کومور یا مجمع الجزایر قمر

گروه بین‌الملل- به دنبال تماس‌های مکرر خوانندگان با دفتر روزنامه جهت دریافت آگاهی بیشتر در مورد کشور کومور (قمر) بر آن شدیم تا اطلاعات بیشتری را در مورد این کشور مسلمان در قاره آفریقا در اختیار خوانندگان محترم روزنامه قرار دهیم. جمهوری فدرال اسلامی کومور مجمع‌الجزایری است در جنوب شرقی آفریقا و در میان آب‌های اقیانوس هند. این کشور که مساحت آن به ۲هزار و ۲۳۶ کیلومترمربع بالغ می‌شود در شرق سواحل موزامبیک و شمال‌غربی سواحل ماداگاسکار قرار دارد. نام کومور از واژه قمر به معنی ماه گرفته شده است. این کشور عضو اتحادیه عرب به حساب می‌آید.

ساکنان اولیه کومور از جزایر پولینزی هستند. این جزیره چند قرن قبل به وسیله سپاه اسلام فتح شد و اهالی آن به دین اسلام گرویدند. در سال ۱۸۴۳ فرانسه برای اولین بار کومور را به عنوان مستعمره خود تصرف کرد. در سال ۱۹۱۲ فرانسه این کشور را با ماداگاسکار که در آن زمان مالاگاشی نامیده می‌شد، یکی اعلام کرد.

در سال ۱۹۷۱ کومور به لحاظ اقتصادی مستقل شد و در سال ۱۹۷۵ مجلس نمایندگان این کشور به طور یکجانبه استقلال کومور را اعلام کرد. کومور در سال ۱۹۷۹ بار دیگر به عضویت سازمان وحدت آفریقا درآمد. کومور از ۷ ناحیه تشکیل شده است که به شکل فدرال اداره می‌شوند، مرکز حکومت آن مورونی بوده و در جزیره گراند کومور واقع شده است.

جمعیت کومور براساس آخرین آمار سازمان ملل ۴۸۰هزار نفر است. کومور پس از استقلال به خاطر قطع کمک فرانسویان به قحطی تهدید شد که بر اثر کمک‌های بین‌المللی و دولت‌های عربی، مردم از گرسنگی نجات یافتند. اقتصاد آن بر کشاورزی متکی است و برنج و سیب‌زمینی از محصولات مهم آن است. با این حال کومور واردکننده مواد غذایی است. صنایع آن عبارتند از: وانیل‌سازی، عطرسازی، قایق‌سازی، زینت‌آلات و عتیقه‌جات. واحد پول آن فرانک سی‌اف‌آ است.