‌رای را احضار خواهد کرد.

در ماه ژوئیه، پس از موافقت رای، سناتور چارلز ای. گراسلی، جمهوری‌خواه اهل آیووا، نسخه‌‌‌ای از پرونده پلیس را منتشر کرد که شامل این ادعای نادرست بدون نام بردن از اسمیرنوف یا زیر سوال بردن صحت آن بود. او سپس ادعاهای اسمیرنوف را به عنوان ادعاهای بسیار مهم از سوی یک خبرچین مورد اعتماد اف‌‌‌بی‌‌‌آی خواند که معاون رئیس‌‌‌جمهور وقت، یعنی جو بایدن را در یک طرح کیفری دریافت رشوه متهم می‌‌‌کرد. کومر، در بیانیه‌‌‌ای که پس از علنی شدن اتهامات علیه اسمیرنوف منتشر شد، هیچ مسوولیتی در مورد انتشار ادعاهایش بر عهده نگرفت. درعوض، او مقامات اف‌‌‌بی‌‌‌آی را سرزنش کرد که به‌‌‌طور خصوصی به کمیته گفته‌‌‌اند: «منبع آنها معتبر و قابل اعتماد بوده است، چرا که بیش از یک دهه می‌شود با اف‌‌‌بی‌‌‌آی کار کرده است و یک حقوق شش رقمی به وی پرداخت شده است.»

اما به نظر می‌رسد که مقامات اف‌‌‌بی‌‌‌آی از همان ابتدا به ادعاهای اسمیرنوف چندان جدی فکر نمی‌‌‌کردند و از او درخواست کردند که رسید سفر را برای اثبات حضورش در جلسات ذکر شده در گزارشش ارائه کند. دادستان‌‌‌ها نوشتند، در سال ۲۰۲۰، آنها به این نتیجه رسیدند که ادعاهای وی مستحق بررسی‌‌‌های مداوم نیست و این تصمیم را به مقامات ارشد دولت ترامپ در وزارت دادگستری گفتند. اسمیرنوف اکنون با دو اتهام اظهارات نادرست و ممانعت از تحقیقات طولانی‌مدت برای پسر مشکل‌‌‌دار رئیس‌‌‌جمهور روبه رو است. اگر مجرم شناخته شود، با حداکثر مجازات ۲۵ سال زندان مواجه خواهد شد. در کیفرخواست گفته نشده که آیا اسمیرنوف شهروند ایالات متحده بوده است یا نه، یا کشور مبدأ او را مشخص نکرده است - فقط اینکه او یک تاجر جهانگرد است که به زبان روسی صحبت می‌‌‌کند و در سال ۲۰۱۰ خبرچین اف‌‌‌بی‌‌‌آی شد. او روز چهارشنبه پس از پیاده شدن از یک پرواز بین‌المللی در لاس‌‌‌وگاس دستگیر و برای جلسه استماع در روز سه‌‌‌شنبه بازداشت شد.