توصیه صندوق بین‌المللی پول به یونان: «مالیات‌ها را بالا نبرید»

تظاهرات یونانی‌ها علیه سیاست های ریاضتی

گروه بین‌الملل- صندوق بین‌المللی پول به دولت یونان گفته‌است که برای پیشگیری از بحرانی‌تر شدن وضعیت اقتصادی این کشور، به جای آن که میزان مالیات‌ها را بالا ببرد، باید بودجه دولت را بیشتر کاهش دهد و برای جمع‌آوری مالیات‌ها هم باید از روش‌های موثرتری استفاده کند. به گزارش بی.‌بی.‌سی، توصیه صندوق بین‌المللی پول به یونان در حالی بیان شده‌است که این کشور خود را برای گفت‌وگوهایی درباره دریافت وام بیشتر، با این نهاد مالی، بانک مرکزی اروپا و کمیسیون اروپا آماده می‌کند. دولت یونان امیدوار است که در جریان این مذاکرات بتواند این نهادهای مالی را مجاب کند که بخش دیگری از وام مشترک اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول به یونان را به این کشور بپردازند.

یونان باید این پول را تا قبل از ماه آینده میلادی دریافت کند تا بتواند با آن بخش دیگری از بدهی‌های خود را بپردازد. پرداخت این وام با این شرط همراه خواهد بود که یونان کسری بودجه خود را به شدت پایین بیاورد؛ کاری که دولت تصمیم دارد با کوچک کردن بخش دولتی از طریق کاهش تعداد مشاغل، کاهش دستمزدها و واگذاری آن به بخش خصوصی انجام دهد.

دولت یونان همچنین در نظر دارد که مالیاتی برای املاک تعیین کند که مردم آن را همراه با قبض برق خود بپردازند. اما باب ترا، نماینده صندوق بین‌المللی پول در یونان، چندان با این طرح موافق نیست. او می‌گوید: «به نظر ما شما نباید مالیات‌ها را مرتب بالا ببرید. این کار نه از نظر سیاسی قابل دوام است و نه از نظر اقتصادی.»

او اضافه کرد که یک نظام مالیاتی با کارآیی بیشتر، مفیدتر خواهد بود و از یونان خواست که قاطعانه‌تر برای جمع‌آوری مالیات‌ها اقدام کند. کنستانتین میخالوس، رییس اتاق بازرگانی آتن نیز در انتقاد از این اقدام گفت که وضع مالیات‌های جدید می‌تواند منجر به فروپاشی جامعه بشود.

او گفت: «در دوران رکود اقتصادی، وضع مالیات‌های جدید منجر به افزایش بیکاری می‌شود و اگر نرخ بیکاری به ۲۰درصد برسد، از نظر اقتصادی امکان دارد که انسجام جامعه از بین برود و جامعه از درون فرو بریزد.»