واکنش بازارها به انتخاب اوباما

گروه بین‌الملل - روز سه‌شنبه سرمایه‌گذاران بر این باور بودند که وال‌استریت به افزایش پایان سال نزدیک می‌شود. این امر موجب شد آنها به آمار ضعیف‌تر اقتصادی توجه نکنند و شاخص میانگین صنعتی داو جونز ۳۰۰واحد افزایش یافت. این بیشترین افزایش طی چهار هفته اخیر بود. به نظر می‌رسد در پی اعلام اینکه اوباما به عنوان رییس‌جمهوری انتخاب شده است، افزایش ارزش سهام ادامه یابد.

روز سه‌شنبه شاخص داوجونز بیشترین افزایش را در روز انتخابات داشت. این شاخص ۲۸/۳درصد افزایش یافت. این میزان بیشتر از ۲/۱درصدی بود که در سال ۱۹۸۴ زمانی که ریگان برنده انتخابات شد، دیده شد. قبل از سال ۱۹۸۰ بورس در روز انتخابات تعطیل بود. روز سه‌شنبه دیگر شاخص‌ها نیز بیش از ۳درصد افزایش داشتند.

شاخص داوجونز ۴۵/۳۰۵واحد یا ۲۸/۳درصد افزایش یافت و به ۲۸/۹۶۲۵واحد رسید. آخرین باری که شاخص داو جونز به بالای ۹۵۰۰واحد رسید، ششم اکتبر بود که در این تاریخ به ۵۰/۹۹۵۵واحد رسید. شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۴۵/۳۹واحد یا ۰۸/۴درصد افزایش یافت و به ۷۵/۱۰۰۵واحد رسید. این شاخص برای اولین بار از ۱۳اکتبر تاکنون به بالای ۱۰۰۰واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۷۹/۵۳واحد یا ۱۲/۳درصد افزایش یافت و به ۱۲/۱۷۸۰واحد رسید. این ششمین افزایش متوالی این شاخص بود. شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است ۴۷/۷واحد یا ۳۹/۱درصد افزایش یافت و به ۹۷/۵۴۵واحد رسید.

روز چهارشنبه و پس از آنکه باراک اوباما قاطعانه برنده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شد، شاخص‌های آینده سهام سقوط کرد. شاخص آینده استاندارد اندپورز ۵۰۰، شاخص میانگین صنعتی داوجونز و شاخص نسدک ۱۰۰، ۶/۱-۳/۱درصد سقوط کردند.

تحلیلگران معتقدند این کاهش نشان‌دهنده دوران سختی است که اقتصاد هنوز با آن روبه‌رو است. کیت بومن تحلیلگر هارگریوز لنسداون می‌گوید ممکن است بازار سهام به کارهای دشوار پیش رو و شرایط اقتصادی سختی که رییس‌جمهوری جدید، باراک اوباما میراث‌دار آن است، واکنش نشان داده باشد.

وی افزود: «داده‌های اقتصادی اخیر حکایت از مشکلات دارد و اکنون که انتخابات به پایان رسیده، بازار به این داده‌ها توجه کرده است.» روز سه‌شنبه یعنی روز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ارزش سهام در بورس‌های اروپایی افزایش یافت. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۴۲/۴درصد افزایش یافت و به ۵۰/۴۶۳۹واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی ۴۰ فرانسه۶۲/۴واحد افزایش یافت و به ۰۹/۳۶۹۱ واحد رسید و شاخص داکس آلمان ۰/۵درصد یا ۰۴/۵۲۷۸واحد افزایش یافت. افزایش شاخص‌های اروپایی به رغم اخبار درآمدی منفی خرده‌فروشی مارکس اند اسپنسر انگلستان، رویال بانک اسکاتلند، شرکت‌ خودروسازی آلمانی ابی‌ام‌و و شرکت بیمه آدکو اند سوئیس ری بود. معامله‌گران می‌گویند سرمایه‌گذاران بر این باور بودند که برنده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گام‌های مضاعفی برای حل رکود اقتصادی در آمریکا بر خواهد داشت. اما روز چهارشنبه بازار‌های سهام اروپا با کاهش روبه‌رو شدند و افزایش جهانی در شش روز متوالی متوقف شد. زیرا سرمایه‌گذاران دوباره به مشکلات اقتصادی که رییس‌جمهوری جدید آمریکا یعنی باراک اوباما با آن روبه‌رو است، توجه کردند.

پیروزی اوباما با انتشار نتایج اولیه انتخابات قطعی شد و این خبر بورس‌های آسیا را دو تا سه درصد افزایش داد. اما بورس‌های اروپا بیش از دو درصد کاهش یافتند. بحران مالی هنوز در اروپا مایه نگرانی است و این امر بر بانک‌ها تاثیر گذاشت. ارزش سهام بانک بی‌ان‌پی پاریباس ۶/۲درصد کاهش یافت. ارزش سهام بانک اچ‌اس‌بی‌سی ۹/۲درصد و ارزش سهام بی‌بی‌وی‌ای ۳/۱درصد کاهش یافت. در آسیا پس از انتشار خبر پیروزی اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بازارهای سهام افزایش یافتند.

زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاران امیدوار بودند، رییس‌جمهوری جدید شرایط اقتصادی وخیم آمریکا را حل کند. آمریکا بازار اصلی صادرات برای کالاهای آسیایی است. تحلیل‌گران می‌گویند افزایش شاخص‌ها لزوما از برتری اوباما بر مک‌کین ناشی نمی‌شود.

دلایل بیشتری برای آرامش تا پایان انتخابات وجود داشت و همراه شد با افزایش اعتماد مبنی بر اینکه بحران اعتبارات حل خواهد شد. اغلب بازارهای سهام در سراسر آسیا با افزایش روبه‌رو شدند. شاخص میانگین نیکی ژاپن ۵/۴درصد افزایش یافت و به ۲۴/۹۵۲۱واحد رسید و شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۷/۳درصد افزایش یافت و به ۶۶/۱۴۹۱۲واحد رسید.

شاخص اصلی استرالیا ۹/۲درصد افزایش یافت. شاخص کاسپی کره جنوبی ۴/۲درصد و شاخص اصلی بورس سنگاپور ۵/۳درصد افزایش یافت. بورس هندوستان با یک‌درصد کاهش روبه‌رو شد.