بزرگ ترین منازعه لاهه نمایندگان 50 کشور جهان به دومین پرونده حقوقی علیه اسرائیل ورود کردند / INTERNATIONAL COURT OF JUSTICE

 ووسیموزی مادونسلا، سفیر آفریقای جنوبی در هلند نیز تاکید کرد که ایجاد کشور فلسطین، راه‌حل دائمی برای منازعه اسرائیل و فلسطین است. مادونسلا در سخنرانی خود در دادگاه بین‌المللی دادگستری گفت تمام شهرک‌‌‌های اسرائیلی باید برچیده و راه‌حل دولتی باید پیاده شود. به گفته او «اسرائیل به شکلی خطرناک قوانین بین‌المللی را نقض می‌‌‌کند که این روند باید متوقف شود.» سفیر آفریقای جنوبی در هلند خاطرنشان کرد: «حملات اسرائیل به غزه با قوانین بین‌المللی منافات دارد و اسرائیل سیاست تبعیض نژادی را در غزه و کرانه باختری اعمال می‌‌‌کند.»

سفیر آفریقای جنوبی همچنین روز سه‌‌‌شنبه در جلسه دیوان عالی سازمان ملل، سیاست‌‌‌های اسرائیل در قبال فلسطینی‌‌‌ها را «شکل افراطی آپارتاید» خواند و استدلال کرد که اشغال سرزمین‌‌‌هایی که برای تشکیل یک کشور نهایی فلسطینی بوده، «اساسا غیرقانونی است.» جلسه استماع دادگاه بین‌المللی لاهه یکی از دو موضوعی است که در مورد اسرائیل شنیده می‌شود: ابتدا یک تلاش هماهنگ برای استفاده از اقتدار دیوان و دسترسی جهانی سازمان ملل برای توقف جنگ در غزه و دومی آن، بررسی قانونی بودن سیاست‌‌‌های اسرائیل در قبال فلسطینی‌‌‌ها.

 دومین پرونده علیه اسرائیل

پس از درخواست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیش از یک سال پیش، روند کار دیوان از این هفته شروع شد و ۶ روز هم به طول می‌‌‌انجامد. چهارشنبه روز سوم این رسیدگی بود. در مورد دیگر، پرونده‌‌‌ای که در ژانویه آغاز شد، آفریقای جنوبی اسرائیل را به ارتکاب نسل‌‌‌کشی در جنگ جاری خود علیه حماس در غزه متهم می‌‌‌کند. رژیم اسرائیل به شدت این اتهامات را رد کرده است. آخرین اقدامات که از روز دوشنبه آغاز شد، بر «اشغال، شهرک‌‌‌سازی و الحاق» سرزمین‌‌‌های اکثریت فلسطینی از جمله کرانه باختری و بیت‌‌‌المقدس شرقی توسط اسرائیل متمرکز است. آفریقای جنوبی و بسیاری دیگر از کشورهایی که درخواست رسیدگی در دادگاه کرده‌‌‌اند، استدلال می‌‌‌کنند که اشغال چند دهه‌‌‌ای اسرائیل، حق تعیین سرنوشت فلسطینیان را نقض می‌‌‌کند و دستگاه امنیتی آن، از جمله دیوار غول پیکری که کشیده‌‌‌اند، به معنای جداسازی‌نژادی است.

یک چالش حقوقی بی‌‌‌سابقه

بیش از ۵۰کشور و سه بلوک منطقه‌‌‌ای در این مباحثات در مقابل ۱۵قاضی با هم بحث می‌‌‌کنند؛ سطحی از مشارکت که قبلا در دادگاه دیده نشده است. جلسات استماع در مورد سیاست‌های اسرائیل در بحبوحه خونریزی‌‌‌های جنگ در غزه فوریت پیدا کرده است. این جلسات کمتر از یک ماه پس از آن صورت می‌‌‌گیرند که دیوان  به اسرائیل دستور داد تا حملات خود را در قلمرو تحت کنترل حماس در پرونده نسل‌‌‌کشی مهار کند.

مصر خواستار گرفتن غرامت از اسرائیل شد

دیا رشوان، رئیس سرویس اطلاعات دولتی مصر هم می‌‌‌گوید که هیات او سیاست‌‌‌های اسرائیل را برای الحاق زمین‌‌‌ها، تخریب خانه‌‌‌ها، اخراج، تبعید و آواره‌‌‌کردن فلسطینی‌‌‌ها برجسته خواهد کرد. رشوان افزود: «مصر آزار و شکنجه و تبعیض نژادی اسرائیل را که آشکارا با اصول حقوق بین‌المللی در تضاد است، نخواهد پذیرفت.» مصر می‌‌‌گوید: «از قضات دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته خواهد شد تا دستور جبران خسارت وارده در نتیجه این سیاست‌‌‌ها و اقدامات و همچنین درخواست از همه کشورها و جامعه بین‌المللی را برای توقف حمایت از اسرائیل صادر کنند.»

کشورهای حاضر در روز سوم

برای مباحثه در خصوص این موضوعات حقوقی، ۱۰کشور در روز سوم حضور داشتند. این کشورها عبارت بودند از: «کلمبیا، کوبا، مصر، امارات متحده عربی، ایالات‌متحده، روسیه، فرانسه، گامبیا، گینه و مجارستان.»

نماینده فلسطین چه گفت؟

نماینده فلسطین هم روز دوشنبه استدلال‌‌‌های خود را به دیوان بین‌المللی ارائه کرد. به گزارش الجزیره، ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل گفت: «ما از شما می‌‌‌خواهیم تایید کنید که حضور اسرائیل در سرزمین‌‌‌های اشغالی فلسطین غیرقانونی است.» او افزود: «یک یافته از این دادگاه معتبر... به پایان حکم [اشغال] کمک می‌‌‌کند و راهی را برای صلح عادلانه و پایدار هموار می‌‌‌کند؛ آینده‌‌‌ای که در آن هیچ‌کس کشته نخواهد شد.»

اسرائیل در مورد روند دادگاه چه می‌‌‌گوید

اسرائیل اتهامات ارتکاب «آپارتاید» علیه فلسطینی‌‌‌ها را رد می‌‌‌کند و معمولا نهادهای سازمان ملل و دادگاه‌‌‌های بین‌المللی را ناعادلانه و مغرضانه علیه خود می‌‌‌داند. این در حالی است که تاکنون بیش از ۲۹‌هزار فلسطینی در جنگ اسرائیل علیه غزه، جان باخته‌‌‌اند. اسرائیل یک بیانیه کتبی پنج صفحه‌ای ارسال کرد که در آن گفته است که تلاش برای حل مناقشه با فلسطینی‌‌‌ها از طریق این دادگاه «مضر» خواهد بود. دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌‌‌وزیر اسرائیل مدعی شد: «جلسات استماع دادگاه تهدیدی برای دفاع اسرائیلی‌‌‌ها از خود است.»

kolayninews_1402_11_99-760x495 copy