دبیرکل اتحادیه عرب تاکید کرد سوریه با لیبی متفاوت است

گروه بین‌الملل‌ - دولت ترکیه اعلام کرد که به دلیل سرکوب خشن معترضان توسط دولت سوریه، تحریم‌های اقتصادی علیه آن کشور اعمال می‌کند. به گزارش بی.‌بی.‌سی، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، دیروز، گفت کشورش روابط مالی با سوریه را متوقف و اموال و دارایی دولت آن کشور را هم مسدود می‌کند.

داوود اوغلو گفت: دولت بشار اسد «به پایان راه خود رسیده است.» سازمان ملل مدعی است که از زمان آغاز تظاهرات اعتراضی در سوریه، حداقل ۳۵۰۰ نفر در آن کشور کشته شده‌اند. دولت سوریه اما تاکید می‌کند که با نیروهای مسلح پیکار‌جو در نبرد است. تحریم‌های ترکیه به دنبال وضع تحریم‌های اتحادیه عرب علیه سوریه انجام می‌شود. این تحریم‌ها عمدتا متوجه دولت سوریه است. وزیر امور خارجه ترکیه گفته است همه افرادی که در خشونت‌ها علیه شهروندان دست داشتند و بازرگانان و صاحبان موسسات اقتصادی که به دولت بشار اسد نزدیک هستند، از سفر به ترکیه منع شده‌اند و اموال و دارایی‌های آنها مسدود خواهد شد. همه معاملات تجاری با بانک‌های سوریه هم متوقف خواهند شد. ترکیه پیش‌تر فروش سلاح به سوریه را هم متوقف کرده‌بود. هفته پیش کاروانی از اتوبوس‌های حامل زائران ترکیه در سوریه هدف تیراندازی سربازان سوری قرار گرفت، اقدامی که با واکنش شدید دولت ترکیه رو به رو شد. دولت ترکیه از شهروندان خود خواسته‌است تا از سفر به سوریه خودداری کنند. رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه هفته پیش به بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه هشدار داد که نفس حکومتش به شماره افتاده‌ است. اردوغان گفته ‌است که بشار اسد نمی‌تواند با اتکای به نیروی نظامی در قدرت باقی بماند. در اولین واکنش رسمی اتحادیه عرب به سخنان وزیر امور خارجه سوریه، دبیرکل این اتحادیه اعلام کرد که هرگاه سوریه طرح اتحادیه عرب را امضا کند، تحریم‌ها علیه این کشور لغو می‌شود. در همین حال، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در مصاحبه با شبکه السومریه عراق در اولین واکنش رسمی به اظهارات اخیر ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه با ابراز تاسف شدید از موضع دمشق مدعی شد: «سخنان وزیر امور خارجه سوریه مبنی بر اینکه اتحادیه عرب تمام راه‌ها را برای مذاکرات بسته است، درست نیست و این سوریه است که مانع فرستادن هیات ناظر از سوی اتحادیه عرب است.» دبیرکل اتحادیه عرب با اعلام آمادگی برای دیدار با ولید المعلم، اضافه کرد:‌ «هرگاه که وزیر امور خارجه سوریه بخواهد ما با او دیدار می‌کنیم و اتحادیه عرب در صورتی که سوریه طرح فرستادن ناظران را از سوی کشورهای عضو اتحادیه عرب به دمشق بپذیرد، اتحادیه عرب نیز حاضر است فورا تحریم‌ها را علیه این کشور متوقف کند.» او در ادامه افزود: «سوریه می‌تواند این طرح را امضا کند و بندهای آن را اجرا نماید، اما تاکنون تمایلی از سوی مقام‌های سوری برای اجرای این طرح مشاهده نشده است.» العربی در ادامه گفت: «المعلم اصلاحاتی را در طرح اتحادیه عرب خواستار شده‌است، در این خصوص باید بگویم اتحادیه عرب نیز هیچ‌گاه نگفته‌است که فرستادن هیات ناظر از سوی این اتحادیه به سوریه بدون هماهنگی و اجازه دمشق صورت می‌گیرد و همه تلاش‌های اتحادیه عرب برای خروج از وضعیت کنونی سوریه در چارچوب تلاش‌های عربی و در رد دخالت‌های خارجی در امور سوریه است.»

او با رد همدستی اتحادیه عرب با کشورهای غربی گفت: «اظهارات درخصوص اینکه اتحادیه عرب به دلیل فشار از سوی برخی کشورهای غربی تصمیمات اخیر خود را گرفته‌است، کاملا اشتباه است و تصمیم برای وضع تحریم‌ها علیه سوریه با توافق ۱۹ کشور عربی انجام شده‌است و تنها کشور مخالفت‌کننده عراق بوده و لبنان نیز رای ممتنع داده است.» نبیل العربی درخصوص احتمال تکرار سناریوی لیبی در سوریه هم گفت:«سوریه با لیبی بسیار تفاوت دارد،‌ زیرا درخصوص سوریه یک طرح عربی مشترک برای خروج از وضعیت کنونی وجود دارد، اما در لیبی جنگ داخلی در گرفته بود و این دو را نمی‌شود با هم مقایسه کرد.»

از سوی دیگر، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد که کابینه این کشور نشستی برای بررسی تحریم‌ها و پیامدهای اقتصادی آن بر جامعه سوریه برگزار کرده‌است.

بنا‌ براین گزارش نشست مذکور با ریاست عادل سفر، نخست‌وزیر برگزار شده و در آن تحریم‌های اقتصادی و فشارهای آن بر مردم سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و راه‌های ممکن برای کاهش تاثیرات این تحریم‌ها بررسی شد. در پایان این نشست عدنان محمود، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه اعلام کرد که دولت راه‌های کاهش پیامدهای تحریم‌ اخیر اتحادیه عرب علیه سوریه را بررسی کرده و اطمینان می‌دهد که همه احتیاجات ضروری ملت‌ را تامین می‌کند و انبارهای کشور از احتیاجات استراتژیک پر است و ترسی از کمبود مواد اساسی کشور وجود ندارد. او گفت: «سوریه برای کاهش پیامدهای تحریم به بازارهای جایگزین رو آورده و در این خصوص بازارهایی نیز به جای کشورهای قبلی پیدا کرده است.» در همین شرایط مقام‌های آگاه در اتحادیه عرب اعلام کردند که دبیرکل این اتحادیه دیروز به دعوت کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به لوکزامبورگ رفت تا در نشست این اتحادیه که قرار است امروز برگزار شود، شرکت کند. در این نشست ترکیه نیز به درخواست فرانسه حضور دارد و پیش‌بینی می‌شود که العربی گزارشی از وضعیت سوریه و تصمیماتی که علیه این کشور گرفته شده است را در نشست مذکور به اطلاع حاضران برساند.