گروه بین‌الملل- فروش ارزان قیمت نفت که به دلیل نگرانی از کندی رشد اقتصادی جهان و کاهش تقاضا برای نفت به وجود آمده بود، ادامه یافت و دیروز، جمعه، بهای نفت به حدود بشکه‌ای ۸۱ دلار رسید.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک قیمت نفت برای تحویل در ماه سپتامبر ۰۷/۱ دلار کاهش یافت و به ۲۸/۸۱ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز پنج‌شنبه بهای نفت ۲۰/۵ دلار یا ۹/۵ درصد سقوط کرد و در رقم ۳۸/۸۲ دلار ثابت شد. دیروز در لندن، نفت خام برنت برای تحویل در ماه اکتبر ۵۳/۱ دلار تنزل کرد و ۴۹/۱۰۵ دلار در هر بشکه معامله شد.

روز پنج‌شنبه قیمت کالاهایی همچون نفت به شدت سقوط کرد زیرا نشانه‌های کندی رشد اقتصادی آمریکا این نگرانی را به وجود آورد که ایالات متحده به سمت رکود پیش می‌رود. شاخص بخش تولیدی منطقه فیلادلفیا به کمترین سطح طی دو سال گذشته کاهش یافت و فروش مسکن در ماه جولای ۵/۳ درصد سقوط کرد. نگرانی از این مساله که بانک‌های اروپایی درمیان بحران بدهی‌های این قاره با مشکل بودجه روبه‌رو خواهند شد نیز بر اعتماد سرمایه‌گذاران تاثیر منفی گذاشت. روز پنج‌شنبه شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۷/۳ درصد سقوط کرد و دیروز بورس‌های آسیا دچار کاهش شدند.

مرکز کپیتال اکونومیکس در گزارشی عنوان کرد: «رشد اقتصادی جهان آشکارا متوقف شده است و در صورتی که کاهش قیمت کالاها، به خصوص نفت، ادامه نیابد، شاهد بهبود چشمگیر در تقاضا نخواهیم بود. اقتصاد شکننده جهان بدین معنی است که به احتمال بسیار زیاد شوک‌های مالی جدید موجب کاهش بیشتر بازار کالاها می‌شود.»

کپیتال اکونومیکس پیش‌بینی می‌کند قیمت نفت خام برنت طی سال ۲۰۱۲ به بشکه‌ای ۸۵ دلار کاهش خواهد یافت.

در دیگر معاملات بورس نیویورک قیمت بنزین برای تحویل در ماه اکتبر به ۶۶/۲ دلار در هر گالن رسید و گاز طبیعی برای تحویل در ماه سپتامبر ۹۲/۳ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب معامله شد.