گروه بین‌الملل- روز جمعه وال‌استریت با نگرانی‌های اقتصادی دست و پنجه نرم کرد. پس از گزارش ناامیدکننده مشاغل، زیان‌ها افزایش یافت و سپس وال استریت وارد برخی معاملات شد که به بازار رونق داد. شاخص‌های اصلی، هفته را با کاهش بزرگ به پایان رساندند. این امر نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران که پیش‌بینی می‌کردند وضع اقتصادی بهبود یابد، اکنون به طور فزاینده ناامید هستند. در ابتدا ارزش سهام سقوط کرد. زیرا وزارت کار اعلام کرد حقوق‌ها بیش از میزان پیش‌بینی شده ماه گذشته کاهش یافته است و نرخ بیکاری به بالاترین سطح خود طی پنج سال اخیر رسیده است.

اما سهامی که سقوط کرده بودند، از جمله سهم‌هایی که روز پنج‌شنبه سقوط شدیدی داشتند، برای سرمایه‌گذارانی که مایل به شرط‌بندی بودند به ناگهان جذاب‌تر شدند.

دولت اعلام کرد تعداد حقوق‌بگیران ماه گذشته تا ۸۴۰۰۰نفر کاهش داشت یعنی بیش از ۷۵۰۰۰نفری که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند و بیشتر از ۵۱۰۰۰ کاهش شغلی که در ماه جولای روی داده بود.

نرخ بیکاری از ۷/۵درصد به ۱/۶درصد رسید؛ یعنی بالاترین میزان طی پنج سال اخیر.این گزارش نگرانی وال استریت را در مورد تداوم ضعف اقتصادی تحکیم کرد. مردم امسال تاکنون، ۵۵۰۰۰۰شغل را از دست داده‌اند. این امر امید سرمایه‌گذاران را برای بهبود در اواخر سال از بین برد.

اما سرمایه‌گذاران برخی از سهم‌هایی که روز پنج‌شنبه ارزش آنها پایین آمده بود به خصوص سهام بانک‌ها و موسسات بیمه را خریداری کردند.

این امر بازار را از سقوط نجات داد، اما این یک پیشرفت تمام عیار نبود.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۷۳/۳۲واحد یا ۲۹/۰درصد افزایش یافت و به ۹۶/۱۱۲۲۰واحد رسید.

دیگر سهم‌ها روز جمعه را به طور متفاوت به پایان رساندند. شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۴۸/۵واحد یا ۴۴/۰درصد افزایش یافت و به ۳۱/۱۲۴۲واحد رسید و شاخص نزدک کامپوزیت ۱۶/۳واحد یا ۱۴/۰درصد سقوط کرد و به ۸۸/۵۲۲۵۵ واحد رسید.تغییرات روز جمعه در پی عملکرد بسیار بد روز پنج‌شنبه که هر سه شاخص اصلی کاهش داشتند، ۲۰درصد کاهش را از بیشترین میزان اخیر نشان می‌دهد. شاخص داوجونز در واگذاری به بخش‌خصوصی بیش از ۳۴۰واحد کاهش داشت. این امر با اخبار ناامیدکننده اقتصادی و گزارش فروش بد خرده‌فروشان تحکیم شد. در این هفته شاخص داوجونز ۸/۲درصد سقوط کرد. این چهارمین هفته سقوط متوالی و بزرگ‌ترین کاهش از اواخر ژوئن تاکنون بود. شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۲/۳درصد سقوط کرد و شاخص نزدک که مربوط به تکنولوژی است ۷/۴درصد کاهش داشت.

وال‌استریت دوباره در پی کاهش قیمت نفت آرامش پیدا کرد. روز جمعه قیمت نفت‌خام به تقریبا ۱۰۵دلار در هر بشکه رسید. علت آن افزایش ارزش دلار در برابر یورو بود و اینکه سرمایه‌گذاران منتظر بودند که ببینند آیا اوپک در پی دو ماه کاهش قیمت نفت، تولید را محدود خواهد کرد یا خیر.

در معاملات بورس نیویورک قیمت نفت‌خام سبک شیرین ۶۶/۱دلار کاهش یافت و به ۲۳/۱۰۶ دلار در هر بشکه رسید.

برخی از موسسات مالی پیشرفت داشتند. ارزش سهام شرکت سیتی گروپ ۷۷ سنت یا ۲/۴درصد افزایش یافت و به ۰۷/۱۹دلار رسید.

در حالی که ارزش سهام بانک آمریکا ۶۳/۱دلار یا ۳/۵درصد افزایش داشت و به ۲۳/۳۲دلار رسید. ارزش سهام شرکت واچوویا ۲۲/۱دلار یا ۹/۷درصد افزایش یافت و به ۷۵/۱۶دلار رسید.

شاخص لمان برادرز ۰۳/۱دلار یا ۸/۶درصد افزایش داشت و به ۲۰/۱۶دلار رسید. ارزش شرکت‌های انرژی با ادامه کاهش قیمت نفت سقوط کرد. ارزش سهام شرکت شورون یک دلار کاهش یافت و به ۲۲/۸۰دلار رسید. ارزش سهام کنکور فیلیپس ۰۵/۱دلار سقوط کرد و به ۴۳/۷۵دلار رسید.

شاخص راسل ۲۰۰۰ مربوط به شرکت‌های کوچکتر ۲۳/۰ واحد یا ۰۳/۰درصد افزایش یافت و به ۸۵/۷۱۸ واحد رسید.

خارج از آمریکا، ارزش سهام نیکی ژاپن ۷۵/۲درصد سقوط کرد. در اروپا ارزش سهام اف‌ اتی اس ایی ۱۰۰ انگلستان ۲۶/۲درصد، شاخص داکس آلمان ۴۲/۲درصد و سی ای سی - ۴۰ فرانسه ۴۹/۲درصد کاهش داشت.