انفجار بزرگ در مقر حشدالشعبی

ارتش عراق روز شنبه (۱ اردیبهشت ماه) اعلام کرد که هیچ هواپیمای بدون سرنشین یا جنگنده‌ای در حریم هوایی منطقه بابل، قبل یا در حین انفجار کشف نشده است. ارتش ایالات متحده گزارش‌ها مبنی بر دست داشتن در حملات هوایی در عراق را رد کرد. دولت عراق اعلام کرد که در حال بررسی این حادثه است. محمدشیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق هم اکنون در آمریکا به سر می‌برد. این پایگاه همچنین محل حضور پلیس فدرال و نیروهای نظامی عراق هم هست. گزارشگر الجزیره، در گزارشی از بغداد گفت که نیروهای حشدالشعبی (که بخشی از نیروهای امنیتی رسمی کشور عراق هستند) از یک حمله «بی‌دلیل» و «بی‌تناسب» سخن گفتند. او گفت: «مجروحان شامل افراد وابسته به نیروهای حشدالشعبی، سربازان وزارت دفاع عراق و همچنین غیرنظامیانی بود که در مجاورت سایت نظامی در هنگام حمله قرار داشتند.»

عبدالواحد افزود که کمپ کالسو در جریان حمله آمریکا به عراق تحت کنترل سربازان آمریکایی بود؛ اما در سال۲۰۱۱ به وزارت دفاع تحویل داده شد. این کمپ دارای یک انبار مهمات و یک انبار تانک و سایر تسلیحات است. وی گفت: «انگشتان به سمت اسرائیل نشانه رفته و همگان اسرائیل را به انجام این حمله متهم می‌کنند.» «ابو فدک المحمداوی»، رئیس ستاد نیروهای مسلح روز شنبه از این پایگاه بازدید کرد. «مقاومت اسلامی در عراق» گروهی عراقی که مخالف آمریکا و اسرائیل است، اعلام کرد که در ساعات اولیه روز شنبه حمله تلافی‌جویانه‌ای را انجام داد. این گروه ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد یک پهپاد در شب پرتاب می‌شد. مقاومت اسلامی در عراق مدعی شد که هدف آن پهپاد یک «هدف حیاتی» در شهر بندری ایلات اسرائیل بوده است.

این گروه پس از آغاز درگیری کنونی غزه در ماه اکتبر، ده‌ها حمله به منافع آمریکا و اسرائیل در سراسر منطقه انجام داده است. اما از فوریه پس از کشته شدن سه سرباز آمریکایی در حمله پهپادی به پایگاهی در نزدیکی مرز سوریه با اردن، حملات خود را تا حد زیادی متوقف کرد. گروه حماس هم روز شنبه در بیانیه‌ای آنچه را که حمله به این پایگاه خواند، «به‌شدت محکوم کرد» و گفت که «آن را نقض حاکمیت عراق می‌داند.» «ریچ اوتزن» یکی از اعضای شورای آتلانتیک، به الجزیره گفت که بعید است که ایالات متحده حمله‌ای را انجام داده باشد؛ زیرا این کشور تلاش می‌کند تنش‌های منطقه‌ای بین ایران و اسرائیل را مهار کند. وی گفت: «این حمله بیشتر با آنچه اسرائیل در زیر آستانه حملات مستقیم به ایران در منطقه انجام داده است، مطابقت دارد.»

این انفجار یک روز پس از آن رخ داد که ایران اعلام کرد سه کوادکوپتر را بر فراز آسمان خود در اصفهان در نزدیکی یک پایگاه نظامی که تعدادی جت جنگنده و یگان‌های پدافند هوایی در آن قرار داشتند، ساقط کرد، بدون اینکه خسارت یا تلفاتی گزارش شود. گمان می‌رود که اسرائیل پشت عملیات اصفهان باشد؛ اما به‌طور رسمی به آن اعتراف نکرده است. در ۱۳ آوریل، ایران صدها پهپاد همراه با موشک‌های کروز و بالستیک را به سمت اسرائیل پرتاب کرد. گاردین هم در گزارشی به نقل از بیانیه حشدالشعبی نوشت که این حمله فقط «خسارات مادی» داشته است. در این بیانیه آمده است: «این حمله به تجهیزات، تسلیحات و خودروها آسیب وارد آورد.» سنتکام هم در «ایکس» اعلام کرد که «ایالات متحده در حملات عراق دست نداشته است.» به نوشته گاردین، حشدالشعبی که برای مبارزه با داعش شکل گرفته بود، امروز بخشی از نیروهای امنیتی عراق است.