گروه بین‌الملل - رهبر مخالفان دولت زیمبابوه و رییس‌جمهوری این کشور در حضور رییس‌جمهوری آفریقای جنوبی توافقنامه گفت‌وگوهای سیاسی را امضا کردند. به گزارش بی‌بی‌سی، این توافقنامه به منزله توافقنامه صلح نیست و تنها بر اساس آن مورگان چانگیرای و رابرت موگابه متعهد می‌شوند تا گفت‌وگوهای خود را در خصوص رسیدن به یک توافق سیاسی آغاز کنند. این گفت‌وگوها مواردی همچون برقراری امنیت، مسائل سیاسی، اقتصادی و تعیین اولویت‌های دولت جدید را شامل می‌شود. در پی بروز اختلاف بین رابرت موگابه و حزب جنبش برای تغییرات دموکراتیک تنش و ناآرامی‌های سیاسی زیمبابوه را فرا گرفت و طی آن ده‌ها تن کشته شدند. امضای این توافقنامه گام نخست در راه کاهش خشونت‌ها است و باید آن را جدی گرفت. در این یادداشت تفاهم ذکر شده است که دو طرف حداکثر تلاش خود را خواهند کرد تا به توافق نهایی دست پیدا کنند.

مراسم امضای توافقنامه در هتلی در شهر هراره، پایتخت زیمبابوه صورت گرفت و طی آن، رابرت موگابه و مورگان چانگیرای نخستین بار پس از ده سال با یکدیگر ملاقات کردند.

چانگیرای با اشاره به تاریخی بودن مراسم امضای توافقنامه گفت‌وگوهای سیاسی، از طرفداران دو حزب درگیر خواست با یک دیگر مدارا کنند. موگابه هم با تقدیر از تابو امبکی، رییس‌جمهور آفریقای جنوبی که بین دو طرف میانجی‌گری کرده است، به این نکته اشاره کرد که مردم زیمبابوه بدون دخالت آمریکا و اتحادیه اروپا به تنش‌ها پایان خواهند داد. موگابه پیش از این از مورگان چانگیرای به عنوان عروسک خیمه‌شب‌بازی قدرت‌های غربی نام برده بود.

بر اساس طرح پیشنهادی آفریقای جنوبی، پست نخست‌وزیری با قدرت اجرایی و اداره جلسات کابینه در زیمبابوه ایجاد خواهد شد و این پست به مورگان چانگیرای سپرده می‌شود.