گروه بین‌الملل- با افزایش بازارهای سهام اروپا، بورس‌های بی‌رونق جهان دیروز، سه‌شنبه، اندکی افزایش یافتند، اما نگرانی از مشکلات بدهی اروپا و آمریکا که در روزهای اخیر بر بازارها سایه افکنده بود، رشد بورس‌های آسیا را محدود کرد. در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۹/۰ درصد کاهش یافت و به ۷۲/۹۸۸۹ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ افت ابتدای روز خود را جبران کرد و با رشد ۵/۰ درصدی به ۴۰/۲۱۹۰۲ واحد رسید. اما شاخص شانگهای کامپوزیت چین ۷/۰ درصد کاهش یافت و به ۹۸/۲۷۹۶ واحد رسید.

در آغاز معاملات در اروپا جو معاملات مثبت بود و شاخص‌های عمده پس از کاهش روز دوشنبه، با افزایش روبه‌رو شدند. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۵/۰ درصد افزایش یافت و به ۸۲/۵۷۸۱ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۴/۱ درصد جهش کرد و به ۳۰/۷۲۱۰ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۹/۰ درصد رشد کرد و به ۱۳/۳۶۸۳ واحد رسید. وال‌استریت نیز کار خود را با افزایش آغاز کرد. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۶/۰ درصد رشد کرد و به ۱۲۴۰۰ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ نیز ۶/۰ درصد افزایش یافت و به ۸۰/۱۳۰۷ واحد رسید.

عدم تغییر شدید بورس‌های آسیا در روز سه‌شنبه به دلیل نگرانی از سرایت بحران بدهی اروپا به اقتصادهای بزرگ‌تر و دلواپسی از این مساله بود که آمریکا تا ضرب‌الاجل اوایل اوت سقف بدهی‌هایش را افزایش نخواهد داد. جکسون ونگ، معاون مرکز تانریچ سکیوریتیز در هنگ‌کنگ، می‌گوید: «سرمایه‌گذاران بسیار محتاط هستند. بحران یورو ادامه دارد و این مساله همچنان بازارها را تهدید می‌کند.»

در دیگر نقاط آسیا، افزایش ابتدای روز شاخص کاسپی کره‌جنوبی ازمیان رفت و این شاخص با اندکی کاهش در رقم ۲۱/۲۱۳۰ واحد ثابت شد. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا نیز اندکی کاهش یافت. اما بورس‌های سنگاپور، هندوستان، تایلند، فیلیپین و نیوزیلند با افزایش روبه‌رو شدند.

روز دوشنبه در وال‌استریت، مشکلات بخش بانکی اروپا و بن‌بست مذاکرات افزایش سقف اسقراض دولت آمریکا موجب کاهش بازار سهام این کشور شد.

در این روز شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۷۰/۱۰ واحد یا ۸/۰ درصد کاهش یافت و به ۴۴/۱۳۰۵ واحد رسید. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۵۷/۹۴ واحد یا ۸/۰ درصد افت کرد و به ۱۶/۱۲۳۸۵ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۶۹/۲۴ واحد یا ۹/۰ درصد تنزل کرد و به ۱۱/۲۷۶۵ واحد رسید.

این درحالی است که بحث در مورد سقف بدهی‌ها در واشنگتن بی‌نتیجه ماند. وزارت خزانه‌داری می‌گوید: درصورتی که سقف بدهی‌ها تا دوم اوت افزایش نیابد این خطر وجود دارد که بازپرداخت بدهی‌های دولت به تعویق بیفتد. اما این توافق باید هرچه زودتر، احتمالا تا روز جمعه، حاصل شود تا پیش از به پایان رسیدن ضرب‌الاجل به صورت قانون تدوین شود و به امضای اوباما برسد.