پیش‌نویس آمریکا همچنین به اسرائیل هشدار می‌دهد که حمله زمینی به رفح را انجام ندهد و می‌گوید: «شورای امنیت باید تاکید کند که چنین حمله زمینی بزرگی در شرایط کنونی نباید ادامه یابد.» اسرائیل گفته است که قصد دارد به رفح حمله کند؛ جایی که بیش از ۱.۴میلیون فلسطینی از ۲.۳میلیون فلسطینی در غزه به دنبال سرپناه هستند .به گفته سازمان ملل، این طرح‌ها نگرانی‌های بین‌المللی گسترده‌ای را برانگیخته که چنین اقدامی باعث کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان و تشدید شدید بحران انسانی در غزه‌ای می‌شود که اکنون در آستانه قحطی قرار دارد. الجزایر، عضو فعلی عرب شورای امنیت، بیش از دو هفته پیش پیش‌نویس قطعنامه اولیه‌ای را ارائه کرد که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در جنگ اسرائیل علیه غزه شد.

پیش‌نویس قطعنامه الجزایر قرار بود روز سه‌شنبه به رای‌گیری گذاشته شود. «لیندا توماس-گرینفیلد» سفیر ایالات‌متحده، پیش‌تر اعلام کرده بود که این قطعنامه وتو خواهد شد و در عین حال افزود که این قطعنامه می‌تواند «مذاکرات حساس» را درباره اسرای محبوس در دست حماس به خطر بیندازد. ایالات متحده، مصر، اسرائیل و قطر مذاکراتی را درباره آتش‌بس احتمالی و تبادل اسیران حماس با اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیل انجام داده‌اند.«جیمز بِیز» سردبیر دیپلماتیک الجزیره در گزارشی از مقر سازمان ملل در نیویورک می‌گوید که پیش‌نویس قطعنامه واشنگتن به نظر می‌رسد تغییر قابل توجهی را در زبان نشان دهد. او می‌گوید: «برای اولین‌بار، آمریکا کلمه آتش‌بس را پیشنهاد می‌کند. این مهم است؛ زیرا اسرائیل کلمه آتش‌بس را در هیچ قطعنامه‌ای قبول نمی‌کرد و اکنون این ایالات متحده است که آن را پیشنهاد می‌کند.» از ۷اکتبر به این‌سو، واشنگتن به دنبال محافظت از متحد خود (اسرائیل) در برابر اقدامات سازمان ملل بوده و دو بار قطعنامه‌های شورای امنیت را وتو کرده است.

اما دو بار نیز رای ممتنع داده است و به شورا اجازه داد قطعنامه‌هایی را بپذیرد که هدف آن افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و توقف بشردوستانه فوری و قابل تمدید در جنگ بود. «جیمز بیز» می‌گوید: «پیش‌نویس ایالات متحده اکنون ایده آتش‌بس را مطرح می‌کند؛ اما نمی‌گوید که باید فورا آتش‌بس وجود داشته باشد. بنابراین این ممکن است برای روس‌ها قابل قبول نباشد.» بیز با اشاره به هشدار واشنگتن به اسرائیل درباره آغاز عملیات در رفح گفت این نشان می‌دهد که (به گفته آمریکا) این عملیات آسیب بیشتری به غیرنظامیان وارد می‌کند و همچنین منجر به آواره شدن آنها به‌ویژه به کشورهای همسایه می‌شود که به نوبه خود پیامدهای جدی درباره امنیت منطقه‌ای خواهد داشت. به گفته بیز، « چیزی به وضوح در ۲۴ساعت گذشته در واشنگتن تغییر کرده است. آنها تصمیم گرفته‌اند در قبال اسرائیل سخت‌گیرانه‌تر عمل کنند.» هنوز مشخص نیست که پیش‌نویس قطعنامه آمریکا چه زمانی به رای گذاشته شود.