تلاش رهبران اروپا برای خروج از بحران بدهی‌ها

رهبران اروپایی در اجلاس دیروز بروکسل- عکس: GETTY IMAGES

رفیعه هراتی

دیروز، یکشنبه، رهبران اروپا در آخرین تلاش‌های خود برای خاتمه دادن به بحران مالی دو ساله این منطقه که ممکن است جهان را به ورطه رکود اقتصادی بکشاند، در بروکسل تشکیل جلسه دادند. به گزارش بلومبرگ، روسای دولت‌های اروپایی پس از نشست دو روزه وزرای دارایی، دیدار کردند و قرار است روز چهارشنبه ۲۶ اکتبر نیز دوباره تشکیل جلسه دهند. در این تاریخ، ضرب‌الاجلی که توسط رهبران اروپا برای تکمیل برنامه‌ای جامع برای حل بحران بدهی‌ها تعیین شده است به پایان می‌رسد. این برنامه شامل تقویت صندوق نجات یورو، کاهش بدهی‌های یونان بدون به تاخیر افتادن بازپرداخت بدهی‌های این کشور، حفاظت از بانک‌ها در برابر تعویق احتمالی بازپرداخت بدهی‌های یونان و اطمینان از پیشگیری از سرایت بحران به ایتالیا و اسپانیا است.

با توجه به این که باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات متحده، و ون جیابائو، نخست‌وزیر چین، خواستار حل بحران اروپا شده‌اند و پس از آن که گزارش‌ها نشان داد اوضاع مالی یونان درحال وخیم‌تر شدن است، رهبران اروپا فضای اندکی برای مانور دادن دارند. این در شرایطی است که اقداماتی همچون افزایش بودجه صندوق نجات به ۹۴۰ میلیارد یورو(۳/۱ تریلیون دلار)، بخشودگی بیشتر بدهی‌های یونان و افزایش یک درصدی سرمایه بانک‌ها تا اواسط سال ۲۰۱۲ و رساندن آن به ۹ درصد، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز شنبه گفت:«سرمایه‌گذاران براین باورند که منطقه یورو مکانی امن بود تنها برای این که پی‌ببریم در اینجا می‌توانیم پولمان را از دست بدهیم. این برای همه ما در اروپا یک پیام دردناک است. ما باید از دیگر کشورهای این منطقه حمایت کنیم به همین دلیل است که این چتر بزرگ حمایتی را برمی‌افرازیم.»

این درحالی است که رهبران اتحادیه اروپا روز یکشنبه ایتالیا را برای سرعت بخشیدن به اصلاحات اقتصادی به منظور جلوگیری از وقوع بحرانی مشابه بحران یونان، تحت فشار قرار دادند. به گزارش رویترز، به گفته مقامات، پیش از آغاز نشست ۲۷ رهبر اروپایی، آنگلا مرکل و نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه، با سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر ایتالیا، به طور خصوصی دیدار کردند. دیپلمات‌ها می‌گویند قصد دارند فشارها بر رم را تشدید کنند تا به منظور تقویت پتانسیل رشد اقتصادی و اطمینان دادن به سرمایه‌گذاران نگران درمورد سطح بالای بدهی‌ها، اصلاحاتی اساسی در بازارکار و مزایای بازنشستگی اعمال کنند.

یکی از منابع نزدیک به دولت آلمان گفت مرکل و سارکوزی بر نیاز فوری به اصلاحات معتبر و قاطع در کشورهای منطقه یورو تاکید و اعلام کردند بدون این اصلاحات هرگونه اقدام مشترک ناکافی خواهد بود.

مرکل روز شنبه هشدار داد درصورتی که بدهی‌های ایتالیا در سطح ۱۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور باقی بماند، دیگر مهم نیست دیوار حفاظتی چقدر بلند باشد، زیرا اعتماد بازارها باز نخواهد گشت.

هرمان فون رامپوی، رییس شورای اروپا، در سخنرانی خود در آغاز اجلاس سران اروپا با اشاره به کندی رشد اقتصادی، افزایش بیکاری و فشار روی بانک‌ها، تصویر تیره و تاری را از چالش‌های اقتصادی پیش‌روی اروپا ترسیم کرد. او گفت:«نشست امروز و روز چهارشنبه، گامی مهم در غلبه بر بحران است، اگرچه ممکن است به اقدامات بیشتر نیاز باشد.»

این در شرایطی است که در نشست روزهای جمعه و شنبه وزرای دارایی اروپا، درمورد اعطای ۸ میلیارد یورو وام نجات به یونان موافقت شد. وزرای دارایی اروپا همچنین درمورد کلیات چارچوب تامین مجدد سرمایه برای بانک‌های این قاره به توافق رسیدند. به گفته کارشناسان بخش بانکداری این برنامه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد یورو هزینه خواهد داشت.

سارکوزی که هفته گذشته درمورد نحوه حمایت از بانک‌ها با مرکل اختلاف نظر پیدا کرد، پس از دیدار روز شنبه خود با صدراعظم آلمان ابراز امیدواری کرد تا اواسط هفته پیشرفت‌هایی در زمینه حل بحران اروپا حاصل خواهد شد. او گفت:« تا روز چهارشنبه باید به راه‌حلی بنیادین، موفقیت‌آمیز و قاطع دست ‌یابیم. گزینه دیگری وجود ندارد.» سارکوزی در پاسخ به این پرسش که آیا اطمینان دارد که در این نشست توافقی به دست خواهد آمد، گفت: «بله، درغیر این صورت اینجا نبودم.»

بحران بدهی‌های اروپا در اکتبر سال ۲۰۰۹ در یونان آغاز شد. در این زمان مشخص شد وضعیت مالی این کشور بدتر از آن‌چیزی است که قبلا گزارش شده بود. از آن زمان تاکنون، ۲۵۶ میلیارد یورو پول نجات نتوانسته است از سرایت این بحران به دیگر کشورها جلوگیری کند و در ماه جاری فرانسه نیز با مشکلات مالی مواجه شد و در نتیجه موسسه رتبه‌بندی استاندارد اند پورز هشدار داد احتمالا رتبه اعتبارات این کشور را کاهش می‌دهد.